Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2022-03-28, 04:35
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Jag bor i Barcelona och reckommenderar ingen att flytta till en storstad med barn, Staden är gjord för bilar inte människor.

Beror nog på vart du kan få för jobb.

Du har 2 val, antingen integrerar du dig eller flyttar till ett ställe med andra expats. Det är svårt att flytta till ett nytt land och svårare blir det ju äldre man blir. Jag har bott här 15 år, arbetar på ett stort internationellt företag så jag har träffat ett par tusen expats, jag kommer på 4 pers inklusive mig själv som är integrerade och stannat längre än 10 år.

Alla mina vänner är härifrån samt någon enstaka Italienare och sydamerikan. Sedan har jag jobbpolare men med dem kan jag ta en öl med när kontoret fortfarande var öppet.
Expats… Mörkhyade är invandrare och vita är expats.

Bor också i Spanien och jag undviker svenskar och andra skandinavier, britter och irländare så gott jag kan för de flesta jag har stött på integrerar sig inte (de vill inte eller är för blyga), bor i ghetton fullt med folk från samma land, super och/eller använder droger och bidrar inte till samhället på ett positivt sätt.
Citera
2022-04-29, 08:18
  #74
Medlem
ilikeroidss avatar
Svärfar säker något tryggt och köpa i spanien nu när pensionen är nära. Han vill ha gated community vilket tydligen är krav. Själv har jag vart mycket i Spaninen men mest kring barcelona vilket inte är något för honom. Någon som kan rekomendera vilka områden kring costa del sol som har gated community?
Citera
2023-02-11, 13:22
  #75
Medlem
En svensk tjej som jobbar heltid som servitris gentemot en Svensk tjej med liknande jobb

Hur stor löneskillnader är det och vilka nackdelar finns det i Spanien?

Tittar man på diverse hemsidor låter det ju som att spansk lön är bättre dvs man betalar mindre skatt.
Citera
2023-02-11, 14:36
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
En svensk tjej som jobbar heltid som servitris gentemot en Svensk tjej med liknande jobb

Hur stor löneskillnader är det och vilka nackdelar finns det i Spanien?

Tittar man på diverse hemsidor låter det ju som att spansk lön är bättre dvs man betalar mindre skatt.

Lönerna skiljer sig rätt mycket i Spanien, Andalusien så är lönerna rätt dåliga.. jämför med Madrid som tjänar 30%+ mer & har även bland landets lägsta skatter. Men man ska inte stirra sig blint på lönen, då det kostar betydligt mer att leva där.

Lönerna är också svårt att mäta likaså arbetslöshet. Då 90% använder kontanter är det svårt att kontrollera. Tror bland alla unga så jobbar en fjärdedel svart.

Men du flyttar inte till Spanien för att tjäna pengar som knegare, utan för att fly från Sverige. Att sitta och trycka i en lägenhet i förorten för att kunna åka utomlands i 3 veckor per år... Då jobbar jag hellre på en fruktaffär i Spanien
Citera
2023-02-11, 19:15
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Lönerna skiljer sig rätt mycket i Spanien, Andalusien så är lönerna rätt dåliga.. jämför med Madrid som tjänar 30%+ mer & har även bland landets lägsta skatter. Men man ska inte stirra sig blint på lönen, då det kostar betydligt mer att leva där.

Lönerna är också svårt att mäta likaså arbetslöshet. Då 90% använder kontanter är det svårt att kontrollera. Tror bland alla unga så jobbar en fjärdedel svart.

Men du flyttar inte till Spanien för att tjäna pengar som knegare, utan för att fly från Sverige. Att sitta och trycka i en lägenhet i förorten för att kunna åka utomlands i 3 veckor per år... Då jobbar jag hellre på en fruktaffär i Spanien


Sedan antar jag att se inte har 5 veckor semester,pappaledighet eller för den delen OB tillägg.

Har också hört något korrupt att vissa banker kräver bara tre löenspecar med en heltidslön för att få ett banklån på 100 000 sek.
Citera
2024-04-15, 23:14
  #78
Medlem
BigMesquiteMurphs avatar
En polare har bett mig huspassa i Bilbao i 3 månader, tänkte ta det som en chans att flytta ner till Spanien.

Undviker gärna ortenbabbar instagramluder och sånt trash. Så antar att man ska undvika costa del sol och barcelona?

I San Sebastian och Bilbao är det väl inte fullt med sånt skräp?
Citera
2024-04-16, 01:15
  #79
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigMesquiteMurph
Undviker gärna ortenbabbar instagramluder och sånt trash. Så antar att man ska undvika costa del sol och barcelona?

I San Sebastian och Bilbao är det väl inte fullt med sånt skräp?
Nä, vädret i Baskien är inte speciellt attraktivt jämfört med kusten mot Medelhavet. Största delen invandrare där är Sydamerikaner men de sticker inte ut som speciellt komplicerade. De håller sig ofta för sig själva i sina latinohak.
Citera
  • 6
  • 7
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1751522

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback