Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-01, 09:41
  #37
Medlem
oj, käkade frukost... inlägget ovan postades av misstag...

forts.: finns där någon skandinavisk affär/kyrka/mötesplats så ska det vara fritt fram att sätta upp lappar hos dessa, i.a.f här i fuengirola där svenska kyrkan- skolan och affären ligger. plus en helsvensk restaurang/bar (jag hajjar f.ö inte grejen; jag vill då INTE käka svensk husmanskost & glo på allsång på skansen med enbart svenskar som sällskap; inte när jag flyttat hit - till spanien! no offence om någon som läser sysslar med ovanstående - each to their own.)

nu till det viktiga! vill gärna få en uppriktig update på hur det är att bo i marbella, bra och dåliga intryck osv., då vi har funderingar på att skaffa hus där så småningom - där finns ju några stycken schyssta villor att välja mellan... men, häromdagen fick jag en mindre lockande bild beskriven om marbella; nämligen att "det består till 90% av en härlig mix med frånskilda "cougers" i blått och rosa hår, samt en stor drös gubbsjuka män som ständigt jagar (avsevärt) yngre kvinnor. resterande 10% är visst - otroligt - viktiga turister som leker överklass under deras årliga semester i det exklusiva puerto banus......"

^ DERAS ordval och uttryck - INTE mina!

det låter väldigt överdrivet & bittert IMO, därför jag tänkte höra hur det är i verkligheten! så alla som bor eller har bott i marbella får gärna berätta lite om stället, är det som beskrivet eller är dessa människor helt ute och cyklar...?

edit: frågar alltså för att jag har hört att fuengirola och marbella är raka motsatser till varandra. när man bara besöker marbella under några timmar får man ingen direkt uppfattning hur det är att bo där, så, första intryck om staden och folket uppskattas!
__________________
Senast redigerad av LiteLagomTyp 2012-02-01 kl. 09:45.
Citera
2012-02-01, 17:24
  #38
Medlem
Sajgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteLagomTyp
oj, käkade frukost... inlägget ovan postades av misstag...

forts.: finns där någon skandinavisk affär/kyrka/mötesplats så ska det vara fritt fram att sätta upp lappar hos dessa, i.a.f här i fuengirola där svenska kyrkan- skolan och affären ligger. plus en helsvensk restaurang/bar (jag hajjar f.ö inte grejen; jag vill då INTE käka svensk husmanskost & glo på allsång på skansen med enbart svenskar som sällskap; inte när jag flyttat hit - till spanien! no offence om någon som läser sysslar med ovanstående - each to their own.)

nu till det viktiga! vill gärna få en uppriktig update på hur det är att bo i marbella, bra och dåliga intryck osv., då vi har funderingar på att skaffa hus där så småningom - där finns ju några stycken schyssta villor att välja mellan... men, häromdagen fick jag en mindre lockande bild beskriven om marbella; nämligen att "det består till 90% av en härlig mix med frånskilda "cougers" i blått och rosa hår, samt en stor drös gubbsjuka män som ständigt jagar (avsevärt) yngre kvinnor. resterande 10% är visst - otroligt - viktiga turister som leker överklass under deras årliga semester i det exklusiva puerto banus......"

^ DERAS ordval och uttryck - INTE mina!

det låter väldigt överdrivet & bittert IMO, därför jag tänkte höra hur det är i verkligheten! så alla som bor eller har bott i marbella får gärna berätta lite om stället, är det som beskrivet eller är dessa människor helt ute och cyklar...?

edit: frågar alltså för att jag har hört att fuengirola och marbella är raka motsatser till varandra. när man bara besöker marbella under några timmar får man ingen direkt uppfattning hur det är att bo där, så, första intryck om staden och folket uppskattas!

Tjena, kul att någon lagt ner lite tid i skrivandet Kan att börja med att säga att jag har varit här i knappt 1 vecka, inte varit i fuengirola innan, och inte i spanien innan för den delen. Här även inte varit ute och festat så har kanske inte så jätte mycket erfarenhet av Marbella men kan dela av mig av mina första intryck, och de är fantastiska ska jag säga - sjukt vackert här, människorna är sjukt coola och kan ju gämföra med Sverige där varenda jävel är folkskygg och inget vet vad "smalltalk" är, kan ta ett exempel; Igår var jag ute och gick på stranden på eftermiddagen och så satte jag mig ner på en bänk och kollade ner i marken eftersom det var så sjuk stark sol som kom rätt i ögonen - efter 10 sekunder kommer en kille med hund fram och fråga; you okay man? och så berätta jag varför. Sedan satt vi och snackade hundar i 10 min. Även första dagen på gymmet så känner man sig välkommen även om man inte är härifrån eller kan ett ord spanska.

Och det där med "cougers", har jag aldrig hört innan, men kan säga att jag inte sett en ända person med verken blått eller rosa hår so far.. :P Det där med gubbarna har jag mycket svårt att tro på, bor själv på ett lite lugnare område där medel är lite äldre ppl, fått några konstiga blickar kanske men aldrig sett någon göra något ouppskattat eller hur jag ska förklara det..
Det där med "otroligt viktiga/rika bla bla" vettifan, visst åker endel personer runt med bilar som kostar mer än nödvändigt men det tycker jag inte är negativt, coolt att se bara (:, och jag är själv en medelklassmänniska från de djupa svenska skogarna och vet inte vart i de % jag hör till? =P

Aja, hoppas jag kunde hjälpa dig lite iallafall (inte allt för stökig text), kan uppdatera med mera då jag själv fått en bättre överblick eller om det är något mer du vill veta .. Ne nu ska jag gå ut och ta en öl på balkongen! Ciaaao!
Citera
2012-03-16, 20:31
  #39
Medlem
Hår går det? Vad gör du på dagarna, blir det inte ensamt att åka ner själv? Börjar värmen komma? Lärt dig spanska ?
Du måste uppdatera oss! Jag är så avundsjuk.

Jag känner mig otroligt taggat,,
Ska förhoppningsvis själv dra till Spanien (och jobba..) till hösten.
Kanske inte Spanien precis men till Gibraltar.
Citera
2012-03-18, 16:35
  #40
Medlem
Sajgons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xviggo
Hår går det? Vad gör du på dagarna, blir det inte ensamt att åka ner själv? Börjar värmen komma? Lärt dig spanska ?
Du måste uppdatera oss! Jag är så avundsjuk.

Jag känner mig otroligt taggat,,
Ska förhoppningsvis själv dra till Spanien (och jobba..) till hösten.
Kanske inte Spanien precis men till Gibraltar.

Heey! ursäkta för dålig uppdatering: P

Ja värmen är verkligen påväg mer och mer upp, det ser man på mängden folk på stranden ;P
Jo, var ju meningen att åka ner och bo med polare men blev inte så, var meningen att en annan polare skulle komma ner men blev inte så heller, så jag letar inneboende om någon är sugen bara att PMa!
Nä tyvär har jag inte läst mig myckat spanska, lite få ord bara - funderar på att lära mig det om jag ska fortsätta bor här(vilket jag vill..). Så ja! gör det, bästa beslutet ever - ångrar det inte 1sekund även om jag kom hit helt ensam och aldrig varit här innan. Mött mycket trevligt folk och fått nya vänner.

Hoppas fler tar steget ; )
som sagt! PMa om någon är sugen på att komma(så fort som möjligt).
Citera
2012-03-21, 09:05
  #41
Medlem
maniacks avatar
Jag bor för tillfället i Fuengirola. Är mammaledig så jag behöver inte jobba, men skulle gärna stanna kvar längre om det fanns jobb. Det är underbart här..
Citera
2013-02-25, 11:43
  #42
Medlem
Hur ligger det till med flashbackare runt Marbella/Malaga? Skulle va roligt att lära känna lite andra trevliga själar som bor i solen och hänger på flashback under regniga dagar.
Citera
2013-03-07, 00:21
  #43
Medlem
Fan va sugen man är på att dra ifrån Sverige. Orkar inte jobba här, så sjukt tråkigt.
Går det att få jobb i Spanien nu med tanke på krisen? Hade velat bo billigt och jobba lite, bara softa.
Röka weed, festa njuta av solen, träna, ahh..
Citera
2015-07-24, 20:43
  #44
Medlem
wastedandlazys avatar
Hur är det som svensk med högskoleutbildning? Akademisk?
Citera
2022-01-28, 02:52
  #45
Medlem
Lacerdas avatar
Hur är det i de olika regionerna nu under covidiotin? Jag har hört att i vissa ställen som Murcia och Alicante så är det munblöja på var man än går, är det verkligen så illa?
Vissa andra ställen så ska folk vara åt det mer normala hållet och tar inte lika hårt på restriktioner.
Berätta hur det är!
Citera
2022-01-28, 03:52
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Hur är det i de olika regionerna nu under covidiotin? Jag har hört att i vissa ställen som Murcia och Alicante så är det munblöja på var man än går, är det verkligen så illa?
Vissa andra ställen så ska folk vara åt det mer normala hållet och tar inte lika hårt på restriktioner.
Berätta hur det är!

Andalusien här, åker du tåg så är det som vanligt alltid vakter.. dessa brukar vara rätt hårda med att påpeka om du har masken fel. Annars är det rätt tranquilo, egentligen ska poliserna bötfälla dig på plats om du saknar. Men det händer sällan, tror inte heller poliserna orkar prioritera det.

Restauranger och barer brukar vara rätt flitiga och kolla covid pass.. men mitt har gått ut sen 2 månader & de verkar bara blänga ett getöga på det.

Traskar du förbi Guardia civil, så släng på masken.. dessa vill man inte börja bråka med i onödan
Citera
2022-01-28, 15:00
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Hur är det i de olika regionerna nu under covidiotin? Jag har hört att i vissa ställen som Murcia och Alicante så är det munblöja på var man än går, är det verkligen så illa?
Vissa andra ställen så ska folk vara åt det mer normala hållet och tar inte lika hårt på restriktioner.
Berätta hur det är!
Sedan 23e december är det åter obligatoriskt med mask i hela landet, även utomhus. Det har La Moncloa (regeringen) bestämt, då gäller det alla regioner.
Som vanligt så har man den lite slött på under hakan ute på promenad, och när man möter någon, lyfter man upp den.
Citera
2022-02-05, 14:33
  #48
Medlem
Lacerdas avatar
Landade i Alicantet igår. Spatserade runt på Torreviejas gator med munblöjan i fickan. Uppskattar att ca 20% av folket jag ser skiter i masken. Vid två tillfällen passerades jag av polisbil men de fortsatte utan att stanna. Man känner sig dock som en neger när man blir hungrig. Ska jag ha någon mat från restaurang så är det endast take away som gäller. Inga pure bloods blir serverade på plats.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1751522

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback