Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-04-21, 17:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePositive
Jag skulle säga att det är omöjligt med en stor tsunami då närmsta kontintentalplattegräns ligger långt ifrån Östersjön.

Det är inte bara jordbävningar vid plattgränser som kan orsaka tsunamis utan även stora jordskred under havet. Alternativt kan också jordskred över havsnivån också orsaka tsunamis om materialet faller in i havet.

Citat:
Ursprungligen postat av ylletrasa
okej. ja jag har då ingen aning om vart plattorna löper nånstans.
tänkte på det ang när vi ändå pratade om tsunamis o jordbävningar.
skåne hade ju en kraftig jordbävning för några år sedan, då det blev skador på materiella ting. hur löper plattorna där? eftersom det blev jordbävning?
och kan det bli tsunami där neråt tro?
många frågor,, men frågar man inte, får man inget veta.
Vid Skåne går Tornquistzonen en gammal plattgräns mellan Baltika (norden+östeuropa) och resten av Europa. Gamla plattgränser dör aldrig riktigt... de kan få skakningar och ryck i lång tid framåt. Rörelserna vid Tornquistzonens jordbävningar tycks vara för små för att få igång en tsunami. Men om skalven utlöser ett undervattensskred är det ju annan sak. Vet ej om södra Östersjön har slutttningar av rätt material och branta nog för att åstadkomma ett massiv skred.
Citera
2018-04-24, 12:47
  #14
Medlem
lasternassummas avatar
Statistik
Figur 2 på den här sidan visar hur vanligt det är med jordbävningar.

http://npdp.stanford.edu/eq_historical_catalog

Man kan väl säga att en Tsunami på Gotland är osannolik?

Citera
2018-04-25, 01:28
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Statistik
Figur 2 på den här sidan visar hur vanligt det är med jordbävningar.

http://npdp.stanford.edu/eq_historical_catalog

Man kan väl säga att en Tsunami på Gotland är osannolik?


Jag, insisterar det kan förekomma tsunamis utan behov av skalv eller jordbävningar.
Citera
2018-04-25, 01:54
  #16
Moderator
Neksnors avatar
Bör man inte ha lite lagom sluttande botten, gärna från ganska stort djup, om man vill få en fin tsunami? Fixar Gotland det?
Citera
2018-04-25, 02:00
  #17
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jag, insisterar det kan förekomma tsunamis utan behov av skalv eller jordbävningar.

Visst är det så. Glöm inte asteroider! Jag hittade ingen statistik, men detta:

"Tsunamis are long gravity waves that are generated in the ocean by abrupt geophysical events such as undersea earthquakes, submarine landslides, or volcanic eruptions. Among them, those caused by undersea earthquakes are most frequent. Sometimes these processes work in conjunction with each other to enhance the amplitudes of the tsunamis."

I samma text skriver dom om jättetsunamin:

"The largest seismic sea wake known from geologic history is the one created by the impact of the K-T meteor 65 million years ago. The 10-mile-wide asteroid hit Earth at 72,000 kms (45,000 miles) per hour and created a wave estimated to be 914 meters (3,000 feet) high that travelled throughout Earth's oceans."

1 km (nästan)! Då kan man snacka om monstervåg!

http://www.iitk.ac.in/nicee/wcee/art...E2012_0335.pdf

Frågan är ändå hur sannolikt det är med något som kan orsaka en Tsunami på Gotland.
Jag håller inte andan...

Citera
2018-04-25, 03:28
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Bör man inte ha lite lagom sluttande botten, gärna från ganska stort djup, om man vill få en fin tsunami? Fixar Gotland det?

Landortsdjupet med sina 456 m ligger mellan Gotland och Nynäshamn. Om det blir undervattenskrev gissar jag det blir vid djupets sluttningar. Men jag är inte säker hur sannolikt det är då det beror på materialets fasthest,

Edit: osannolikt men värt att ta en titt på...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback