Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-25, 23:28
  #1
Medlem
Jag håller på att kika på en ny dator och har fastnat vid valet om jag ska ha ett inbyggt mobilt bredband eller strunta i det och skaffa ett via USB-sticka istället. Jag är inte så jätteinne i denna marknad så jag tar tacksamt emot lite råd.

Enligt denna (gamla) artikel:
inbyggt-mobilt-bredband-minskar
så minskar/de efterfrågan på inbyggda, hur ser marknaden ut idag?

Vad är nyttan med att ha det inbyggt, annat än att man slipper en utstickande pryl och att ta upp en av USB-portarna? Jag tänker att det borde vara lättare att uppgradera sig till nya tekniker med att använda USB-modemen än om man har ett inbyggt (räknar ju med att datorn ska hålla ett par-tre år i alla fall). Till saken hör också att jag har en till mini-dator som har ett inbyggt som är låst till en viss operatör som jag inte vill ha, går det att låsa upp eller måste jag skaffa USB-sticka till den i vilket fall? I så fall känns det ju ovärt att både skaffa en USB-variant till minin och ett inbyggt till den stora.

Men inbyggda bredband marknadsförs ju rätt hårt, så nånting bra måste väl vara med det...?

Tillvalet kostar 600 kr, så frågan är om det är värt det.
Citera
2011-12-26, 12:58
  #2
Medlem
stelexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plocka
Jag håller på att kika på en ny dator och har fastnat vid valet om jag ska ha ett inbyggt mobilt bredband eller strunta i det och skaffa ett via USB-sticka istället. Jag är inte så jätteinne i denna marknad så jag tar tacksamt emot lite råd.

Enligt denna (gamla) artikel:
inbyggt-mobilt-bredband-minskar
så minskar/de efterfrågan på inbyggda, hur ser marknaden ut idag?

Vad är nyttan med att ha det inbyggt, annat än att man slipper en utstickande pryl och att ta upp en av USB-portarna? Jag tänker att det borde vara lättare att uppgradera sig till nya tekniker med att använda USB-modemen än om man har ett inbyggt (räknar ju med att datorn ska hålla ett par-tre år i alla fall). Till saken hör också att jag har en till mini-dator som har ett inbyggt som är låst till en viss operatör som jag inte vill ha, går det att låsa upp eller måste jag skaffa USB-sticka till den i vilket fall? I så fall känns det ju ovärt att både skaffa en USB-variant till minin och ett inbyggt till den stora.

Men inbyggda bredband marknadsförs ju rätt hårt, så nånting bra måste väl vara med det...?

Tillvalet kostar 600 kr, så frågan är om det är värt det.
Min erfarenhet är att hastigheten blir högre när man kör med inbyggt jämfört med sticka, jag har tetsat flera gånger på min vaio.
Men nyligen bytte jag till Tre´s variant med upp till 32Mbit, så då blev det till att använda stickan som följde med. Det inbyggda klarar bara upp till 6 eller är det kanske 7.2 Mbit.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback