Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-25, 22:12
  #1
Medlem
tOpOffs avatar
Jobbar tillfälligt på BK i brist på annat och tjänar ynka 89,3 kr i timman. Dock vet jag inte hur det är med semesterersättningen. Det kan ju knappast vara 89,3 kr/h inkl. semesterersättning, men i jag har mina två första månader enligt lönespecifikationen bara fått 89,3kr/h och den nämner ingenting om semesterersättning. Lite pinsamt att fråga chefen detta efter 2 månader, så någon som vet hur det fungerar? Får jag den när jag slutar, eller efter ett år?

Kan ju tillägga att i mitt anställningsbevis står det bara "Semester: 25 dgr/år".
__________________
Senast redigerad av tOpOff 2011-12-25 kl. 22:18.
Citera
2011-12-25, 22:35
  #2
Medlem
skas avatar
Vilken typ av anställning har du ? är du tillsvidare anställd så får du ju semester ist för en extra slant varje månad
Citera
2011-12-25, 22:55
  #3
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ska
Vilken typ av anställning har du ? är du tillsvidare anställd så får du ju semester ist för en extra slant varje månad

Provanställd, jobbar deltid och timmar.
Citera
2011-12-26, 01:08
  #4
Medlem
skas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Provanställd, jobbar deltid och timmar.
Då borde du prata med din chef så att du får rätt lön.
för sem ersättning ska du ju få varje månad isf
Citera
2011-12-26, 08:26
  #5
Medlem
Rulerofmylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ska
Då borde du prata med din chef så att du får rätt lön.
för sem ersättning ska du ju få varje månad isf

Nej, det stämmer inte. Om provanställningen övergår i tillsvidareanställning, så får du semester någon gång nästa sommar och då utbetalas semesterersättningen som du har tjänat ihop vid semestertillfället. Om provanställningen avslutas, som vilken annan tidsbegränsad anställning som helst, utbetalas semesterersättningen max 4 veckor efter att anställningen har avslutats.

Att betala ut semesterersättning varje månad går emot syftet med densamma; vilket är att ge de stackars arbetarna (som självklart annars skulle supa bort pengarna under året) pengar att leva på även under semestern. Det finns t.o.m. ett fall där arbetsgivaren har betalat ut semesterersättning varje månad, inte specificerat den och han behövde därför betala ut semesterersättning igen nästa sommar, eftersom det ingen stans framgick att den var utbetalad!
Citera
2011-12-26, 08:31
  #6
Medlem
shaifames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tOpOff
Jobbar tillfälligt på BK i brist på annat och tjänar ynka 89,3 kr i timman. Dock vet jag inte hur det är med semesterersättningen. Det kan ju knappast vara 89,3 kr/h inkl. semesterersättning, men i jag har mina två första månader enligt lönespecifikationen bara fått 89,3kr/h och den nämner ingenting om semesterersättning. Lite pinsamt att fråga chefen detta efter 2 månader, så någon som vet hur det fungerar? Får jag den när jag slutar, eller efter ett år?

Kan ju tillägga att i mitt anställningsbevis står det bara "Semester: 25 dgr/år".


KOLLEKTIVAVTAL INOM RESTAURANG SKALL DU HA ! DETTA KRÄVER DU ! DIN CHEF UTNYTTJAR DIN OKUNNIGHET GÄLLANDE DINA RÄTTIGHETER SOM ARBETARE INOM RESTAURANGBRANSCHEN DÅ DITT JOBB INNEFATTAS INOM DEN KATEGORIN!

12,73% AV DIN MÅNADSLÖN ÄR DIN SEMESTER ERSÄTTNING OCH SKALL BETALAS UT ANTINGEN MÅNADSVIS OCH VISAS PÅ LÖNESPEC ALT ÖVERENSKOMMELSE MELLAN DIG O DIN CHEF ATT DU KAN BE OM DEN NÄR SOM HELST IST. MED ANDRA ORD ATT HAN HAR DEN INNESTÅENDE ÅT DIG.
DET STÅR ÄVEN I LAGTEXT ATT MAN E BERÄTTIGAD T SEMESTERERSÄTTNING !!!
// ERFAREN !
Citera
2011-12-26, 09:43
  #7
Medlem
tOpOffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulerofmylife
Nej, det stämmer inte. Om provanställningen övergår i tillsvidareanställning, så får du semester någon gång nästa sommar och då utbetalas semesterersättningen som du har tjänat ihop vid semestertillfället. Om provanställningen avslutas, som vilken annan tidsbegränsad anställning som helst, utbetalas semesterersättningen max 4 veckor efter att anställningen har avslutats.

Att betala ut semesterersättning varje månad går emot syftet med densamma; vilket är att ge de stackars arbetarna (som självklart annars skulle supa bort pengarna under året) pengar att leva på även under semestern. Det finns t.o.m. ett fall där arbetsgivaren har betalat ut semesterersättning varje månad, inte specificerat den och han behövde därför betala ut semesterersättning igen nästa sommar, eftersom det ingen stans framgick att den var utbetalad!

Låter rimligt. Tack för svar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback