Nu har jag testat en massa olika saker och äntligen hittat hur jag kan göra. Här är en av filerna jag försökte med i går:
http://subscene.com/japanese/Contagi...le-518092.aspx
Först laddar jag ned zip-filen, och extraherar text-filen. NU FÅR JAG INTE öppna filen, för även om jag öppnar den utan att spara, så förstörs kodningen. Och ja, det låter helt absurt, men så är det tydligen. Det jag måste göra är att byta namn på textfilen, så att det står .txt på slutet. Sedan väljer jag att öppna filen med webbläsaren, och ändrar kodningen i webbläsaren så att texten blir läsbar.
Sedan öppnar jag ett nytt dokument i google docs, dit jag kopierar in texten. Jag har försökt att direkt kopiera texten från webbläsaren in i notepad++, men då omvandlas allting till ANSI. Även om jag öppnar själva textfilen direkt i notpad++ så omvandlas allting till ANSI.
Hur som helst, när jag har kopierat in texten i google docs, väljer jag att spara allting som .rtf. Det går inte att spara som textfil, för då blir allting i ANSI. ALLA simpla textfiler, som .txt-filer, som jag laddar ned omvandlas direkt till ANSI av min dator. Men .rtf har dock alltid fungerat för mig tidigare (skolarbeten på japanska tex).
När jag har sparat google docs som .rtf-fil, öppnar jag den i word, samt öppnar en ny textfil med notepad. NU kan jag kopiera all text in till notepad, så det gör jag. Texten är nu i unicode, så jag sparar bara om det som UTF-8, och så är jag färdig!
Jag kan för övrigt tillägga att jag hade en kompis, med linux, som laddade ned filen, omvandlade till UTF-8 åt mig, och sedan laddade upp texten till Internet, så att jag både kunde ladda ned hans omvandlade originalfil, samt läsa texten som UTF-8 direkt i Internet. Även om jag kopierade den texten, eller laddade ned den filen, så omvandlades allting till ANSI.
Windows är ett riktigt d***-barn, men jag är mer d***.