Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-13, 01:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Igår bläddrade jag i någon annans julklapp, en bok som heter Brott i Sverige. Boken handlade om diverse rån och mord och de flesta verkade inte så intressanta för mig men där var ett avsnitt som jag inte kände igen och som jag därför snabbläste.

En tjej ska ha slagit ihjäl sin sambo med en hammare och kniv, antingen 1990 eller strax därefter. Detta hände i stockholmstrakten och i deras gemensamma lägenhet. Denna tjej ska ha varit onormalt avundsjuk och fått för sig att killen var otrogen så hon bjöd honom på en sista måltid bestående av blodkorv, rödvin och sömnpiller.
När han sedan somnat slog hon honom i ansiktet med en hammare men eftersom hon var osäker på att han verkligen var död såg hon också till att köra en kniv i hans huvud för säkerhets skull.
Om jag uppfattade det rätt så åkte hon hem till en annan kille efteråt och gökade med honom.
Vid rättegången sa hon att hon skulle göra det igen.

Mer minns jag tyvärr inte men detta var väl huvuddragen. Någon som vet mer?
Jag har en uppgift om att GM (tjejen) då var ca 22 år och hennes pojkvän (BO) ca 23 år.
Citat:
Ursprungligen postat av måns
jag är nästan säker på att det i boken stod att hon dömdes till vård.
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Är det verkligen ingen här som vet mer om detta?
Några frågor:
- Brottsdatum?
- BO?
- GM?
- Brottsplats
- Domsdatum?
- Straff?
Vård, som du var inne på? Kan du eller annan medlem på Flashback som har kännedom om fallet eller läst Brott i Sverige bekräfta att kvinnan dömdes till vård?

Annat mordfall i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Var det han som var skadad av genom Neurosedyn?
Ja, den mördade i det mordfallet i början av december 1990 var neurosedynskadad. Tjejen mördade sin make med sex slag av en slägga. Maken, 29 år, vägde förresten hälften så mycket som sin 26-åriga hustru.
Citera
2019-01-15, 23:32
  #14
Medlem
22-årig tjej mördade sin 23-åriga pojkvän med 7-9 hammarslag mot huvudet samt 27 knivhugg mot ansikte, huvud och hals

Mordet på pojkvännen - det planerade - skedde en fredagskväll i bostaden. Planen var att bjuda honom på en kärleksmiddag, söva honom och sedan slå ihjäl honom.

Paret hade varit tillsammans i ca ett år, och flyttat ihop efter ett halvår. De bodde i en lägenhet i Traneberg i Stockholm. Tjejen ska ha blivit galen av svartsjuka - hennes misstankar om att pojkvännen hade någon annan hade växt till orimliga proportioner. Hon trodde att han träffade massa snygga tjejer i sitt jobb som fotograf. Pojkvännen jobbade som frilansfotograf, hade egen fotostudio. Tjejen jobbade i en livsmedelsaffär.

Mordet
Tjejen hade ordnat med en måltid vilken bestod av blodpudding och rödvin (varför just blodpudding kunde hon senare aldrig förklara). Vinet hade hon blandat med sömnmedel. Efter ett tag föreslog tjejen att de skulle gå och lägga sig i sängen. Pojkvännen gick med på det, och somnade sedan rätt omgående. Tjejen hämtade en hammare vilken hon, i förberedelserna, lagt i en byrålåda nära sängen. Hon började slå killen i huvudet med hammaren, som reagerade. När hon hörde ett gurglande läte från honom drabbades hon av panik. Tjejen hoppade ur sängen - naken - och landade med fötterna i blod på mattan. Hon rusade sedan mot köket och hämtade där en kniv, med denna högg hon - 27 gånger - i raseri mot killens ansikte, huvud och hals tills hon var säker på att han var död.

Efter att ha mördat pojkvännen rengjorde hon kniven, stoppade den blodiga hammaren i sin handväska och begav sig någon timme senare lugnt ut på gatan till en väntande bil - i bilen satt hennes älskare. De hade planerat att åka till älskarens lägenhet och ha sex. I vanliga fall brukade de slita av varandra kläderna direkt när de kom till killens lägenhet - men denna gång sprang tjejen direkt till duschen, då hon var blodig över kroppen. När de sedan hade haft sex, ätit mat och druckit vin bad tjejen älskaren att skjutsa henne till sin mamma i en grannkommun. Killen åkte hem igen. Tjejen berättade för sin mamma att hon funnit en död man i sin lägenhet. Därefter åkte tjejen och mamman till en polisstation.
Älskaren ska senare, efter att polisutredare berättat för honom vad tjejen gjort strax före deras kärleksmöte, ha svimmat.

Tjejen erkände mordet och dömdes till vård.
Citat:
Ursprungligen postat av måns
En tjej ska ha slagit ihjäl sin sambo med en hammare och kniv, antingen 1990 eller strax därefter. Detta hände i stockholmstrakten och i deras gemensamma lägenhet. Denna tjej ska ha varit onormalt avundsjuk och fått för sig att killen var otrogen så hon bjöd honom på en sista måltid bestående av blodkorv, rödvin och sömnpiller.
När han sedan somnat slog hon honom i ansiktet med en hammare men eftersom hon var osäker på att han verkligen var död såg hon också till att köra en kniv i hans huvud för säkerhets skull.
Om jag uppfattade det rätt så åkte hon hem till en annan kille efteråt och gökade med honom.
Vid rättegången sa hon att hon skulle göra det igen.

Mer minns jag tyvärr inte men detta var väl huvuddragen. Någon som vet mer?
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Är det verkligen ingen här som vet mer om detta?
__________________
Senast redigerad av Brottslingar 2019-01-16 kl. 00:15.
Citera
2019-02-10, 23:35
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Vid rättegången sa hon att hon skulle göra det igen.

Någon som vet mer?
Tjejens ord i rättegången:
"Det här var inte sista gången.
Det kommer att hända igen!"
Hur har det gått för GM senare i livet?

Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingar
Pojkvännen jobbade som frilansfotograf, hade egen fotostudio. Tjejen jobbade i en livsmedelsaffär.
GM jobbade vid tiden för brottet på Konsum i Alvik. Sambons fotostudio låg i Abrahamsberg.
Citera
2019-03-17, 22:55
  #16
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottslingar
Tjejens ord i rättegången:
"Det här var inte sista gången.
Det kommer att hända igen!"
Hur har det gått för GM senare i livet?

GM jobbade vid tiden för brottet på Konsum i Alvik. Sambons fotostudio låg i Abrahamsberg.
Säg vem det var så blir det kanske lättare att avgöra?
Citera
2019-03-18, 00:23
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Säg vem det var så blir det kanske lättare att avgöra?
Vem det är, vet jag inte. Informationen/citatet i inlägget är från en bok med ett kapitel om brottet.
Citera
2020-04-17, 03:17
  #18
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Mordet i Traneberg som måns eftersöker begicks natten till lördagen den 28 november 1987. BO:s initialer var M. Å., f 1959. Gärningskvinnans var som ogift E. A., f 1966. Enligt polisen var BO:s kropp så pass massakrerad, att man till en början ej med säkerhet kunde fastställa någon identitet.
GK kom under det rättsliga efterspelet att försvaras av Leif Silbersky, som drog paralleller mellan detta fall och det välkända s k "hammarmordet". Detta eftersom båda mord, utöver att ha förövats med samma sorts tillhygge, enligt försvaret hade sina upprinnelser i att BO plågat GK under en längre tid. Den historien rimmar ju dock mycket illa med uppgifterna i den bok som skribenterna måns och Brottslingar läst.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-04-17 kl. 04:16.
Citera
2020-04-17, 05:28
  #19
Medlem
Ghastens avatar
Hon lär väl vara ute i samhället idag?
Citera
2020-04-17, 07:16
  #20
Medlem
Ördögs avatar
Fallet tycks inte ha föranlett några större rubriker, åtminstone inte omedelbart efter. Det blev bara små notiser.

Fotograf dödad med hammare - DN 29 november
https://tidningar.kb.se/8224221/1987...t/1/page/6.jpg

28-årig fotograf ihjälslagen - GP 29 november
https://tidningar.kb.se/4112714/1987.../1/page/32.jpg
Citera
2020-04-17, 11:26
  #21
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fotografi på BO och GK, taget samma år som mordet: https://i.imgur.com/PXlQ5PU.jpg
Citera
2020-04-17, 19:56
  #22
Moderator
Hamilkars avatar
Årtalet i rubriken korrigerat.
/Mod.
Citera
2020-04-18, 02:30
  #23
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Det verkar ha varit en väldigt förslagen mörderska. Hon fick BO att gifta sig med henne genom att påstå hon var gravid; vilket var en lögn. Mörderskans försvar som gick ut på att hon skulle ha varit utsatt för terror av maken, trodde varken polis eller åklagare på. De ansåg att det snarare var tvärtom.
Trots att den otäcka hustrun sedermera dömdes för att ha slagit ihjäl maken, kom hon att ärva allt efter honom. När BO:s mor, som inte hade några andra barn, bad om att få ta del av den mördade sonens tillhörigheter, nekade mörderskan henne detta. Modern var ej intresserad av några pengar, utan endast av ting som hade tillhört sonen.

Domen mot mörderskan trädde i laga kraft april 1988.
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2020-04-18 kl. 02:41.
Citera
2020-04-18, 11:32
  #24
Medlem
De gifte sig 2 mars 1987 och hon mördade sin make 27 november 1987. Det torde röra sig om en mycket störd person denna GK. Tankarna för mig i riktningen att hon är psykopat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback