Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-25, 19:54
  #1
Medlem
månss avatar
Ja hejsan hejsan god jul och allt det där..
Igår bläddrade jag i någon annans julklapp, en bok som heter Brott i Sverige. Boken handlade om diverse rån och mord och de flesta verkade inte så intressanta för mig men där var ett avsnitt som jag inte kände igen och som jag därför snabbläste.

En tjej ska ha slagit ihjäl sin sambo med en hammare och kniv, antingen 1990 eller strax därefter. Detta hände i stockholmstrakten och i deras gemensamma lägenhet. Denna tjej ska ha varit onormalt avundsjuk och fått för sig att killen var otrogen så hon bjöd honom på en sista måltid bestående av blodkorv, rödvin och sömnpiller.
När han sedan somnat slog hon honom i ansiktet med en hammare men eftersom hon var osäker på att han verkligen var död såg hon också till att köra en kniv i hans huvud för säkerhets skull.
Om jag uppfattade det rätt så åkte hon hem till en annan kille efteråt och gökade med honom.
Vid rättegången sa hon att hon skulle göra det igen.

Mer minns jag tyvärr inte men detta var väl huvuddragen. Någon som vet mer?
__________________
Senast redigerad av måns 2011-12-25 kl. 19:59.
Citera
2011-12-25, 20:25
  #2
Medlem
Quoters avatar
I december 1990 tar sig en kvinna i 25-årsåldern friheten att slå ihjäl sin pojkvän, som var i 30-årsåldern. Det skedde i Stockholm någonstans med en slägghammare. Straffet blev 10 års fängelse.

Troligtvis är det detta fall du tänker på.
Citera
2011-12-25, 20:50
  #3
Medlem
månss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
I december 1990 tar sig en kvinna i 25-årsåldern friheten att slå ihjäl sin pojkvän, som var i 30-årsåldern. Det skedde i Stockholm någonstans med en slägghammare. Straffet blev 10 års fängelse.

Troligtvis är det detta fall du tänker på.
Tackar för svaret!
Ja det kan mycket väl ha varit just det fallet men jag är nästan säker på att det i boken stod att hon dömdes till vård.
Samtidigt har jag en känsla av att hammaren endast ska ha använts ett par gånger, sedan gick hon över till att hugga hans ansikte med kniv och att det var det huvudsakliga vapnet. Det stod exakt hur många hugg det ska ha varit men jag minns inte exakt nu. 20, 30, 40, 50? Det var däromkring iallafall.
Fast man vet ju inte hur mycket författaren har "mörkat" i boken för att skydda de dömda..
Citera
2011-12-25, 21:07
  #4
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Tackar för svaret!
Ja det kan mycket väl ha varit just det fallet men jag är nästan säker på att det i boken stod att hon dömdes till vård.
Samtidigt har jag en känsla av att hammaren endast ska ha använts ett par gånger, sedan gick hon över till att hugga hans ansikte med kniv och att det var det huvudsakliga vapnet. Det stod exakt hur många hugg det ska ha varit men jag minns inte exakt nu. 20, 30, 40, 50? Det var däromkring iallafall.
Fast man vet ju inte hur mycket författaren har "mörkat" i boken för att skydda de dömda..

Ditt inlägg gjorde mig lite osäker, och vidare "undersökning" tyder på att det är olika fall.

Det mord som jag syftar på skedde inte i hemmet. Pojkvännen var handikappad och hans tjej hade kört ut honom till något mer avlägset ställe för att där ta kål på honom med slägghammaren. Någon annan (oklart vem) var misstänkt för att ha hjälpt henne på traven.

Helt otroligt, egentligen. En kvinna (som är över 21 år och därmed formellt kan dömas till livstid) begår ett mord som innehåller viss överläggning och ett helt försvarslöst offer (rullstolsbunden). För detta får hon minimum för mord, 10 års fängelse. Vem som helst inser att en man som begått samma gärning under liknande omständigheter hade fått livstid utan eftertanke.

Hur som helst, "ditt" fall känner jag delvis igen från boken "Gärningsmannen är en kvinna" (Suzanne Kordon, Anna Wetterqvist). Där var det någon yngre tjej som dödade sin kille med kniv, innanför husets 4 väggar, där sex var med i bilden. Närmare än så kan jag inte beskriva då jag inte har boken framför mig.
Citera
2011-12-26, 15:19
  #5
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ditt inlägg gjorde mig lite osäker, och vidare "undersökning" tyder på att det är olika fall.

Det mord som jag syftar på skedde inte i hemmet. Pojkvännen var handikappad och hans tjej hade kört ut honom till något mer avlägset ställe för att där ta kål på honom med slägghammaren. Någon annan (oklart vem) var misstänkt för att ha hjälpt henne på traven.

Helt otroligt, egentligen. En kvinna (som är över 21 år och därmed formellt kan dömas till livstid) begår ett mord som innehåller viss överläggning och ett helt försvarslöst offer (rullstolsbunden). För detta får hon minimum för mord, 10 års fängelse. Vem som helst inser att en man som begått samma gärning under liknande omständigheter hade fått livstid utan eftertanke.

Hur som helst, "ditt" fall känner jag delvis igen från boken "Gärningsmannen är en kvinna" (Suzanne Kordon, Anna Wetterqvist). Där var det någon yngre tjej som dödade sin kille med kniv, innanför husets 4 väggar, där sex var med i bilden. Närmare än så kan jag inte beskriva då jag inte har boken framför mig.

Var det han som var skadad av genom Neurosedyn?

Fick hon verkligen 10 år? Hade för mig att hon fick ett kortare straff, typ 6-8 år.

Om jag minns det rätt hade de träffats via Heta Linjen. Framgår det?
Citera
2011-12-26, 15:25
  #6
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Var det han som var skadad av genom Neurosedyn?

Neurosedyn? Aldrig hört talas om.

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Fick hon verkligen 10 år? Hade för mig att hon fick ett kortare straff, typ 6-8 år.

Jag är ganska säker på att straffet blev 10 år, men visst kan det vara så att hovrätten sänkte eller i vart fall rubricerade om händelsen. (Skulle bara göra det hela än mer otroligt, men ändå.)

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om jag minns det rätt hade de träffats via Heta Linjen. Framgår det?

Inte heller det kan jag ge dig ett klart svar på. Har du någon uppfattning om hur länge tjejen och killen i fråga hade varit ett par?
Citera
2012-01-04, 00:00
  #7
Medlem
månss avatar
Man får bumpa sin egen tråd när det är jul..
Ingen stockholmare som minns detta eller som vet mer?
Citera
2012-01-04, 02:02
  #8
Medlem
The Dudes avatar
Jag är ganska säker på att han som handikappad blev ihjälslagen i Lugnets industriområde.. det som numera är Hammarby Sjöstad. Mordplatsen var ungefär där sjöstadshallen ligger nu.
Citera
2012-10-11, 21:42
  #9
Medlem
månss avatar
Är det verkligen ingen här som vet mer om detta?
Citera
2012-10-13, 21:16
  #10
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av måns
Är det verkligen ingen här som vet mer om detta?
Jag gjorde ett rejält försök att hitta mer information men gick bet.

Antingen gick fallet obemärkt förbi i medierna eller så är detaljer i berättelsen felaktiga.
Citera
2012-10-13, 22:33
  #11
Medlem
The Dudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rigbo
Jag gjorde ett rejält försök att hitta mer information men gick bet.

Antingen gick fallet obemärkt förbi i medierna eller så är detaljer i berättelsen felaktiga.

Fallet i Lugnets industriområde var iaf med på Efterlyst.
Citera
2012-10-13, 22:50
  #12
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Ditt inlägg gjorde mig lite osäker, och vidare "undersökning" tyder på att det är olika fall.

Det mord som jag syftar på skedde inte i hemmet. Pojkvännen var handikappad och hans tjej hade kört ut honom till något mer avlägset ställe för att där ta kål på honom med slägghammaren. Någon annan (oklart vem) var misstänkt för att ha hjälpt henne på traven.

Helt otroligt, egentligen. En kvinna (som är över 21 år och därmed formellt kan dömas till livstid) begår ett mord som innehåller viss överläggning och ett helt försvarslöst offer (rullstolsbunden). För detta får hon minimum för mord, 10 års fängelse. Vem som helst inser att en man som begått samma gärning under liknande omständigheter hade fått livstid utan eftertanke.

Hur som helst, "ditt" fall känner jag delvis igen från boken "Gärningsmannen är en kvinna" (Suzanne Kordon, Anna Wetterqvist). Där var det någon yngre tjej som dödade sin kille med kniv, innanför husets 4 väggar, där sex var med i bilden. Närmare än så kan jag inte beskriva då jag inte har boken framför mig.

Nja, på 70- och 80-talen hände det att män som hade mördat satt några få månader på psyket eller istället för att dömas till mord dömdes till vållande till annans död. Jag minns ett fall som gjorde mig väldigt upprörd som barn: en man hade dödat sin flickvän genom att leda in ström från ett vägguttag i underlivet på henne. Hon hade dokumenterat hans tortyrliknande "dominans" av henne i sin dagbok. Ändå fick han någon form av samhällstjänst som påföljd, som gick ut på att han skulle göra lumpen något längre(!)

(Jag är ingen anhängare av hårda straff, även om fall som dessa äcklar mig. Ville bara visa hur det gick till för några decennier sedan.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback