Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-25, 18:50
  #1
Medlem
Precis som så många andra töntar så har jag gått runt till butiker med CV i hand men man inser rätt snabbt att man bara är ett irritationsmoment för alla stackars handlare som får 10st CV om dagen. Se till exempel den här tråden och den här posten:

Citat:
Ursprungligen postat av Denisee
Jag har jobbat som kassaansvarig på en matbutik, där vi fick som de flesta andra butiker in ett par cv:n om dagen. Det handlade mest om tur vilka som blev anställda, att du låg överst i högen den dag någon sa upp sig.

<citat nedkortat>

Kan bekräfta som någon annan sa att det var extremt irriterande när någon kollega ringde på mig och sen när jag avbröt det jag höll på med och gick dit var det bara för att för tionde gången den veckan ta emot ett cv.

Jag har på sistone lärt mig ganska mycket om försäljning/marknadsföring/copywriting och äntligen fattat att jag måste fokusera på hur jag kan göra säljarens liv enklare, inte hur han kan hjälpa mig.

Med anledning av detta så gör jag lite research för att klura ut vad som är viktigt för personalansvarig på matbutiker. Vad som ger honom/henne huvudvärk och vad som kan göra hans/hennes dag lite schysstare.

Nu till frågorna:
  • Berätta något som folk som jobbat åt dig har gjort för att verkligen göra ditt liv lättare. Handlar det om att ta eget initiativ för att lösa ett speciellt problem? Ställa upp på ett jobbigt arbetspass fastän det är olägligt?
  • Vad kan en anställd göra för att verkligen sabotera din dag? Vad händer om en anställd t.ex. kommer för sent och du blir underbemannad? Har en anställd någonsin begått något misstag som du önskar att han hade hanterat annorlunda?
  • Finns det några arbetssysslor eller arbetstider som du har svårt att fylla? Gör det någon skillnad för dig om en anställd gärna jobbar kvällar/helger eller föredrar vanliga arbetstider? Är det svårt att hitta folk som kan komma in tidigt t.ex.?
  • Finns det några resurser du gärna ser hos en anställd? Spelar det någon roll om han/hon kan engelska, har datakunskaper, körkort, vilja att lära sig något nytt, osv?
  • Om man inte har kassavana, men om man är hyfsat skärpt och har bra datorvana, hur stort problem är det att man inte kan sköta kassan? Hur snabbt kan man lära sig?
  • Hur skulle du reagera om någon erbjöd sig att jobba gratis i din butik för att du skulle få chansen att se vad man går för?
  • Vad kan jag göra för att hamna högst upp i "högen" om de inte har behov direkt? Jag planerar inte att lämna in ett traditionellt CV (eftersom de inte läses), men däremot skulle jag kunna ge bort ett "visitkort" med namn + nummer + påminnelse om vem jag är eller ett vykort som jag på något sätt får dem att sätta på en anslagstavla eller liknande. Låter kanske weird, men jag vet att ingen tänker gräva i någon CV-hög för att leta rätt på ett nummer när det väl är dags. Hur skulle du reagera, förutsatt att jag gjort ett väldigt vasst första intryck?

Känn er välkomna att sålla bland frågorna och svara på det som känns mest relevant. Berätta gärna även sånt som jag glömt att fråga om. Jag är i synnerhet intresserad av sånt som de flesta antagligen inte ens tänkt på. Stort tack till er som tar er tid att svara!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback