Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-25, 18:37
  #1
Medlem
Hej! Jag är just nu med i jobbgarantin för ungdomar på AF och har just nu praktik. Jag får så kallad utvecklingsersättning varje månad och nu är det ju så att det är röd dag imorgon och då undrar jag om någon vet om man som praktikant får arbeta på röda dagar? Jag får ju inte arbeta på helger. Jag hittar ingen information om detta på internet...varken AF eller Försäkringskassan har någon info om detta.
Citera
2011-12-25, 18:38
  #2
Avstängd
Snabel1993s avatar
Svaret är att du inte får göra det!
Citera
2011-12-25, 20:13
  #3
Medlem
Du är ledig på röda dagar, om eventuellt din chef vill att du ska hoppa in extra så får han betala för det.
Citera
2011-12-25, 20:20
  #4
Medlem
ganglere2s avatar
Vad jag vet är det väl standard att vara ledig t.ex. i morgon. Annars får de som redan skrivet betala för det.
Alla är väl lediga i morgon om de inte är butiksanställda, bussförare el.likn. Finns massor som arbetar även röda dagar.
Citera
2011-12-25, 22:31
  #5
Medlem
Jag praktiserar nämligen i butik...
Citera
2011-12-25, 22:46
  #6
Medlem
Mina föräldrar säger att jag måste gå dit och jobba och att det inte spelar nån roll om jag inte får några pengar för i morgon. Min mamma tjatar om att det ser bättre ut om jag går dit och jobbar. För vem ser det bättre ut? För en eventuell framtida anställning? Jag har sista dagen på praktiken på fredag...och jag har frågat om anställning, men inte hört nåt mer om det...troligt att jag blir anställd? Inte precis. Pappa säger att jag tjänar ju ändå inga pengar så det spelar ingen roll om jag jobbar imorgon och inte får några pengar.
__________________
Senast redigerad av lasagne 2011-12-25 kl. 22:49.
Citera
2011-12-26, 19:29
  #7
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasagne
Mina föräldrar säger att jag måste gå dit och jobba och att det inte spelar nån roll om jag inte får några pengar för i morgon. Min mamma tjatar om att det ser bättre ut om jag går dit och jobbar. För vem ser det bättre ut? För en eventuell framtida anställning? Jag har sista dagen på praktiken på fredag...och jag har frågat om anställning, men inte hört nåt mer om det...troligt att jag blir anställd? Inte precis. Pappa säger att jag tjänar ju ändå inga pengar så det spelar ingen roll om jag jobbar imorgon och inte får några pengar.

Jag tycker inte du ska lyssna på dina föräldrar i den här frågan.
Det är klart att du inte ska låta dig utnyttjas, vill arbetsgivaren att du ska praktisera/arbeta på en röd dag så får de också betala dig lön för timmarna du arbetar.
Citera
2011-12-26, 19:35
  #8
Medlem
gizas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasagne
Jag praktiserar nämligen i butik...

Bör inte spela någon roll, då skulle de ju lika gärna kunna kräva att du ska praktisera på helgdagarna eftersom de förmodligen har öppet då.
Citera
2011-12-26, 19:36
  #9
Medlem
gizas avatar
Mina inlägg är ju iofs onödiga eftersom det redan är annadag juls kväll. men jag hoppas att du inte lät dig utnyttjas.
Citera
2011-12-27, 19:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giza
Jag tycker inte du ska lyssna på dina föräldrar i den här frågan.
Det är klart att du inte ska låta dig utnyttjas, vill arbetsgivaren att du ska praktisera/arbeta på en röd dag så får de också betala dig lön för timmarna du arbetar.
Dina föräldrar kan ju jobba gratis om de vill, få se om de tycker det är så roligt.
Sannolikheten är stor att de kommer att göra det i framtiden. I framtidens arbetsmarknad blir man ju rövknullad som gratis arbetskraft både in och ur arbetsmarknaden. Finns hur många 50-65 åringar som helst som "praktiserar" eller jobbar gratis i fas-3 för att kunna överleva på sin a-kassa.
Citera
2011-12-30, 20:33
  #11
Medlem
flisabisas avatar
Du får utvecklingsersättning alltså betalt för måndag-fredag även om det är röda dagar.
Det är anordnaren som bestämmer om du ska ha praktik eller vara ledig på helger och röda dagar, det finns ingenting som säger att man inte får ha praktik på helg/röd dag sålänge man bara har praktik 5 dagar i veckan.

Att man har program från af som är förlagt på helg eller röd dag är dock ovanligt, det kan förekomma om man praktiserar i butik eller inom vården till exempel.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback