2011-12-24, 01:05
Medlem
Hej!

Tänkte att FB kunde hjälpa mig med en sak. Är väldigt dålig på allt ekonomi, dock större talanger inom teknik och matte. Jag försöker lära mig hur folk med stora bolån påverkas av krisen och räntor hit och dit genom att läsa på nyhetssajter och kommentarer som berör ämnet. Men jag är dock fortfarande lite förvirrad..
Så! Hjälp en novis att förstå hur en låntagare på tex 2-3 miljoner påverkas av att räntor höjs/sänks. Läste något om att pensionsparandet lider pga detta. Innebär det att dem som tagit stora lån "räddas" av att man tar pengar från pensionfonder och dylikt? Är det smart/dumt att köpa nu? Om en bostadsbubbla inträffar så är det väl dåligt för dem som har kvar ett stort lån på en dyr lägenhet? etc

Ursäkta om det här är väldigt basic, men hade alltid svårgheter att förstå ekonomi i skolan. Även ifall jag fick en 4a i industriell ekonomi....
Tack att ni utbildar mig!

edit: ha en god jul idag
Citera
2011-12-24, 01:41
Medlem
Du har 1 miljon i lån.

1% ränta på 1 mkr är 10´000kr/år

höjs räntan till 5% så blir räntan 50´000kr/år

Med andra ord ökar ränteutgiften med 500%. Det gör att folk inte har råd att ta lika stora lån och bostadspriserna faller.
Citera
2011-12-25, 14:53
Medlem
Ok, tack. Men har bankerna rätt att ändra räntan på lånet man tagit? Eller är det beroende på om man har fast eller rörlig ränta. Och om det krisar sig för bankerna igen...går det ut på låntagarna (på vilket sätt)?
Sen om bankerna sänker räntan vore inte det att skjuta på en eventuell bostadsbubbla eller ekonomisk kris? För då kan ju fler ta lån billigare (och det var ju banklånandet som skapade krisen från början)
Citera
2011-12-25, 18:20
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sacula
Ok, tack. Men har bankerna rätt att ändra räntan på lånet man tagit? Eller är det beroende på om man har fast eller rörlig ränta. Och om det krisar sig för bankerna igen...går det ut på låntagarna (på vilket sätt)?
Sen om bankerna sänker räntan vore inte det att skjuta på en eventuell bostadsbubbla eller ekonomisk kris? För då kan ju fler ta lån billigare (och det var ju banklånandet som skapade krisen från början)

Jag förstår inte riktigt vad din huvudfråga är.

Klart räntorna förändrads, det har varit är och är idag väldigt låga. Anledningen till låga räntor är bland annat för att riksbanken vill främja nationalekonomin när vi är i en lågkonjunktur. Enkelt förklarat. Läs på om konjuktur, recession och depression.

"Krisar sig för bankerna igen?" Du har på de flesta större banker statlig instättningsgaranti, men självklart kan en bank visa negativa siffror vissa år. Man har du ett lån, exempelvis ett bolån, står ju lägenheten som säkerhet. Den är pantsatt. Enkelt förklarat.

Bostadsbubbla, aktiebubbla, råvarububbla, inflation etc kommer alltid, i olika storlekar. När och vilken omfattning vet man inte.

Du får nog förklara närmare vad du egentligen vill veta för att få ett ordentligt svar.
Senast redigerad av civ-ekonom 2011-12-25 kl. 18:22.
Citera
2011-12-26, 16:23
Medlem
konjuktur, recession och depression har jag koll på. Det är snarare själva ekonomin som är klurigare.
En huvudfråga har jag inte utan har några frågor för att få bättre koll på hur allt hänger ihop och påverkar varandra.
Jo bankernas ränta ändras ju såklart, var nog min text som var otydlig. Vad jag menade var att hur räntan kan ändras om man tar ett fast lån eller rörligt lån. För räntan borde alltid vara densamma om man tar ett fast lån, oavsett om banken vill ändra? Mao ett slags avtal mellan kund och säljare.

Och att riksbanken vill sänka räntorna skjuter väl bara på problemet? Fler billiga lån som tas och fler blir skuldsatta som de sedan kanske inte kan betala av? Som sagt: var det inte så krisen startade från första början

Och vad tror ni, blir det en större kris än vad folk tror här I sverige och även en sk bostadsbubbla (spricker eller pyser)?
Citera
2011-12-26, 17:31
Medlem
Citat:
Hej!
Jag försöker lära mig hur folk med stora bolån påverkas av krisen och räntor hit och dit genom att läsa på nyhetssajter och kommentarer som berör ämnet. Men jag är dock fortfarande lite förvirrad..
Så! Hjälp en novis att förstå hur en låntagare på tex 2-3 miljoner påverkas av att räntor höjs/sänks. Läste något om att pensionsparandet lider pga detta. Innebär det att dem som tagit stora lån "räddas" av att man tar pengar från pensionfonder och dylikt? Är det smart/dumt att köpa nu? Om en bostadsbubbla inträffar så är det väl dåligt för dem som har kvar ett stort lån på en dyr lägenhet? etc
2-3 miljoner i bostadslån är inte speciellt mycket om man tittar i storstäderna. I Stockholm är det snarare regel än undantag att unga akademiker har ett par miljoner i lån.

Jag kan bara tala för mig själv och jag skulle nog inte tänka så mycket på om räntan steg eller inte. Det ligger på autogiro och jag har alltid pengar kvar när nästa löning kommer. Sen finns naturligtvis alltid en gräns för hur hög ränta man klarar av att bära. Förhoppningsvis har man gjort en ordentlig kalkyl så man vet hur ens ekonomi påverkas av olika räntenivåer och utifrån det fattat ett beslut om "rörlig" ränta eller om man ska binda den. I det långa loppet över räntecykler så sägs det att man tjänar på att ha bunden ränta men man kan lika gärna göra en bra affär om man lyckas binda räntan i början av en sid med högre ränta.

Om du behöver en bostad så är det inte dumt att köpa en bostad eftersom att du antagningen kommer att ha den ett tag. Om du däremot köper bostad i spekulationssyfte så är det väl kanske mer tveksamt.

Citat:
Ursprungligen postat av dovan
Du har 1 miljon i lån.

1% ränta på 1 mkr är 10´000kr/år

höjs räntan till 5% så blir räntan 50´000kr/år

Med andra ord ökar ränteutgiften med 500%. Det gör att folk inte har råd att ta lika stora lån och bostadspriserna faller.

Ett otroligt meningslöst svar eftersom att "ingen" har en ränta på 1% och tvärt går till 5%
Dvs det tillför inget till diskussionen
Citat:

Oavsett hur lång bindningstid du har på ett lån kan banken inte ändra din räntesats under din bindningstid. Däremot när bindningstiden löper ut och det är dags att lägga om lånet (förnya lånet) så kan räntan du ska betalas vara en annan. Bindningstiderna kan variera från 3-månaders "rörlig" till 10-år samt att det finns en variant med räntetak (räntan är rörlig upp och ner tills att den slår i taket och kan då inte stiga ytterligare)

Priserna på bostadsmarknaden är mycket trögrörliga och det är många fler faktorer än enbart räntan som påverkar hur mycket folk har i bolån. Det går inte att säga att bara för att räntan stiger lite så sjunker priserna.
Citat:
Och att riksbanken vill sänka räntorna skjuter väl bara på problemet? Fler billiga lån som tas och fler blir skuldsatta som de sedan kanske inte kan betala av? Som sagt: var det inte så krisen startade från första början

Och vad tror ni, blir det en större kris än vad folk tror här I sverige och även en sk bostadsbubbla (spricker eller pyser)?

Riksbankens ändringar av räntan sker inte enbart för att minimera en bostadsbubbla utan för att stötta ekonomin. I högkonjunktur tenderar räntan att vara högre och i en lågkonjunktur tenderar räntan att vara lägre.
Citera
2011-12-27, 12:56
Medlem
Tack för ett utförligt svar!
Citera
2011-12-27, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Ett otroligt meningslöst svar eftersom att "ingen" har en ränta på 1% och tvärt går till 5%
Dvs det tillför inget till diskussionen

Jag tog de siffrorna eftersom de var lätta givetvis.

Inget illa ment men har du kollat om du har asperger? De är oftast bokstavstolkare.
Citera
2011-12-27, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dovan
Jag tog de siffrorna eftersom de var lätta givetvis.

Inget illa ment men har du kollat om du har asperger? De är oftast bokstavstolkare.

Jo det är enkla siffror men helt orealistiska och de hjälpte knappast TS överhuvudtaget.
Om du ändå tog dig några minuter at räkna ut räntekostnaden för 1mkr vid två räntesatser hade du väl kunnat ta 4% och att den stiger med 1%. Det hade varit realistiskt även om din uträckning inte är riktigt klar du då skippade ränteavdraget.
Citera
2011-12-27, 23:01
Medlem
civ-ekonoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Riksbankens ändringar av räntan sker inte enbart för att minimera en bostadsbubbla utan för att stötta ekonomin. I högkonjunktur tenderar räntan att vara högre och i en lågkonjunktur tenderar räntan att vara lägre.

Precis som jag svarade tidigare i tråden. Man kan se det ganska tydligt, framförallt i storstäderna. Oftast när det råder lågkonjunktur drar staten igång enorma byggprojekt, ringleder, citybanan och allt var det är som exempel.

Som du själv sa, unga akademiker, eller knegare för den delen, kan mycket väl ha lån på 2 000 000 sek. Själv är jag student, och har en borätt med lån på drygt 600k.

En aning ot, men jag renoverade själv upp lägenheten ytligt till en kostnad om ca 3 000 sek. Dessa renoveringskostnader är dessutom avdragilla vid eventuell försäljning va? Har sparat alla kvitton. Sedan gjorde jag en omvärdering gratis av borätten, vilket ledde till att mitt topplån omgraderades till ett bottenlån. Tips bara som många lätt missar.
Senast redigerad av civ-ekonom 2011-12-27 kl. 23:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in