Tjena!
Jag tänkte köpa en smartphone här kring Jul. Just nu kör jag med en iPod touch 32gb för mina musikbehov och en gammal Sony Ericsson T700 som telefon.
Planen är alltså att förpassa dessa två till arkiven och köpa en smartphone som kan sköta båda dessa behov. Jag har cirka 40gb musik på min iPod, så minne är ganska viktigt även om jag kör mer och mer på Spotify (skulle nog kunna banta ner min hdd-musik till nuvarande 32gb-gränsen dock). Det ska helst vara ganska smidigt att surfa, kör gärna med on-screen tangentbord, har vant mig vid det via min Ipod touch och eftersom det oftast sparar fysisk plats så föredrar jag det. Processorhastigheten är ganska viktig, vill inte behöva vänta några längre stunder på att ladda saker.
Vad gäller storlek så vill jag gärna undvika en tegelsten, den ska vara lätt och behändig och passa i fickan helt enkelt. Kamera är ett stort plus om den är bra, men det behöver verkligen inte vara något top of the line. Vad gäller spel så struntar jag nästan helt i det. Pris är ganska viktigt, även om jag kan tänka mig att punga ut en hel del eftersom jag i praktiken ersätter två maskiner med en.
Märke spelar ingen större roll, tycker de flesta smartphones är ganska snygga, men jag har använt iPod's sedan stenåldern, så jag har ett ganska stort förtroende för Apple när det gäller bärbara saker. Gillar även Samsung, HTC och Sony Ericsson. Batteritid har ganska stor prio, är inte sugen på att ladda stup i kvarten, så om alternativet står mellan 6 och 8 timmar så föredrar jag definitivt 8 timmars-batteriet.
Jag är också osäker på vilka abonnemang som vore bäst, vill gärna ha Fri surf osv, i övrigt är jag inte så petig. Detta blir som sagt min första smartphone-telefon, så i fall jag glömt nämna något så får ni ursäkta
Tack på förhand!