• 1
  • 2
2011-12-23, 13:51
Medlem
Smerchs avatar
Alltså, att det i universums minsta beståndsdelarna ryms nya universum osv, i all oändlighet. Antar att denna tanke bara innebär att flytta problemet ett steg, men den formen av oändlighet är lättare för mig att greppa. Jag tycker att det är en intressant tanke.

Jag skulle vilja veta om det finns något namn för denna hypotes, när man började tänka i de banorna, om det fortfarande är en möjlighet som det forskas om osv. Finns det något läsvärt som berör detta? Hur välkänd är tanken?

(Ber om ursäkt om detta ligger fel, kanske ska det ligga i filosofi eller något?)
Citera
2011-12-23, 14:02
Medlem
BioTags avatar
Jag och -20r53- diskutera astronomi och jag tror han hade en liknande teori.
Jag höll med hans teori men blanda dem med min egen.
Citera
2020-03-26, 23:11
Medlem
Smerchs avatar
Alltså att det väldigt stora och det väldigt lilla skulle vara det samma, finns det något utrymme för att det skulle kunna vara så?
Citera
2020-03-27, 07:13
Medlem
Fris avatar
Universum blir tätare och tätare ju längre bort man ser. Jag såg någon föreläsare som menade att man kan använda denna skillnad i täthet mellan galaxhoparna för att kalibrera avstånd med bara 100 miljoner års precision! Så i termer av bild-i-bild så är det inte så att det bara finns mer av samma överallt. Beror förstås på tidsperspektiv också, men låt oss säga mänsklig tid.
Citera
2020-03-27, 11:07
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Alltså, att det i universums minsta beståndsdelarna ryms nya universum osv, i all oändlighet. Antar att denna tanke bara innebär att flytta problemet ett steg, men den formen av oändlighet är lättare för mig att greppa. Jag tycker att det är en intressant tanke.

Jag skulle vilja veta om det finns något namn för denna hypotes, när man började tänka i de banorna, om det fortfarande är en möjlighet som det forskas om osv. Finns det något läsvärt som berör detta? Hur välkänd är tanken?

(Ber om ursäkt om detta ligger fel, kanske ska det ligga i filosofi eller något?)

Jag tror inte att denna idé leder nånstans.
Det finns inga som helst observationer som säger att det skulle kunna vara så. Finns ingenting i befintliga teorier som säger att det skulle kunna vara så.
Så det slutar nog med det, att det är en gissning utan möjlighet att leda nånstans.
Citera
2020-03-27, 18:41
Medlem
Bara-Robins avatar
Inte i de minsta beståndsdelarna om man med det menar fundamentala partiklar.
Däremot under vissa förhållanden så kan en rumtidspunkt ge upphov och med lite fantasi sägas rymma ett helt universum.
Mycket bildligt talat så ser det ut som en rumtids-singularitet från "ena sidan" men med utbredning på "andra sidan".

Med betoning på "mycket bildligt".

Detta enligt flera inflationsteorier, t.ex. Eternal inflation.

Men inte inom fundamentala partiklar.
Citera
2020-04-01, 00:12
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Jag tror inte att denna idé leder nånstans.
Det finns inga som helst observationer som säger att det skulle kunna vara så. Finns ingenting i befintliga teorier som säger att det skulle kunna vara så.
Så det slutar nog med det, att det är en gissning utan möjlighet att leda nånstans.

Okej, det kan jag nog tänka mig.
För mig väcktes tanken nog när jag lärde mig om elektronskalen i grundskolekemin och tänkte att de var som planeter kring en stjärna. Det förstår jag nog att en elektron inte gärna kan vara en planet, men principen vill jag ändå inte helt släppa. Och än måste vi ju vara långt ifrån att säkert kunna säga vad det minsta eller det största som finns är...

Är det någon som känner till ifall någon annan spekulerat kring detta? Det skulle vara intressant ifall någon annan gissade så på 1600-talet eller liknande.
Citera
2020-04-01, 16:44
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Okej, det kan jag nog tänka mig.
För mig väcktes tanken nog när jag lärde mig om elektronskalen i grundskolekemin och tänkte att de var som planeter kring en stjärna. Det förstår jag nog att en elektron inte gärna kan vara en planet, men principen vill jag ändå inte helt släppa. Och än måste vi ju vara långt ifrån att säkert kunna säga vad det minsta eller det största som finns är...

Är det någon som känner till ifall någon annan spekulerat kring detta? Det skulle vara intressant ifall någon annan gissade så på 1600-talet eller liknande.

Varje planet är olika alla andra planeter. Men varje elektron är identiska med vilken annan elektron som helst.
Dom elektroner vi skickar genom kopparkablar är identiska med de elektroner vi skapar i acceleratorn på CERN. Det finns anti-elektroner, men det finns inga anti-planeter.
Så för att krossa din idé fullständigt: Det finns inga likheter mellan planeter och elektroner. Alls.
Citera
2020-04-01, 19:39
Medlem
Denoms avatar
Du menar ungefär som mandelbrotmängden i vissa specifika partier med fraktalerna? Ja det är väldigt intressant, specifikt menar jag ungefär vad som tas upp i denna youtubevideo https://www.youtube.com/watch?v=ovJcsL7vyrk
Citera
2020-04-30, 23:31
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Varje planet är olika alla andra planeter. Men varje elektron är identiska med vilken annan elektron som helst.
Dom elektroner vi skickar genom kopparkablar är identiska med de elektroner vi skapar i acceleratorn på CERN. Det finns anti-elektroner, men det finns inga anti-planeter.
Så för att krossa din idé fullständigt: Det finns inga likheter mellan planeter och elektroner. Alls.
Min idé är inte specifik för elektroner och planeter, som jag redan skrivit inser jag att en planet inte verkar vara en elektron.
Jag vet inte vad som finns i en elektron eller vad som finns utanför vårt universum, skulle inte vårt universum kunna vara en liten beståndsdel av en elektron?
Jag är också intresserad av ifall någon känner till ifall någon på 300-talet trodde att ett sandkorn var ett solsystem osv, dvs om tanken funnits tidigare och ifall teorin fått ett namn osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du menar ungefär som mandelbrotmängden i vissa specifika partier med fraktalerna? Ja det är väldigt intressant, specifikt menar jag ungefär vad som tas upp i denna youtubevideo https://www.youtube.com/watch?v=ovJcsL7vyrk
Ja kaosteori och fraktaler verkar för mig vara relaterat till idén som jag tar upp i tråden
Citera
2020-05-01, 06:48
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Min idé är inte specifik för elektroner och planeter, som jag redan skrivit inser jag att en planet inte verkar vara en elektron.
Jag vet inte vad som finns i en elektron eller vad som finns utanför vårt universum, skulle inte vårt universum kunna vara en liten beståndsdel av en elektron?
Jag är också intresserad av ifall någon känner till ifall någon på 300-talet trodde att ett sandkorn var ett solsystem osv, dvs om tanken funnits tidigare och ifall teorin fått ett namn osv.

Jag kan inte tänka mej att man ens visste vad ett solsystem var på 300-talet.

Du kan spekulera för att det är kul så länge du vet att det är fel.
Vi vet tillräckligt om atomteori och partikelteori för att veta med säkerhet att du är ute på galna vägar.

Börja med att läsa grundskolefylsik för att lära dej lite.
Citera
2020-05-01, 08:43
Medlem
MataRengis avatar
Citat:

Jag har hittat en Youtube som beskriver hur det är, "How Small is an Atom?"
https://www.youtube.com/watch?v=ukGLH_NrFH8
Titta igenom den och så tar vi en vidare diskussion senare om du vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in