• 2
  • 3
2012-07-14, 06:05
Medlem
xallies avatar
Ja precis. Om man ska använda telnet så är det väll port 25 som gäller, eller funkar det på andra portar också?
Var sitter spärren på port 25, är det hos min egen ISP eller är det på deras? Borde man inte kunna använad proxychains om det är på min egen, och använda en proxy som har port 25 öppen? Om det är min egen ISP som blockar port 25, borde man inte kunna använda en proxy som har port 25 öppen i så fall, och kommandot med proxychains?
Citera
2012-07-14, 12:11
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Ja precis. Om man ska använda telnet så är det väll port 25 som gäller, eller funkar det på andra portar också?
Var sitter spärren på port 25, är det hos min egen ISP eller är det på deras? Borde man inte kunna använad proxychains om det är på min egen, och använda en proxy som har port 25 öppen? Om det är min egen ISP som blockar port 25, borde man inte kunna använda en proxy som har port 25 öppen i så fall, och kommandot med proxychains?

Troligen blockerar din ISP utgående trafik på TCP 25, eftersom jag kunde telnetta den domänen du angav.

Självklart kan du använda telnet för alla tcp-portar, men mail-servers använder TCP 25 default.
Ta en titt i /etc/services (om du kör linux), där kan du se vilka portar de vanligaste tjänsterna använder.
T ex ftp (21), ssh (22), telnet (23), http (80) osv....

I Windows tror jag att den ligger i %SystemRoot%\system32\drivers\etc

Telnet är också bra i felsökningssyfte, lätt att kolla om en tjänst är igång osv...
Citera
2012-07-14, 23:30
Medlem
xallies avatar
Ok
Men som soffbord sa, så skulle det enklaste vara att sätta upp en egen server? Jag ser inte hur det skulle vara enklar. Låt oss säga att jag drar in serverversionen av ubuntu i en burk, och sedan försöker maila via den, det kommer ju fortfarande att gå via min ISP som kommer att blockera det, eller har jag fått det hela om bakfoten?
Om man använder sig av proxychains, och ansluter till någon annan dator (med ISP som förhoppningsvis har porten öppen) och sedan telnettar därifrån, kommer det att fungera, eller kommer min ISP att blockera redan innan jag har anslutet till någon annan dator?
För jag antar att det inte är lönt att använda något annat nätverk här i sverige, då de flesta(eller alla?) har port 25 stängd? Eller?
Citera
2012-07-15, 01:20
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xallie
Ok
Men som soffbord sa, så skulle det enklaste vara att sätta upp en egen server? Jag ser inte hur det skulle vara enklar. Låt oss säga att jag drar in serverversionen av ubuntu i en burk, och sedan försöker maila via den, det kommer ju fortfarande att gå via min ISP som kommer att blockera det, eller har jag fått det hela om bakfoten?
Om man använder sig av proxychains, och ansluter till någon annan dator (med ISP som förhoppningsvis har porten öppen) och sedan telnettar därifrån, kommer det att fungera, eller kommer min ISP att blockera redan innan jag har anslutet till någon annan dator?
För jag antar att det inte är lönt att använda något annat nätverk här i sverige, då de flesta(eller alla?) har port 25 stängd? Eller?

Om din ISP har blockat TCP 25 ut, då spelar det ingen roll om du smäller upp en Ubuntu-server, same shit in the end.

Proxychains kan jag inget om kan inte ge något vettigt svar där.

Min ISP är Bredbansbolaget och i mitt fall är tcp 25 öppet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in