Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-12-15, 11:52
  #13
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag är ingen bagare. Ska baka eget vörtbröd till jul. Varenda recept inkluderar bakmaskin, vilket irriterar varenda normal människa som bakar (med bikarbonat) en gång om året.
Frågor:
Vad är tanken när man knådar deg? Tio minuter i bakmaskin, hur är tanken med knådandet för att få till det?
Går det att halvera recept rätt av?
Citera
2020-12-15, 13:36
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag är ingen bagare. Ska baka eget vörtbröd till jul. Varenda recept inkluderar bakmaskin, vilket irriterar varenda normal människa som bakar (med bikarbonat) en gång om året.
Frågor:
Vad är tanken när man knådar deg? Tio minuter i bakmaskin, hur är tanken med knådandet för att få till det?
Går det att halvera recept rätt av?

Receptet går att halvera rakt av.

Du behöver ingen bakmaskin. Bara genom att låta degen vila så bildas gluten och det är glutentrådar som gör att degen blir seg, kan stretchas och innehålla luft (och alltså växa i volym i ugnen).

Men den behöver vila ett tag, så ta 1/4 av jästen och jäs 4 gånger så länge. 1 gång i timmen (eller 3-4 ggr totalt) vänder du runt lite i degen. Du kommer inte att märka någon stor skillnad mot bakmaskin.
Citera
2020-12-17, 15:07
  #15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Receptet går att halvera rakt av.

Du behöver ingen bakmaskin. Bara genom att låta degen vila så bildas gluten och det är glutentrådar som gör att degen blir seg, kan stretchas och innehålla luft (och alltså växa i volym i ugnen).

Men den behöver vila ett tag, så ta 1/4 av jästen och jäs 4 gånger så länge. 1 gång i timmen (eller 3-4 ggr totalt) vänder du runt lite i degen. Du kommer inte att märka någon stor skillnad mot bakmaskin.

Tack för info, förstår principen. Vad tycker du om att baka vörtbröd på bikarbonat?
Citera
2020-12-17, 19:10
  #16
Medlem
JBernards avatar
För er som är bekväma kan jag tipsa om Coops egenbakade, fantastiskt gott. Det med julskinka och lite skånsk senap, sen är man i hamn.
Citera
2020-12-23, 11:39
  #17
Medlem
Scalpings avatar
Finns färdiga vörtmixar att köpa. Inte det godaste kanske, men det enklaste. Smakar ungefär som vörtbröden på ICA. Hittar man extrakt så är väl det bättre eller så gör man egen vörtmix.

jag körde med skållat grovt rågmjöl (6 h), vetemjöl, en påse torrjäst, en påse vörtmix och sirap. Knådade allt för hand i en kvart och sen fick det långjäsa över natten, så typ 10 timmar, först framme ett par timmar och sen i kallskafferiet resten av tiden.

Gräddade i 15m i 250 grader + 2h i 150 , till det hade en innertemp på strax under 100 grader.
Citera
2020-12-30, 19:25
  #18
Medlem
FedupFlorences avatar
Och nu kan jag säga att det går alldeles utmärkt att baka vörtbröd på bikarbonat. Vill man ha något annat än kioskbakad Skogaholmslimpa med juldoft rekommenderar jag vanligt hembakat med bikarbonat och några msk vört.
Citera
2020-12-30, 19:44
  #19
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och nu kan jag säga att det går alldeles utmärkt att baka vörtbröd på bikarbonat. Vill man ha något annat än kioskbakad Skogaholmslimpa med juldoft rekommenderar jag vanligt hembakat med bikarbonat och några msk vört.
Jag älskar vörtbröd, har du något till övers?
Jag bakar själv varje jul. Jag har gärna russin i också.
Jag köper Porter och en påse vörtkrydda, blandar i rågsikt, vetemjöl, brödsirap, smör och salt.
Jag kör på torrjäst och låter bakmaskinen knåda. Sedan ugnen.
Med skinka, stark senap och julöl till så är det riktig julafton!
Citera
2020-12-30, 20:02
  #20
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag älskar vörtbröd, har du något till övers?
Jag bakar själv varje jul. Jag har gärna russin i också.
Jag köper Porter och en påse vörtkrydda, blandar i rågsikt, vetemjöl, brödsirap, smör och salt.
Jag kör på torrjäst och låter bakmaskinen knåda. Sedan ugnen.
Med skinka, stark senap och julöl till så är det riktig julafton!

Ja, visst är det gott. Och jag har fryst men är så less på det och misstänker även att alla fåglar runt vår älv är mätta på både vört och russin. Jag bakade på Pripps Blå.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback