Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2019-05-09, 21:20
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
VI-editorn? Vad är det för retarderade idioter till kursledare som rekommenderar den produkten från Jura-perioden.

Mig veterligen har CentOS även Gedit. Istället för att skriva (som exempel bara):

'vi conky_start.sh'
skriv...
'gedit conky_start.sh'

Det är kursledare som din(a) som ger Linux dåligt rykte.

gedit är en grafisk editor som bara går att använda med grafisk display.:
Kod:
$ gedit foo.txt
Unable to init server: Could not connect: Connection refused

(gedit:1238): Gtk-WARNING **: 21:06:39.274: cannot open display: 
Loggar du in på en nätverksswitch så finns inga grafiska editorer och klarar du dig då inte med busybox så får du ställa dig i skamvrån. Det är anledningen till att vissa primitiva verktyg lärs ut på många kurser.

Med det sagt är det nog få som har "vi" som favoriteditor, även om det också förekommer.
Citera
2019-05-11, 23:04
  #50
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Håller på med en kurs på Udemy just nu där man lär sig grunderna i Linux på 5 dagar. Har installerat en VM med CentOS. Tycker att det är hyfsat svårt att lära sig alla kommandon utantill, framför allt vi-editorn.

Kommer att följa upp den här kursen med en kurs i Bash-scripting/Shell programming. Antar att den kommer att ta betydligt längre tid.

Jag behöver inte bemästra Linux utan lär mig detta dels för skojs skull och dels för att förstå alla de scripts som körs "i bakgrunden" på jobbet (applikation i windowsmiljö med server i linuxmiljö). Dessa levererar inte alltid önskat resultat och jag vill förstå varför och kunna åtgärda fel.

Är det realistiskt att som Linuxnybörjare på detta sätt kunna lära sig tillräckligt för att kunna felsöka scripts? Någon mer specifik sak jag borde lära mig?

Kul att du ger dig in på nya utmaningar
Som ny lär du dig inte allt direkt såklart, det får ta sin tid helt enkelt.

Men för att kunna skripta bra bash-skript, så krävs det en del baskunskaper om operativsystemet.
Ju mer du kan om Linux, desto lättare är det att skripta.

Du behöver inte lära dig kommandon ungefär som ett glos-förhör, utan det viktiga är att du kan läsa manualer och förstå dem.

Google är också en räddning såklart, något du inte förstår....ja då vet du vad du skall göra

Lycka till!
Citera
2019-05-12, 11:00
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är det realistiskt att som Linuxnybörjare på detta sätt kunna lära sig tillräckligt för att kunna felsöka scripts?
Det beror ju på lite olika saker, tex hur väl skriptet är skrivet. Har skriptet en tydlig struktur med förklarande kommentarer? Har skaparen av skriptet någon form av felhantering?

Ett avslutat "sh" kommando lämnar ett exit status, ett värde som kan fås av "$?".
Om du har rätt att modifiera skriptet kan du, efter ett utfört kommando, själv lägga till "printf $?".
__________________
Senast redigerad av PekkariP1 2019-05-12 kl. 11:09.
Citera
2019-05-13, 07:00
  #52
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
TS startade den här tråden 2011-12-21, dvs det har gått 385 veckor och fem dagar.

Inget fel i att vilja lära sig mer om någonting, även om Linux är ett skepp i rörelse som ständigt får nya tillägg, patchar, förändringar i vad som tillhör LSB som sprider sig till andra distributioner så måste man väl nog anta att grunderna är det länge sen man lärde sig vid det här laget.
Citera
2019-05-13, 07:10
  #53
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
VI-editorn? Vad är det för retarderade idioter till kursledare som rekommenderar den produkten från Jura-perioden.

Mig veterligen har CentOS även Gedit. Istället för att skriva (som exempel bara):

'vi conky_start.sh'
skriv...
'gedit conky_start.sh'

Det är kursledare som din(a) som ger Linux dåligt rykte.

Vi eller Vim(proved) har en massa funktioner som du knappt hittar en grafisk editor som gör och snabbkommandon out the ass som dessutom går att använda direkt från tangentbordet.

https://vim.rtorr.com/
http://michael.peopleofhonoronly.com/vim/

Det enda man behöver minnas som nybörjare är att du har tre lägen och när man vill ut så kan man antingen använda esc och q för att inte spara ändringar eller esc och wq för att spara.

Skall man bara göra en tvåveckorskurs och därefter aldrig se linux igen så är nog vim överkurs.
Skall man däremot göra en hel certifiering som LINUX+, LPIC eller RHCE så är det nog bra.
Citera
2019-05-13, 12:04
  #54
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Vi eller Vim(proved) har en massa funktioner som du knappt hittar en grafisk editor som gör och snabbkommandon out the ass som dessutom går att använda direkt från tangentbordet.

https://vim.rtorr.com/
http://michael.peopleofhonoronly.com/vim/

Det enda man behöver minnas som nybörjare är att du har tre lägen och när man vill ut så kan man antingen använda esc och q för att inte spara ändringar eller esc och wq för att spara.

Skall man bara göra en tvåveckorskurs och därefter aldrig se linux igen så är nog vim överkurs.
Skall man däremot göra en hel certifiering som LINUX+, LPIC eller RHCE så är det nog bra.

Det finns många som använder Linux på daglig basis utan att ens komma in närheten av att editera textfiler på en server med VI.

I mitt fall är det endast om jag i extremfall skulle vilja installera programvara som inte finns i hårdvarutillverkarens repository. I alla andra fall finns HTML-gränssnitt.

Allt den här stackars kursdeltagaren behövt veta är att VI är skit, men programmet finns om så behövs. Nu använder vi XYZ-editorn istället.

Allt annat är anal elitism och slöseri med tid.
Citera
2019-05-13, 13:30
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Det finns många som använder Linux på daglig basis utan att ens komma in närheten av att editera textfiler på en server med VI.
Jo, men frågeställaren jobbar ju i en blandad miljö, där arbetsgivaren rimligtvis skickar honom på en utbildning som är lämplig för att lösa problem i denna miljö.

Fördelen med VI eller någon klon av den, är ju att den ingår i POSIX standarden och skeppas med väldigt många ditributioner. Jag använder själv inte VI och tänker inte starta något "flame war" över vilken editor som är bäst.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorBerit
Allt den här stackars kursdeltagaren behövt veta är att VI är skit, men programmet finns om så behövs. Nu använder vi XYZ-editorn istället.

Allt annat är anal elitism och slöseri med tid.

Någon gång per år använder jag den något mindre glamourösa editorn "ed", som har liknande fördelar som VI; den skickas med nästan alla linux/unix distributioner och det går att köra sh kommandon. Visst är det en form av elitism och förmodligen ett slöseri med tid, men en gång räddade jag mitt hemma system med "ed". Sånt sitter i.
Och så är "ed" bra på reguljära uttryck som jag tycker är intressant.
Citera
2019-05-27, 03:58
  #56
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Jo, men frågeställaren jobbar ju i en blandad miljö, där arbetsgivaren rimligtvis skickar honom på en utbildning som är lämplig för att lösa problem i denna miljö.
Knappast aktuellt att min arbetsgivare skulle betala för att jag skulle gå en kurs i vi-editorn.

Som tidigare skrevs så har jag följt upp grundkursen i Linux med en kurs i bash scripting där jag hunnit med lite mer än halva än så länge. Då jag "tränar" på hemmaplan använder jag helt enkelt nano (enklast så).

På jobbet har jag faktiskt också för första gången anpassat ett skript i produktivmiljö (med framgång! ) och eftersom det är en "blandad miljö" kunde jag använda Notepad++. Linux-skripts körs mest från servern men vi kan även starta direkt från windows-sidan genom att använda Cygwin.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback