Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-21, 17:36
  #1
Avstängd
Julen, årets äckligaste högtid, är en skam för hela västvärlden. Alla konsumerar sönder hela planeten i tro om att det skulle vara en fin högtid när det egentligen är en dålig ursäkt för att få dricka snaps och ta emot presenter.

Vad tycker ni att man skulle ersätta julhögtiden med för att ha något att se fram emot?

Jag själv tycker gott och väl att man kunde sikta in sig på att ses oftare med sin släkt utan dåliga anledningar för att knyta starkare band till dem man har nära! =)
Citera
2011-12-21, 17:41
  #2
Medlem
Cerises avatar
Julen är väl trevlig? Det finns väl ingenting som hindrar dig från att träffa din släkt i alla fall i andra lägen...
Citera
2011-12-21, 17:43
  #3
Medlem
Core.s avatar
Vem fan gillar INTE att dricka snaps och ta emot presenter? Jag skiter väl i Jesus, men ett gäng lediga betalda dagar och lite julemys är en höjdpunkt.
Citera
2011-12-21, 17:45
  #4
Medlem
Folkskyggs avatar
Dumheter!

Jag tycker dock det är sorgligt att folk slutar fira jul mer och mer, inte byter julklappar och sådant. Det ska ju inte handla om pengar som det gör idag, utan att ge gåvor. Därför tycker jag argument som "vi kan ju lika gärna byta pengar med varandra" som totalt irrelevanta och idiotiska.

Länge leve julen. =)
Citera
2011-12-21, 18:02
  #5
Medlem
Illusioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Vad tycker ni att man skulle ersätta julhögtiden med för att ha något att se fram emot?
Hanukkah
Citera
2011-12-21, 18:02
  #6
Medlem
Clayton80s avatar
Det värsta med julen är alla som gnäller på den. Om det är nåt du inte gillar med julfirandet är det väl bara att ändra på det. Sluta ge presenter, drick inte snaps, träffa dina släktingar under resten av året. Det finns ju massor av människor som inte ens firar jul, så hur svårt kan det vara?
Citera
2011-12-21, 18:29
  #7
Medlem
Håller med Ts till en viss del.

Jag tycker inte om julen, jag rent utav avskyr julstämning. Även denna hysteri som uppstår bland folket.

Däremot som barn eller förälder är nog julen nyttig. Jag menar, vem satt inte och glodde ihjäl klapparna som låg under granen som liten?

Na, inte avskaffa.. Vi som inte tycker om julen.. Vi sätter oss på stans enda julöppna krog och begraver oss i alkohol. Enligt mig kan då julen inte bli mycket bättre
Citera
2011-12-21, 18:41
  #8
Avstängd
har inte firat jul på minst 5-6 år nu !!! har mest ont i magen över de stackare som far illa denna glädjens helg ? SUCK!!!!! RACEDOG tänker på er
Citera
2011-12-21, 18:53
  #9
Medlem
popeondopes avatar
Julen är fantastisk. Det finns inget bättre än att samla familjen, äta god mat och fira tillsammans. Problemet är inte högtiden, problemet är att firar den fel.
Citera
2011-12-21, 19:08
  #10
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mentos-fruit
Julen, årets äckligaste högtid, är en skam för hela västvärlden. Alla konsumerar sönder hela planeten i tro om att det skulle vara en fin högtid när det egentligen är en dålig ursäkt för att få dricka snaps och ta emot presenter.

Vad tycker ni att man skulle ersätta julhögtiden med för att ha något att se fram emot?

Jag själv tycker gott och väl att man kunde sikta in sig på att ses oftare med sin släkt utan dåliga anledningar för att knyta starkare band till dem man har nära! =)
Julen blir precis vad du gör den till. Det är ingen som hindrar dig från att umgås med dina nära.

Den ökade konsumptionen runt jul är - per faktum - en stor bidragande orsak till att barn med cancer har en chans att bli friska. Vår sjukvård som globalt sett ligger i spets och dessutom är gratis (i prinicp) finns ENBART för att vi lever i en marknadsekonomi och för att "hemska västmänniskor" konsumerar. Ja, just det, konsumerar. Konsumerar. KONSUMERAR.

Väx upp och fatta att dialysmaskiner INTE går att köpa med 'moralpoäng' och att sjuksköterskelöner INTE kan betalas av 'solidaritet'.

Citera
2011-12-21, 19:29
  #11
Medlem
RosaRutigPennas avatar
Nej, men dte är hög tid att börja fundera på vilken nivå man vill lägga julen.
Citera
2011-12-21, 19:34
  #12
Medlem
Wheeler88s avatar
Julen är en blandning mellan hednisk högtid där man firade att dag och natt var lika långa som inträffade vid den tiden runt 20 december. När Sverige blev kristet kunde man inte ändra hela befolkningen från att 'sluta äta skinka, drick snaps och öl så man blandade helt enkelt kristendom med hednisk urgammal tradition. Så det betyder att du behöver inte vara kristen för att se detta som en högtid, då julen skiljer sig från andras länders "kristmässor". Jag själv bryr mig inte om Jesus. Presenter ger jag bort som gåvor utan att ha Jesus födelse i åtanke. Men som man säger man tar bara det goda från julbordet. Så ta de goda delarna av denna högtid och lämna resten..

Eller fira den inte alls, finns gott om lediga jobbtider ska du se.
God jul!
__________________
Senast redigerad av Wheeler88 2011-12-21 kl. 19:40.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback