Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-20, 22:19
  #1
Medlem
Hej, är väldigt sugen på att köpa billigaste varianten av macbook pro 15" och byta ut minnen och hårddisk själv. Någon som gjort det på den senaste versionen? Hittade en film på youtube hur en kille byter sina på sin Early 2011, ser busenkelt ut. Men har hört rykten om att man "måste" köpa SSD från början för att kunna ha det på den senare varianten. Är det bara rykten?
Citera
2011-12-20, 22:22
  #2
Medlem
tzjs avatar
Du måste inte ha en ssd om du inte behöver det. Går bra med en hdd också.

Både hårddisk och RAM byter du jättelätt själv i en MBP.
Citera
2011-12-20, 22:37
  #3
Medlem
Okej, schysst. Vill gärna ha en snabb då jag ska köra krävande program med den. Dom tar ju hutlösa priser på apple.se, så tänkte fixa lite..Tips på vart man hittar bra och prisvärda? Varit inne på inet och kollat, verkar ha bra grejer.
Citera
2011-12-20, 22:38
  #4
Medlem
tzjs avatar
Jag köpte en ssd på inet och matade in i min MBP. Inga konstigheter alls.
Citera
2011-12-28, 01:05
  #5
Medlem
Mackzixzs avatar
Gör en väldigt bra koll på nätet först innan du köper en SSD till din Macbook Pro. Vissa SATA3 diskar fungerar inte så bra ihop med Apples datorer. Varför SATA3? Snabbt som sören. Har tyvärr inte i huvudet vilka som fungerar, men det får du upp av en enkel snabb googlesökning, om folk som haft problem och vilka diskar de har valt.

Som minnen rekommenderar jag två av dessa, då alla nya 2011 Macbook Pros stödjer 16gb RAM. I mitt egna tycke är det här billigt för 16GB. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=993315
Citera
2011-12-29, 01:05
  #6
Medlem
qrizzes avatar
Oftast sitter det en 5400 varvare i MBP och du skulle få mer prestanda att köpa en 7200 varvare beroende på vilken budget du har. Vill du ha en stor SSD så kostar det. Vill du ha en 7200 varv HDD så blir det mycket billigare även fast det är stor lagring.

RAM-Minne är lätt att byta.
http://support.apple.com/kb/ht1270

Även likande för att byta HDD
Citera
2012-01-01, 15:17
  #7
Medlem
Bossiemans avatar
Jag har en 120GB OCZ Vertex max IOPS i min MBP och den fungerar pefekt! Rekomenderas
Citera
2012-01-03, 14:28
  #8
Medlem
shredding-pows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Jag har en 120GB OCZ Vertex max IOPS i min MBP och den fungerar pefekt! Rekomenderas

Jag är lite kluven mellan Vertex & Intel, vilken ska man välja egentligen. Intel känns som ett säkert kort dock
Citera
2012-01-03, 21:16
  #9
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shredding-pow
Jag är lite kluven mellan Vertex & Intel, vilken ska man välja egentligen. Intel känns som ett säkert kort dock

Har nog inte så stor betydelse vilken du väljer, i praktiken är de bägge blixtsnabba.
Citera
2012-01-03, 21:26
  #10
Medlem
towbs avatar
Har en OCZ Agility 3 som jag än så länge, efter ett par veckor, är helt nöjd med. Var någon hundring billigare än några andra diskar så om man vill snåla lite kanske det är ett alternativ. Enda nackdelen är att man bör se till att ha senaste firmware på disken för det har tydligen krånglat en hel del tidigare och den uppdateras från windows eller linux. Möjligt att det går att göra från OS X också men jag orkade inte testa mig fram eftersom jag ändå hade en ubuntu sticka liggandes som jag startade upp med och 10 minuter senare så var det senaste firmwaren på disken. Problemen gäller nog fler diskar förresten så det kan nog vara värt att kolla kommentarerna lite extra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback