2011-12-20, 21:27
Medlem
Halloj!

Jag gick ut gymnasiet X antal år sedan där jag gick en El/Data linje med inriktning programmering och har tyvärr inte valt att plugga vidare (just nu). Har under en längre period försökt söka jobb inom bygg (läs: kolla sidor efter ev. öppningar) men har bara sett att större företag NCC, SKANKSA, PEAB etc söker endast högkvalificerade personer, då menar jag med civilingenjörsutbildningar eller liknande.

Hur är det då med dom "vanliga" byggarna, alltså de som inte håller på med komplicerade ritningar, är chefer för 100 man och/eller kvinnor eller spränger berg? Hur får man jobb som en vanlig "byggare" utan någon utbildning från gymnasiet? Är det jag som drömmer eller finns det en chans?

Isåfall, vad bör jag göra?

Tack för ev. svar!
Citera
2011-12-20, 21:36
Medlem
det enklaste är nog om du känner någon som har byggfirma och är villig att ta in dig som lärling/svartjobbare
Citera
2011-12-20, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
det enklaste är nog om du känner någon som har byggfirma och är villig att ta in dig som lärling/svartjobbare

Så kort sagt då, att arbeta sig upp till de stora företagen?
Citera
2011-12-20, 21:55
Medlem
galne-golems avatar
För att bli Snickare eller Betongare måste du gå 3 år i skola sen några år som lärling.
Tror inte någon i ett bygglag skulle acceptera dig som fullbetald utan utbildning.
Citera
2011-12-20, 22:01
Medlem
asdf.s avatar
Som tidigare nämnt, genom kontakter.

Att hitta en firma som har lust att ta in en lärling från grunden kan vara lite svårt om inte någon på firman vet att du är en pålitlig person som kommer att sköta sig på arbetet. Speciellt om du har varit arbetslös en längre period, det kan tas som en varning för att du är en slö person som inte passar inom byggnadsbranschen.

Om du har någon polare som arbetar på något byggföretag så kan du kolla om dom har möjlighet att anställa dig. Annars får du kontakta byggföretag som du kan tänka dig att arbeta på och höra om någon kan tänka sig att ta in en lärling eller åtminstone är villiga att läsa ditt cv.

Lycka till.
Citera
2011-12-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf.
Som tidigare nämnt, genom kontakter.

Att hitta en firma som har lust att ta in en lärling från grunden kan vara lite svårt om inte någon på firman vet att du är en pålitlig person som kommer att sköta sig på arbetet. Speciellt om du har varit arbetslös en längre period, det kan tas som en varning för att du är en slö person som inte passar inom byggnadsbranschen.

Om du har någon polare som arbetar på något byggföretag så kan du kolla om dom har möjlighet att anställa dig. Annars får du kontakta byggföretag som du kan tänka dig att arbeta på och höra om någon kan tänka sig att ta in en lärling eller åtminstone är villiga att läsa ditt cv.

Lycka till.

Ja, alltså jag har ju haft anställning sedan jag gick ut gymnasiet så det är ju ingen deal. Men jag delar dina tankar (och andras) just om erfarenhet och kontakter, det är ju min svaghet. Så i princip då, så finns det nästan ingen chans att man skulle kunna få en chans på ett seriöst byggföretag utan några bra kontakter? Klart chansen finns, men ytterst minimal antar jag.
Citera
2011-12-20, 22:23
Medlem
Precis som de andra har sagt gäller det att ha kontakter, men då gäller det nog mindre byggföretag. Vill du jobba som lärling på de största företagen så som Peab, NCC m.fl så får du börja med praktik genom skolan hos dessa och sedan hoppas på en anställning.

Jag gick byggprogrammet och praktiserade på Peab och även två mindre företag. Praktikplatsen på en av de här mindre företagen fick jag genom kontakt och kan inte se att jag skulle fått praktisera genom Peab utan skolans hjälp.

Just nu är jag i samma sits som dig, att jag vill in i byggbranschen. Har inte varit i denna bransch sedan jag gick ut skolan, men har förhoppningsvis en lärlingsplats på gång. Det är bara att ligga i och höra runt bland kompisar eller ringa runt till mindre byggfirmor. Sedan när du har fått tillräckligt med erfarenhet, så kan du förhoppningsvis få arbeta hos ett större företag och arbeta dig uppåt.
Citera
2011-12-20, 22:27
Medlem
asdf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Ja, alltså jag har ju haft anställning sedan jag gick ut gymnasiet så det är ju ingen deal. Men jag delar dina tankar (och andras) just om erfarenhet och kontakter, det är ju min svaghet. Så i princip då, så finns det nästan ingen chans att man skulle kunna få en chans på ett seriöst byggföretag utan några bra kontakter? Klart chansen finns, men ytterst minimal antar jag.

Erfarenhet behöver inte vara en svaghet, det finns byggnadsföretag som vill ta in lärlingar så tidigt som möjligt för att kunna lära denna person just det arbetssättet som dom vill att personen ska kunna. Det beror på att det ofta är mycket som skolan lär ut som sedan i verkligheten inte alls är korrekt och missförstånd och fel uppstår.

Dock så har du problemet med att inte ha någon i yrket, många företag speciellt små företag drar sig för att anställa personer som dom inte kan lita på. Att anställa en lärling är ett stort åtagande för företaget och skulle det visa sig efter ett par månader att byggnads inte alls var någonting du ville arbeta med så har företaget slösat denna tid och diverse kostnader som en lärling innebär.

Vad arbetade du med tidigare?
Senast redigerad av asdf. 2011-12-20 kl. 22:29.
Citera
2011-12-20, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf.
Erfarenhet behöver inte vara en svaghet, det finns byggnadsföretag som vill ta in lärlingar så tidigt som möjligt för att kunna lära denna person just det arbetssättet som dom vill att personen ska kunna. Det beror på att det ofta är mycket som skolan lär ut som sedan i verkligheten inte alls är korrekt och missförstånd och fel uppstår.

Dock så har du problemet med att inte ha någon i yrket, många företag speciellt små företag drar sig för att anställa personer som dom inte kan lita på. Att anställa en lärling är ett stort åtagande för företaget och skulle det visa sig efter ett par månader att byggnads inte alls var någonting du ville arbeta med så har företaget slösat denna tid och diverse kostnader som en lärling innebär.

Vad arbetade du med tidigare?

Jo precis, det har jag full förståelse för. Är själv medveten med de riskerna en person man inte vet något egentligen om, vilken risk det innebär för företaget, ekonomiskt och andra sätt.

Har jobbat som assistent till en projektledare, mycket med timelines, planering etc (ingen receptionist dvs) och just nu är jag assiterande butikschef med i princip ansvar för en hel butik.
Citera
2011-12-20, 22:42
Medlem
Arzeniks avatar
Jag fick en lärlingsplats hos en av de stora byggföretagen för några år sen, trots att jag inte hade någon utbildning inom byggområdet. Jag fick börja som traditionell lärling och höll på i några år för att sen bli fullbetald. Ska väl även nämnas att jag fick det jobbet via en kontakt.
Citera
2011-12-20, 22:43
Medlem
asdf.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Jo precis, det har jag full förståelse för. Är själv medveten med de riskerna en person man inte vet något egentligen om, vilken risk det innebär för företaget, ekonomiskt och andra sätt.

Har jobbat som assistent till en projektledare, mycket med timelines, planering etc (ingen receptionist dvs) och just nu är jag assiterande butikschef med i princip ansvar för en hel butik.

Kom på att det lät lite överdrivet så vill poängtera att riskerna och kostnaderna för företaget inte är så dramatiska som jag fick dom att låta.

Hur som helst, du borde då inte ha några problem att få någon av dina tidigare arbetsgivare att skriva på ett rekommendationsbrev eller dylikt där de skriver att du har varit pålitlig och diverse andra bra saker.

Det borde underlätta när du får chansen att skicka ett cv en dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in