Citat:
Ursprungligen postat av mixchemical
Ja, alltså jag har ju haft anställning sedan jag gick ut gymnasiet så det är ju ingen deal. Men jag delar dina tankar (och andras) just om erfarenhet och kontakter, det är ju min svaghet. Så i princip då, så finns det nästan ingen chans att man skulle kunna få en chans på ett seriöst byggföretag utan några bra kontakter? Klart chansen finns, men ytterst minimal antar jag.
Erfarenhet behöver inte vara en svaghet, det finns byggnadsföretag som vill ta in lärlingar så tidigt som möjligt för att kunna lära denna person just det arbetssättet som dom vill att personen ska kunna. Det beror på att det ofta är mycket som skolan lär ut som sedan i verkligheten inte alls är korrekt och missförstånd och fel uppstår.
Dock så har du problemet med att inte ha någon i yrket, många företag speciellt små företag drar sig för att anställa personer som dom inte kan lita på. Att anställa en lärling är ett stort åtagande för företaget och skulle det visa sig efter ett par månader att byggnads inte alls var någonting du ville arbeta med så har företaget slösat denna tid och diverse kostnader som en lärling innebär.
Vad arbetade du med tidigare?