2011-12-20, 02:16
Medlem
Hegamons avatar
Vem köper en så kallad 9-5 Griffin den med v6:an. Verkar långsam och dyr i drift att köra i. Så kul är den väl inte?

Har sneglat på 9-5 Aero runt år 2000. Bör man välja en med automat eller manuell låda?
Personligen vill jag egentligen ha automat
Citera
2011-12-20, 02:37
Medlem
Gillar också automat som du. Frågan är bara om automaten på dessa SAABar är tillräckligt roliga.. Tror aldrig jag hört något speciellt positivt om saabs automatlådor
Citera
2011-12-20, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckolo
Gillar också automat som du. Frågan är bara om automaten på dessa SAABar är tillräckligt roliga.. Tror aldrig jag hört något speciellt positivt om saabs automatlådor

Jaså? jag har hört precis tvärt om att automatlådan är riktigt bra tillsammans med den motorstarka Aeromodellen. Visserligen är ju det från biltidningar jag bildar den uppfattningen ifrån, ägarna som sliter på grejjerna kanske har något att invända. Automatlådan är ju inte saabs egna utan är en japansk konstruktion på de tidigare 95orna om jag inte missminner mig

"En desto mer positiv bekantskap är automatlådan. Den växlar mjukt men oerhört fort. Med knappen för sportläge intryckt växlar den ned bara man andas på gaspedalen. Jag har skrivit det förr: Saabs japanska automatlåda är som klippt och skuren ihop med de vridmomentstarka turbomotorerna."

http://www.teknikensvarld.se/1999/09...saab-9-5-aero/
Senast redigerad av YouWannaKnowThat 2011-12-20 kl. 09:16.
Citera
2011-12-20, 15:02
Medlem
Prostreet32s avatar
Köp 9-5 från 2001 och framåt med automaten.
Bytte från 4vxlad till 5vxlad automat 2001.
Citera
2011-12-26, 11:04
Medlem
NiV3Rts avatar
Kan bara instämma. 9-5 Aero är som klippt och skuren med automat
Citera
2011-12-26, 16:14
Medlem
elektronikfreaks avatar
Skulle ju klart välja en Aero före en Griffin. Men varför inte välja en 2003 eller nyare. Vill minnas att det kom en ny motor 2003 som är betydligt bättre än den gamla. Har själv en vanlig 9-5 kombi av årsmodell 1999 som jag iof sig är väldigt nöjd med.

Vad beträffar manuell eller automat? Manuell såklart.
Citera
2011-12-27, 21:40
Medlem
En Aero är en riktigt trevlig bil, om man ser till vad man betalar. Och idag ger man inte mycket för en ssab kontra vad du får!

Griffin stämmer att det är v6 fram till en viss årsmodell, Sen blev Griffin bara ett namn för utrustningsnivån!

så köp dig en Aero, då får du det mesta plus en trevlig turbo bil som ligger bra på vägen och inte dricker åt helvete för mycket!
Citera
2011-12-27, 22:53
Medlem
provocative77s avatar
har aldrig kört en AERO med automat. Men en AERO är en förbannat trevlig bil.
Själv äger jag en Volvo S60 T5 automat. 250hkr. Då det är samma 5växlade låda i den som i SAABen så kan jag bara säga en sak. KÖP
Citera
2012-01-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
har aldrig kört en AERO med automat. Men en AERO är en förbannat trevlig bil.
Själv äger jag en Volvo S60 T5 automat. 250hkr. Då det är samma 5växlade låda i den som i SAABen så kan jag bara säga en sak. KÖP

Offtopic, men väldigt intresserad av att få lite om vad den kostar att äga, din s60 dvs, jag har haft lite funderingar på en sådan bil tidigare.
Vad ligger försäkring och driftkostnader på osv (grovt uppskattat såklart).
Och bor du i/utanför storstad ung/gammal för att få det i lite perspektiv?

Jag tittade på några s60 med stora motorn och 4wd från bytbil och slog deras regnummer på mitt eget personnummer på skoj för något år sedan och det galna var att försäkringskostnaderna låg tre till fyra gånger så högt som på min vanliga v70 (minsta motorn osv fine... men ändå!).
Citera
2012-01-12, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT
Offtopic, men väldigt intresserad av att få lite om vad den kostar att äga, din s60 dvs, jag har haft lite funderingar på en sådan bil tidigare.

Jag tittade på några s60 med stora motorn och 4wd från bytbil och slog deras regnummer på mitt eget personnummer på skoj för något år sedan och det galna var att försäkringskostnaderna låg tre till fyra gånger så högt som på min vanliga v70 (minsta motorn osv fine... men ändå!).

Vad ska man säga, unga killar/tjejer som har kepsen bak och fram (mig inkluderad) får betala häftiga summor för att ha häftiga bilar. Finns ju en anledning till det också, vi gillar att leka med våra bilar och det kostar därefter. Nej, som den nörd jag är så nöjer jag mig för tillfället att glida i pappas bmw och få alla att tro att det är min
Citera
2012-01-12, 14:18
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7GMT

Bor i ett busområde i Karlstad. 44år ung. Betalar lite över 6K i helförsäkring.
Skatten runt 2K.
Den drar 0.8 på landsväg/motorväg i 120km/h. I 140 drar den en aaaaaaning mer. En stor aning.
I stan ligger jag på 1,2-1,3. Har en gammal Focus som jag hellre kör då:P

Med tanke på vad det är för bil så är det överkomliga kostnader på den.
Reservdelar som inte ruinerar mig.
Däremot så är däcken en historia för sig själva. MKT dyrt.

Har inga planer att byta till något som gör billigare. Tvärtom. När min arbetslöshet tar slut så blir det en nyare med samma motor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in