Citat:
Ursprungligen postat av RosaLuxenburg
Frågan är vem som är efterbliven du eller våran information minister? Något måste han ju ha bakom skallbenet med tanke hur långt han har gått. Har du det? Du utgår från dina degna premisser att en utlandsfödd inte kan bli svensk. Så enligt dig själv är du efterbliven. Jag skulle även vilja passa på att fråga dig som är så "smart" hur definierar du en svensk om det inte går att bli det?
Det är väl ganska tydligt att flera av våra högt uppsatta politiker inte har tänkandet som sin starka sida, tycker du inte?
Jag utgår inte från några premisser, utan påpekar bara det faktum att Ullenhag möter en "myt" genom att sätta sin egna definition på svensk. En helt annan definition än vad "mytbildarna" använder. En parallell.
"Myten": Vi har 100 frukter i en korg, varav 15 idag är päron och resten äpplen. Men i framtiden kommer päronen bli majoritet.
Ullenhag: Det är fel, för både päron och äpplen är frukt.
Jag ser skillnad på nationalitet och etnicitet. En arab kan aldrig någonsin bli etniskt svensk, även om han skulle vara född i Sverige. Däremot skulle hans nationalitet vara svensk. En självklarhet som inte borde behöva förklaras.