Citat:
Ursprungligen postat av Beibel
Jag har aldrig haft oskyddat sex med brud jag inte litar på till 100%, och har således aldrig behövt testa mig för någon könssjukdom.
du menar att du valt att tro att du inte behöver testa dig. givetvis kan man få könssjukdomar även av brudar man litar på, till och med om det är till 100 %.
Citat:
Ursprungligen postat av hennryyy
Jag hade för ca 2-3 månader sen oskyddat sex med en ganska lössläppt brud. Det är något jag aldrig gjort förut så jag vet inte riktigt vad jag bör göra. Borde man i ett sånt fall testa sig direkt för att det kanske blir värre eller kan man vänta med det tills när och om man får några symtom? om hur testar man sig, är det bara blodprov man gör eller måste man spruta i en kopp? jobbigt i så fall, då jag försöker köra ett par månader pmo fritt.
givetvis kan du testa dig på en gång, men för att vara säker på att ett negativt provsvar (beträffande hiv) är rättvisande ska du helst vänta två--tre månader från det eventuella smittotillfället till provtagning. för klamydia och gonorré räcker det att vänta en vecka.
hiv- och syfilistest görs genom blodprov, gonorré och klamydia testar man antingen genom urinprov eller genom att föra in en provsticka i urinröret. den senare metoden anses ge mer tillförlitliga provsvar än den förra. provet är bara utslagsgivande om du inte har kissat på minst en timme före provtagningen.