Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-17, 23:40
  #1
Medlem
Hej.

Är det ingen här på fb som har varit med på uttagningen till specialförband (SOG)?
Tänkte om ni kunde berätta lite hur det var där. mvh
Citera
2011-12-18, 02:05
  #2
Medlem
sang-reals avatar
http://www.youtube.com/watch?v=1vOfL...eature=related

Kolla in det här. Det är uttagningen till danska Jaegerkorpset men den har några år på nacken och är ju dansk men du får nog en uppfattning om längd och vilka krav som ställs på en operatör. Jaegerkorpset och SOG är ju ganska lika.
Citera
2011-12-18, 11:04
  #3
Medlem
joxxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan1990
Hej.

Är det ingen här på fb som har varit med på uttagningen till specialförband (SOG)?
Tänkte om ni kunde berätta lite hur det var där. mvh

Tror nog inte du får ut så mycket info om det på ett öppet forum...hoppas jag iaf.
Men videon som länkas är bra. Kolla upp info angående gamla förtest på FJS/KJ också, de är endel liknande moment.

Har du sökt i år?
Citera
2011-12-18, 11:29
  #4
Medlem
trovallas avatar
Gör en ansökan, utför testerna.

Det är uppgifter som är svåra att hantera under stress och fysisk påfrestning, så som aktivitet och kyla.
Citera
2011-12-18, 11:48
  #5
Medlem
Ironghosts avatar
En idé kan ju vara att ha jävligt bra sulor i dina joggingdojjor. Dessa sulor flyttar du över till eventuella kängor du får. Kommer nog spara dina knän och fötter en hel del!


/Ironghost
Citera
2011-12-18, 12:04
  #6
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
En idé kan ju vara att ha jävligt bra sulor i dina joggingdojjor. Dessa sulor flyttar du över till eventuella kängor du får. Kommer nog spara dina knän och fötter en hel del!


/Ironghost

Finns ju även sportaffärer där man kan ljuta av sin fot och få perfekta sulor, dock har jag alltid kört med vanliga standard sulor och hade aldrig problem. Dock har jag hört dessa ljutsulor ska vara guld värda.
Citera
2011-12-18, 12:18
  #7
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Finns ju även sportaffärer där man kan ljuta av sin fot och få perfekta sulor, dock har jag alltid kört med vanliga standard sulor och hade aldrig problem. Dock har jag hört dessa ljutsulor ska vara guld värda.

Jo, det var ju så jag menade. Man har sulorna som passar i kängorna, i joggingdojjorna. Även om man aldrig har haft problem med M90-sulorna så har man troligtvis aldrig gått med den packningen som dom kan tänkas lasta på en. Det lär ju vara LK100 alt LK110 dom kånkas under testerna. Dom går att lasta över 50kg i med en del vilja.

Just sulorna är nog en sak som avgör om TS tar sig igenom testet eller inte.

Troligtvis så lär testernas innehåll vara sekretessbelagt så att få ut särskilt mycket information går nog inte, om du (TS) inte känner någon som gjort testerna. SOG-uttagningstesterna lär nog vara bland de hårdaste i FMs regi du kan göra.


/Ironghost
__________________
Senast redigerad av Ironghost 2011-12-18 kl. 12:28.
Citera
2011-12-18, 12:39
  #8
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Jo, det var ju så jag menade. Man har sulorna som passar i kängorna, i joggingdojjorna. Även om man aldrig har haft problem med M90-sulorna så har man troligtvis aldrig gått med den packningen som dom kan tänkas lasta på en. Det lär ju vara LK100 alt LK110 dom kånkas under testerna. Dom går att lasta över 50kg i med en del vilja.

Just sulorna är nog en sak som avgör om TS tar sig igenom testet eller inte.

Troligtvis så lär testernas innehåll vara sekretessbelagt så att få ut särskilt mycket information går nog inte, om du (TS) inte känner någon som gjort testerna. SOG-uttagningstesterna lär nog vara bland de hårdaste i FMs regi du kan göra.


/Ironghost

Tror inte sulorna har något speciellt mycket med om han klarar det eller inte, sitter i huvudet.

Vi gick ca 65km med 45 packning och jag hade mina kassa jävla militärsulor dock så hade jag nog varit lite lyckligare med bättre sulor.

Jo tror säkert de testerna är nog bland de hårdaste, varför tror du dessa skulle vara sekretessbelagda?
Citera
2011-12-18, 12:49
  #9
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Tror inte sulorna har något speciellt mycket med om han klarar det eller inte, sitter i huvudet.

Går man sönder ett knä eller åker på inflammation i foten går man inte mycket längre. 65Km med 40Kg LK100 gick vi garanterat på baskerprovet som vaktsoldater på K4 09/10 (utspritt över någon dag). Det är inte särskilt långt. Får jag gissa så måste du nog dubbla eller fyrdubbla längden.


/Ironghost
Citera
2011-12-18, 12:51
  #10
Medlem
trovallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Går man sönder ett knä eller åker på inflammation i foten går man inte mycket längre. 65Km med 40Kg LK100 gick vi garanterat på baskerprovet som vaktsoldater på K4 09/10 (utspritt över någon dag). Det är inte särskilt långt. Får jag gissa så måste du nog dubbla eller fyrdubbla längden.


/Ironghost


Vi gick det på 14 timmar. Jag tyckte det kändes som en evighet, är rätt långt för mig iallafall.

Går nog mest bara gissa vad de gör i det där testerna, men hårt är det nog iallafall.
Citera
2011-12-18, 12:54
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ironghost
Går man sönder ett knä eller åker på inflammation i foten går man inte mycket längre. 65Km med 40Kg LK100 gick vi garanterat på baskerprovet som vaktsoldater på K4 09/10 (utspritt över någon dag). Det är inte särskilt långt. Får jag gissa så måste du nog dubbla eller fyrdubbla längden.


/Ironghost

Och klarar man inte den belastningen som är aktuell ifråga vid SFs uttagningstester så är man inte lämplig som operatör i specialförbanden.
Antingen duger aspiranten eller så duger aspiranten inte.
Citera
2011-12-18, 14:53
  #12
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Tror inte sulorna har något speciellt mycket med om han klarar det eller inte, sitter i huvudet.

Vi gick ca 65km med 45 packning och jag hade mina kassa jävla militärsulor dock så hade jag nog varit lite lyckligare med bättre sulor.

Jo tror säkert de testerna är nog bland de hårdaste, varför tror du dessa skulle vara sekretessbelagda?

65km med 45 packning + vapen?

På K4 1987 hade vi 32 kg och det var jävligt tungt efter några mil så 45 låter som en kraftig överdrift.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback