Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-22, 19:38
  #13
Medlem
BigFatCones avatar
Helt fel forum. Vi testar i Övriga Droger istället.

DA -> ÖD

Mvh,
Moderator
Citera
2011-12-23, 10:24
  #14
Medlem
godoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crulltan
LSD, cannabis

Du läste inte vad han skrev..? inget av dem är iaf i pulverform eller går för den delen att överdosera och ens inre organ blöder ju verkligen inte extra mycket.

Fantastiskt att du lyckats regga ett konto här då du tydligen har mindre än 12 i IQ.

MVH
Citera
2012-01-15, 21:49
  #15
Avstängd
crulltans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godoglad
Du läste inte vad han skrev..? inget av dem är iaf i pulverform eller går för den delen att överdosera och ens inre organ blöder ju verkligen inte extra mycket.

Fantastiskt att du lyckats regga ett konto här då du tydligen har mindre än 12 i IQ.

MVH

Missuppfattade frågan.
Gå och skaffa dig en flickvän
Citera
2012-01-16, 00:56
  #16
Medlem
NitrousAcids avatar
Antagligen tjack då det vanligtvis dracks på 70 talet, enligt utsago från bekanta som var med på tiden i fråga.
Citera
2012-01-16, 00:58
  #17
Medlem
Numes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GargamellSucker85
Tjacket var ialla fall bra på den tiden enligt en gammal pundare jag känner .en o,2a så flög du av stolen
Brors väl på om min farsa var där och blanda ut det eller inte.
Citera
2012-01-17, 12:55
  #18
Medlem
L.A.M.Fs avatar
Preludin eller barbiturater av något slag skulle jag gissa på.
Citera
2012-01-17, 14:37
  #19
Medlem
Streetmanns avatar
Var väl mest råopium istället för heroin, har för mig att heroinet kom på 70-talet till Sverige men rätta mig om jag har fel.


Ha det bra
/ Streetman
Citera
2012-01-17, 15:52
  #20
Medlem
xmzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Streetmann
Var väl mest råopium istället för heroin, har för mig att heroinet kom på 70-talet till Sverige men rätta mig om jag har fel.


Ha det bra
/ Streetman

Enligt Lillemor Östlin, Hinsehäxan, kom heroin till Sverige 1974
Citera
2012-01-17, 20:14
  #21
Medlem
Qidushs avatar
Boken Narkomanen av Sigvard Lindström och Gunnar Eriksson som gavs ut 1966 ger en viss inblick. Det finns ett par utdrag ur den på Motkultur-bloggen, men jag tror inte att de ger dig riktigt vad du efterfrågar.

Den boken är för övrigt en liten juvel, får man sina händer på ett exemplar så köper man det direkt. Rikligt med rusbeskrivningar, mellansvensk helskruvad knarkarslang och en underliggande ganska gripande berättelse om hur en journalistkarriär får duktigt med spö av drogbruk. Låt inte formatet lura er, den är guld.


Citat:
Ursprungligen postat av xmz
Enligt Lillemor Östlin, Hinsehäxan, kom heroin till Sverige 1974

Det tror jag stämmer hyfsat, har för mig att jag stötte på uppgiften i en rapport från åttiotalet om narkotikautbredningen och handelsvägar som står i någon hylla. Centralstimulanter och cannabis regerade knarkmarknaden i Sverige väldigt länge.
__________________
Senast redigerad av Qidush 2012-01-17 kl. 20:18.
Citera
2017-06-02, 22:14
  #22
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Det kan inte ha varit efedrin då.
Kollat man denna länk:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Efedrin
Så tar det ju upp om hjärt- och kärlproblem.

Var ju många musiker som fastnade bland opiaterna (morfinist -kallade det då). Tror substitut-/behandlingsprogrammen kom rätt tidigt för just morfinister. Alkoholen har väl haft sitt men vet inte om de hade några substitut att erbjuda för men väl sederande för att bryta dillerium.

Men även om vi säger att heroin (bra kvalitet) så kan man leva länge och väl och inte se något direkt nedgången utav det. Men det är ju i perioder av torka på markanden en morfinist får det svårt på många vis.

Jag har också en berättelse om en kvinnas far som fick organkollaps (inte helt 100 på begreppet) av 4 årtionden av morfinpreparat.

Intressant det där du tog upp med brusten aorta. Ibland blir ju människor missbrukare pga att de har smärtor och även om inte en dålig aorta kanske ger ifrån sig så många förvarningar och heller inte nån förmodad smärta?
Det sägs att en aorta ofta ger något värre väsen av sig än det redan mer eller mindre är för sent.
Andra blodkärl ute i kroppen kan ju ge värk och om läkaren inte fångar upp det och sätter patienten på medicinering.

Det som skulle kunna ge nån ledtråd är journalerna från denna man. Sverige har stora arkiv med journaler där de flest finns med. Tror det skannas in i den takt det hinns med också. Du kan inte få ut den journalen män väl hans barn.

Vissa saker son hände förr kan faktiskt blir riktigt lockande -att de kommer i dager på ett mer korrekt vis än antaganden och anekdoter. Tragisk historia var det i vart fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback