Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-17, 14:43
  #1
Medlem
Har nu bestämt mig för att köpa en MBP men har faktiskt inte en aning om vilken jag ska välja (är inte så haj på datorer). Var inne på Media Markt och snackade med två stycken som jobbade där och dom som precis tvärtemot varandra så det hjälpte mig inte något så nu ställer jag frågan till er här.

Jag väljer mellan 13" och 15" sen finns det ju två olika sorter av de båda och jag undrar lite hur stor skillnad det är mellan 13" 2,4 GHz och 13" 2,8 GHz?
Samt vilken skillnad det är på 15" 2,2 GHz och 15" 2,4 GHz?

Som jag har fattat det så är fördelen med 13" att den har SSD-disk?

Jag hade tänkt att använda den till både jobb och privat. På jobbet så arbetar jag en del med excel sen med webbdesign, även en del med Auto CAD. CAD måste den dock inte klara av men är ett plus i kanten. Hemma så har jag den bara till surfa, glo på film och lyssna på musik.

Så vilken tycker ni jag borde ta?
20 000 känns nästan som lite för mycket pengar för min del att spendera på en dator, är ddom dyra så mycket bättre?
Citera
2011-12-17, 15:18
  #2
Medlem
Joomlas avatar
13" har inte alls SSD, Macbook Air har visserligen det, men inte Pro (finns dock som tillval, men svindyrt). Välj dator efter budget till att börja med, ingen idé att välja en dator man inte har råd med.
13" modellen har högre klockhastighet men är bara dual core. 15"-modellen däremot är quad core. Man skulle kunna jämföra det som 2.8*2 mot 2,2*4.
Skillnaden mellan 15"-modellerna är sen ganska stor, det är inte bara 200MHz i processorn, grafikkortet i den dyrare är mycket starkare. 13"-modellen däremot har inget dedikerat grafikkort alls, så 15" känns som ett givet val om du jobbar med grafik. (sen om du kan köpa den bättre så lär ju det vara en fördel, men den billigare blir nog bra.)
Vill dock inte uttala mig om EXAKT hur bra funkar, har aldrig använt CAD.

Alltså:
CAD: välj 15"
Inte CAD: Valfri skärmstorlek. Skillnaden mellan de två 13"-modellerna har jag dock inte koll på direkt ur huvudet.


Skrev inlägget på min iPod förresten, så jag bjuder på lite stavfel
Citera
2011-12-18, 00:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
13" har inte alls SSD, Macbook Air har visserligen det, men inte Pro (finns dock som tillval, men svindyrt). Välj dator efter budget till att börja med, ingen idé att välja en dator man inte har råd med.
13" modellen har högre klockhastighet men är bara dual core. 15"-modellen däremot är quad core. Man skulle kunna jämföra det som 2.8*2 mot 2,2*4.
Skillnaden mellan 15"-modellerna är sen ganska stor, det är inte bara 200MHz i processorn, grafikkortet i den dyrare är mycket starkare. 13"-modellen däremot har inget dedikerat grafikkort alls, så 15" känns som ett givet val om du jobbar med grafik. (sen om du kan köpa den bättre så lär ju det vara en fördel, men den billigare blir nog bra.)
Vill dock inte uttala mig om EXAKT hur bra funkar, har aldrig använt CAD.

Alltså:
CAD: välj 15"
Inte CAD: Valfri skärmstorlek. Skillnaden mellan de två 13"-modellerna har jag dock inte koll på direkt ur huvudet.


Skrev inlägget på min iPod förresten, så jag bjuder på lite stavfel

Oj blandade visst ihop dom olika
Pengarna är inget problem, funderar bara på hur mycket det är värt att lägga på en dator.
Okej, tack för infon. Som sagt så är inte heller CAD något måste att kunna, har en extern här hemma som jag kör det på nu.

Någon annan som vet hur stor skillnad det är på de båda 13" modellerna?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback