Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-16, 23:22
  #1
Medlem
Untouchables avatar
Hej!

Jag ska införskaffa en ny dator till mina studier. Mina krav är en så tunn och lätt maskin som möjligt med bra batteritid, samt så bra prestanda som möjligt till en budget på ungefär 9000 kronor. Den kommer att användas främst till surfande samt skrivande, men säkerligen till annat också. Jag har sedan tidigare en Asus N53 något, med i7-processor, 8GB RAM samt 1GB dedikerad grafik och 15,6" skärm. Den kommer fortsättningsvis användas till filmtittande och spel, men även en del surfande och skrivande.

Jag har tittat runt lite och fastnat för två modeller, nämligen Macbook Air och Asus Zenbook.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=937232
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?rec=1004568

Vad jag kan se verkar de båda datorerna ha samma utvändiga mått och vikt, däremot kommer zenbooken med 4gb RAM jämfört med MBAs 2gb, dessutom har zenbooken 128gb SSD jämfört med MBAs 64gb. Båda datorerna levereras med en i5-processor och batteritiden verkar vara densamma. Jag vet att Macbook Air går att konfigurera efter önskemål, men det är inte aktuellt i någon högre utsträckning eftersom jag då spräcker min budget.

Efter en första anblick känns zenbooken mer prisvärd, men det är därför jag vänder mig till just den här delen av forumet . Finns det något jag har förbisett som också bör vägas in i bedömningen innan jag fattar mitt beslut? Hjälp uppskattas!

Mvh
Citera
2011-12-16, 23:33
  #2
Medlem
Jämför man rakt av, är naturligtvis zenbook mer prisvärd. Sedan är frågan om du kanske föredrar Mac OS X, vilket jag själv tycker är ett trevligt system. Såvitt jag kan se efter en snabb googling, är det mycket svårt, om ens möjligt att uppgradera RAM i efterhand själv. Mitt intryck var att det är knepigt att byta även SSD. Därför bör du om du väljer mac, vara klar över om minnet räcker till. 2GB räcker för de flesta vanliga uppgifter. Photoshop tycker jag tjänar på att man har 4GB.
Citera
2011-12-16, 23:52
  #3
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jämför man rakt av, är naturligtvis zenbook mer prisvärd. Sedan är frågan om du kanske föredrar Mac OS X, vilket jag själv tycker är ett trevligt system. Såvitt jag kan se efter en snabb googling, är det mycket svårt, om ens möjligt att uppgradera RAM i efterhand själv. Mitt intryck var att det är knepigt att byta även SSD. Därför bör du om du väljer mac, vara klar över om minnet räcker till. 2GB räcker för de flesta vanliga uppgifter. Photoshop tycker jag tjänar på att man har 4GB.

Jag är ju van vid windows 7, och har aldrig haft några problem med det operativsystemet. OS X ser roligt ut, men jag misstänker att det är en hel del att lära om innan man har full koll på allt. Inget av operativsystemen är dock någon dealbreaker för min del.

Jag tycker mig ha läst att åtminstone RAM sitter fastlött, så eventuell modifiering måste nog ske vid köptillfället. Photoshop kommer inte att användas överhuvudtaget, det kan jag nästan lova. Skulle jag mot förmodan få för mig att börja använda det så kommer jag nog använda min större dator .

Tack för att du tog dig tid!
Citera
2011-12-16, 23:52
  #4
Medlem
har själv zenbooken, enligt jämförelsetester ska skärmen vara något sämre, själva betraktningsvinklarna. Men absolut inget jag har märkt av, annars är den supervälbygd och riktigt snabb. ssd disken är en av de snabbare på marknaden, det gör hela datorn riktigt snabb, spelmässigt är den dock inget vidare vid 3d grafik. Det enda negativa än så länge, är själva musplattan, den gör lite som den själv vill ibland, vid scrollning.
__________________
Senast redigerad av cubalibredeusex 2011-12-16 kl. 23:54.
Citera
2011-12-18, 03:17
  #5
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cubalibredeusex
har själv zenbooken, enligt jämförelsetester ska skärmen vara något sämre, själva betraktningsvinklarna. Men absolut inget jag har märkt av, annars är den supervälbygd och riktigt snabb. ssd disken är en av de snabbare på marknaden, det gör hela datorn riktigt snabb, spelmässigt är den dock inget vidare vid 3d grafik. Det enda negativa än så länge, är själva musplattan, den gör lite som den själv vill ibland, vid scrollning.

Tackar och bockar! Spel kommer jag nog inte belasta mitt nyinköp med, utan det blir min andra dator som får stå för det.

Jag har också läst lite om musplattan, men såg att man med nya drivrutiner från asus hemsida löste detta tämligen enkelt.

Väldigt snällt av er att ta er tid att hjälpa mig välja, i nuläget känns det som att zenbooken har dragit det längre strået!
Citera
2011-12-18, 07:56
  #6
Medlem
Zenbooken har som sagt bättre prestanda något som kommer kännas allt viktigare för vanligt basanvändande för en så liten dator som 11,6''. För bärbara datorer är det också viktigt att kolla skärmens kvalite, skrivbordets och pekplattan, något som görs bäst i affär.

Annars har väl Apple fortfarande ett kvalitetsövertag.
Dock kan du göra som jag och ignorera Apple för att det är ett svinigt företag som hämmar IT-utvecklingen.
Citera
2011-12-18, 14:24
  #7
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FeedHurley
Zenbooken har som sagt bättre prestanda något som kommer kännas allt viktigare för vanligt basanvändande för en så liten dator som 11,6''. För bärbara datorer är det också viktigt att kolla skärmens kvalite, skrivbordets och pekplattan, något som görs bäst i affär.

Annars har väl Apple fortfarande ett kvalitetsövertag.
Dock kan du göra som jag och ignorera Apple för att det är ett svinigt företag som hämmar IT-utvecklingen.

Vad avser du när du säger att Apple har ett kvalitetsövertag? Så vitt jag kan förstå är datorerna konstruerade på ungefär samma sätt, men det kanske var något annat du syftade på?

Jag har faktiskt tänkt släpa mig ut på stan för att klämma och känna lite, blir nog spännande!
Citera
2011-12-18, 14:45
  #8
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Untouchable
Vad avser du när du säger att Apple har ett kvalitetsövertag? Så vitt jag kan förstå är datorerna konstruerade på ungefär samma sätt, men det kanske var något annat du syftade på?

Jag har faktiskt tänkt släpa mig ut på stan för att klämma och känna lite, blir nog spännande!
Du ska välja Zenbooken, du är ju van vid windows. Zenbook är den första kopian av MBA som är finfin med bra pris. Vet inte hur mycket bloat-skit den är fylld med, men det kan du säkert ta bort snabbt själv.
Citera
2011-12-28, 00:30
  #9
Medlem
Untouchables avatar
Tack för hjälpen allihop! Med lite tur dyker min zenbook upp imorgon, håller tummarna för fullt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback