Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-07, 19:01
  #3457
Medlem
quanto_tempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Strangelove
Om man får tro Irans vice utrikesminister Aliasghar Khaji som intervjuades av SvD igår, där han påpekade att sanktionerna är verkningslösa, så kanske en väpnad konflikt är det enda alternativet för att Amerikanerna ska kunna driva igenom deras dollar-olja kolonialisering.

Ett par utdrag ur artikel-intervjun:



http://www.svd.se/nyheter/utrikes/sa...sa_6904619.svd

Tackar för länk/info!
Citera
2012-03-07, 23:39
  #3458
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quanto_tempo
Bumpar tråden lite..

Det sägs att Iran slutar handla i petrodollar 20:e mars.
USA har tidigare inte varit förtjust i länder som gjort så.. (Irak t.ex gick över till Euro år 2000 - efter kriget handlar de åter i petro-dollar)..

Samtidigt lyckas jag läsa att indien kommer sluta handla olja i petro-dollars från Iran och istället handla i guld.

"Sanctions dodge: India to pay gold for Iran oil, China may follow"
http://rt.com/news/iran-india-gold-oil-543/

http://www.friatider.se/indien-overg...-olja-for-guld

Detta är en starkt bidragande orsak att Iran idag "måste bombas eller få sin regim utbytt". Jag håller med om att regimen bör bytas ut, men dock inte av anledningen att dollarn ska fortsätta vara världsvaluta


Någon som har predictions vad detta innebär för amerikansk ekonomi? Världsekonomin? Kommer det att innebära en större risk att U.S går in i en väpnad konflikt?

Glöm inte Libyen där Ghadaffi var EU's bäste vän fram till att han gick ut och sade att all olja skulle handlas i en guldbackad Dinar, och lyckades få flera afrikanska länder bland annat att skriva på avtal.

Predictions för amerikansk ekonomi är att om fler länder ansluter sig till icke-dollar handel så är dollarn slut som världsvaluta och en massa nytryckta biljarder inte kommer accepteras i handel då de kunnat tryckas enbart för att länder litat på dollarns fortsatta dominans. Detta är ju naturligtvis inte bra för USA, dollarn kraschar och all import blir mycket dyrare. Med tanke på USA's oljeberoende och handelsunderskott så pratar vi kollaps följt av långsam återhämtning och sundare handel.

Allt började med Bretton Woods avtalet (1944 tror jag?), fortsatte med Nixons upphävande av detta (1971), och Kissingers deal med OPEC 1973-75 (oil-for-dollar-only).

Googlade fram en artikel som sammanfattar det hela ganska bra (om än något bitskt, men fakta som tas upp stämmer), dock från 2000, men redan då förutspådde de en fortsättning efter Irak.

http://globalresearch.ca/articles/ENG401A.html

Edit: Verkar som att en del försvann. Hur som helst, detta har vidare lett vidare till Iran idag, där en av orsakerna att det måste bombas och få regimbyte är att Iran ska utesluta dollar i handel med sin olja, och då inte med små nationer heller, Ryssland, Kina, Indien, Pakistan osv. Att Iran behöver regimbyte kan jag gå med på, men inte av den anledningen, och inte att man bombar skiten ur landet. Det ska initieras av det egna folket.
__________________
Senast redigerad av Dompan75 2012-03-07 kl. 23:45.
Citera
2012-03-08, 10:22
  #3459
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judeschwein88
De har inte juridiska rättigheter din jävla pajas.

IAEA kan användas som spion organisation för att lokalisera hemliga baser etc.

Så trött på detta dubbelmoral och hyckleri, när Israel släpper in IAEA i sina anläggningar då kan vi börja prata om andra länder. Till dess så kan alla hålla käften om kärnanläggningarna öht. sionist svin samt dumsvennen är bara ute efter krig men Sverige och andra germanska länder är så trött på flyktingar. Det räcker nu!

Trevligt Nick Redan fått ett poäng. och det du skriver är verkligen korrekt. Varför är det så hårt tryck på Iran, när Israel inte släpper in IAEA ? när Israel redan sitter på nuclear bombs och inte ens erkänner det. Jag hoppas inte på ett krig men samtidigt gör jag det. Om Israel går på Iran, kommer Iran till hundra procent göra himlen över Telaviv till E4a för misiler. en hård attck mot telaviv och Zionisterna är ute ur leken !
Citera
2012-03-08, 19:21
  #3460
Avstängd
SvenGurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Glöm inte Libyen där Ghadaffi var EU's bäste vän fram till att han gick ut och sade att all olja skulle handlas i en guldbackad Dinar, och lyckades få flera afrikanska länder bland annat att skriva på avtal.

Predictions för amerikansk ekonomi är att om fler länder ansluter sig till icke-dollar handel så är dollarn slut som världsvaluta och en massa nytryckta biljarder inte kommer accepteras i handel då de kunnat tryckas enbart för att länder litat på dollarns fortsatta dominans. Detta är ju naturligtvis inte bra för USA, dollarn kraschar och all import blir mycket dyrare. Med tanke på USA's oljeberoende och handelsunderskott så pratar vi kollaps följt av långsam återhämtning och sundare handel.

Allt började med Bretton Woods avtalet (1944 tror jag?), fortsatte med Nixons upphävande av detta (1971), och Kissingers deal med OPEC 1973-75 (oil-for-dollar-only).

Googlade fram en artikel som sammanfattar det hela ganska bra (om än något bitskt, men fakta som tas upp stämmer), dock från 2000, men redan då förutspådde de en fortsättning efter Irak.

http://globalresearch.ca/articles/ENG401A.html

Edit: Verkar som att en del försvann. Hur som helst, detta har vidare lett vidare till Iran idag, där en av orsakerna att det måste bombas och få regimbyte är att Iran ska utesluta dollar i handel med sin olja, och då inte med små nationer heller, Ryssland, Kina, Indien, Pakistan osv. Att Iran behöver regimbyte kan jag gå med på, men inte av den anledningen, och inte att man bombar skiten ur landet. Det ska initieras av det egna folket.




Håller med dig.
Citera
2012-03-08, 19:52
  #3461
Medlem
quanto_tempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Glöm inte Libyen där Ghadaffi var EU's bäste vän fram till att han gick ut och sade att all olja skulle handlas i en guldbackad Dinar, och lyckades få flera afrikanska länder bland annat att skriva på avtal.

Predictions för amerikansk ekonomi är att om fler länder ansluter sig till icke-dollar handel så är dollarn slut som världsvaluta och en massa nytryckta biljarder inte kommer accepteras i handel då de kunnat tryckas enbart för att länder litat på dollarns fortsatta dominans. Detta är ju naturligtvis inte bra för USA, dollarn kraschar och all import blir mycket dyrare. Med tanke på USA's oljeberoende och handelsunderskott så pratar vi kollaps följt av långsam återhämtning och sundare handel.

Allt började med Bretton Woods avtalet (1944 tror jag?), fortsatte med Nixons upphävande av detta (1971), och Kissingers deal med OPEC 1973-75 (oil-for-dollar-only).

Googlade fram en artikel som sammanfattar det hela ganska bra (om än något bitskt, men fakta som tas upp stämmer), dock från 2000, men redan då förutspådde de en fortsättning efter Irak.

http://globalresearch.ca/articles/ENG401A.html

Edit: Verkar som att en del försvann. Hur som helst, detta har vidare lett vidare till Iran idag, där en av orsakerna att det måste bombas och få regimbyte är att Iran ska utesluta dollar i handel med sin olja, och då inte med små nationer heller, Ryssland, Kina, Indien, Pakistan osv. Att Iran behöver regimbyte kan jag gå med på, men inte av den anledningen, och inte att man bombar skiten ur landet. Det ska initieras av det egna folket.


Tack även för ditt svar. Intressant!
Citera
2012-03-08, 22:47
  #3462
Medlem
Ola Schuberts avatar
Nu blir det nog inget militärt angrepp på Iran.


Bara det att iranska vetenskapsmän och tekniker lyckat framställa kanske världens mest motståndskraftiga betong räcker ensamt för att USA inte skulle vilja spela hasard med dina 20 bunker knäckar bomber, (USA för övrigt har vägrat att leverera sådana till Israel, dessutom kräver dessa bomber stora flygplan).
Citera
2012-03-08, 23:26
  #3463
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Nu blir det nog inget militärt angrepp på Iran.


Bara det att iranska vetenskapsmän och tekniker lyckat framställa kanske världens mest motståndskraftiga betong räcker ensamt för att USA inte skulle vilja spela hasard med dina 20 bunker knäckar bomber, (USA för övrigt har vägrat att leverera sådana till Israel, dessutom kräver dessa bomber stora flygplan).

Håller med dig, jag tror inte heller att det kommer bli ett militärt angrepp mot Iran, Och jag tror inte tex USA och Britterna har råd med mer krig.
så dom kommer jobba hårdare med sina hot, och sanktioner. Plus Israel har hotat många år att attackera Iran. Hittills har dom inte hållit sina ord och det är främst för att USA hittills inte velat hjälpa Israel helhjärtat,ch lite varit tillbakadragen på just en militärt angrepp på Iran Det är i slutet av Bush administrationen som En diskunion kom upp just om Iran och "problemet" i Iran. Och det är på senare tid som USA snackar om möjligt militärt angrepp mot Iran.Men kommer judarna attackera till slut, kommer många länder hålla judarnas rygg till och med muslimer som styr andra länder. Hela Arabemiraten tex.
Jag tror inte Iran skulle vinna ett krig mot Usa och en större del av Europa. Men det betyder inte att dom kommer förlora kriget heller, om det nu blir krig vill säga. Jag tror det kommer bli samma sak som i Vietnam. Iranierna kommer verkligen ge ett hårt motstånd. och jag kan garantera alla som läser den här tråden, att det kommer bli riktigt blodbad på båda sidorna. och Israelerna kommer drabbas hårdast. Irans regering är beredd att offra alla I landet för kampen om Palestina, och Irans invånare är beredda att dö för Palestina.
Om vi kollar tillbaka på Irak VS Iran kriget. Iran stod helt ensamma, och Irak fick uppbackning. Iranierna krigade i åtta år med tom bensintank. och lät inte Irak ta över landet. Iranierna klarade av det hela enbart pga att dom är så starkt trogna till Islam, och för Imam Khomeini, Hur som helst kommer det inte bli lätt för någon, och om Iranierna gör tillräckligt gott motstånd kommer dom fucka ur ordentligt och göra mycket skada. det är i alla fall vad jag tror.
Citera
2012-03-09, 00:10
  #3464
Medlem
nyllet000s avatar
Nu är inte jag jätte insatt eller speciellt kunnig i USA utrikespolitik, men skulle det inte gå att göra så att alla som slutar med petrodollar osv inte får köpa saker, teknologi och annan handel till samma fördel som dom som använder petrodollar?
Citera
2012-03-09, 08:33
  #3465
Avstängd
Adalantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Malaki
Israel har attackerat Irak 1981. När de bombade en Irakisk kärnreaktor och Mossad har opererat inom Irans gränser och bland annat mördat flera kärnkraftsingenjörer, så de har absolut inga samvetskval mot att bomba vart de vill i vår värld.

Det är väl de och amerikanerna som tycker sig ha den rätten.

Iran och Irak är inte samma sak, Israel har inte attackerat Iran
Citera
2012-03-09, 09:17
  #3466
Medlem
Ezzelinos avatar
John Mearsheimer och Stephen Walt, det verklighetsanknutna förnuftets röster i ett Washington D.C. där Israellobbyns blodtörstiga och mer eller mindre sinnesrubbade krigshetsare dominerar:

http://www.salon.com/2012/03/08/wash...ent/singleton/

Citat:
"---On Monday they published an Op-Ed in the Financial Times once again locating Israel at the heart of U.S. foreign policy and and once again seeking to stem a campaign for war, this time in Iran.

“Mr. Obama should continue to rebuff Israel’s efforts to push him into military confrontation with Tehran, while reminding [Israeli Prime Minister Benjamin] Netanyahu the true danger to Israel lies in its refusal to allow a viable Palestinian state,” Walt and Mearsheimer write. “If the US and Israel had a normal relationship, Mr. Obama could make his disagreements with Mr. Netanyahu plain, and use the bully pulpit and America’s substantial leverage to help Israel rethink its course.” Alas, they note, the Israel lobby prevents Obama from exerting his authority over what should be a client state.

Walt and Mearsheimer speak for an entire class of long-silenced voices in Washington’s policy debates: the realists. These are the men and (a few) women who were prominent in the Eisenhower, Nixon and George H. W. Bush administrations, but who have been marginalized with the GOP’s hard-right turn. They believe the United States should narrowly define its national interests, but they also believe America itself has to be restrained, which makes them opposed to the promiscuous use of force.---"
Citera
2012-03-09, 09:24
  #3467
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet000
Nu är inte jag jätte insatt eller speciellt kunnig i USA utrikespolitik, men skulle det inte gå att göra så att alla som slutar med petrodollar osv inte får köpa saker, teknologi och annan handel till samma fördel som dom som använder petrodollar?
De har blockerat Iran extremt hårt, Iran är får inte köpa vissa mediciner, fordon, oljeutrustning, industriella produkter och har fått sina bankkonton frusna. Dvs Väst har stulit miljarder dollar ifrån dem.
Citera
2012-03-09, 23:08
  #3468
Medlem
NordiskRevolutions avatar
Vissa israeler verkar vara oroliga för att de pressar Supermakten för hårt. Haaretz i söndags:
http://www.haaretz.com/print-edition...srael-1.416297

Citat:
One day, perhaps, even in brainwashed America the questions may begin: another war? Is it right to put more American soldiers in harm's way for an interest that is more Israeli than it is American? And perhaps we should also make demands from the small protege?

Citat:
But one day the rope could snap and the whole thing could blow up in the face of power-drunk Israel: Israel doesn't know when to stop, and it could pay dearly as a result.

Tror ni Irankriget kan vara det som får amerikanerna att "vakna upp"?

Jag är osäker. Snubblade över denna propagandafilm: http://www.youtube.com/watch?v=jHjI6mj1jOA Haha det är fan helt sinnessjukt när man betraktar det utifrån. Propagandagenierna i forna Sovjet skulle bli gröna av avund. Trodde först det var en satirfilm. Hade tyvärr fel. Om en majoritet av amerikanerna verkligen låter sig påverkas av sådan här propaganda så vore det inte konstigt om de var paranoida nog att ställa sig bakom vad fan som helst så länge det är en del av "war on terror".
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback