Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-03-30, 23:12
  #25
Medlem
adolfbubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arxx
b&o är lite ljud för mycket pengar, ful design

föredrar NAD, B&W, Denon bl a

HAHAHA


OnT: Bose Soundtouch III 20 bästa högtalarn ever! Sjuk upgrade också när de TOG BORT airplay. Kappa
Citera
2017-03-30, 23:30
  #26
Medlem
Dudinkas avatar
Bose spelar bara mellanregister, vilket gör att de kan få högre ljudnivåer ur en mindre låda (på samma sätt som en siren kan vara väldigt högljudd trots litet format). Det imponerar på folk som inte bryr sig om ljudkvalité. Själva byggkvalitén är på mycket låg nivå. Priserna är mångfaldigt högre än vad de är värda.

B&O har mycket bra ljudkvalité och byggkvalité. De satsar mycket på att ljudet ska ha enormt bra spridning. Om du är i en B&O butik kan du gå runt butiken samtidigt som du lyssnar utan att ljudet påverkas på samma sätt som med vanliga högtalare. Även här är priserna mångfaldigt högre än vad de är värda.

Harman Kardon är vanlig hifi och kostar ungefär vad det är värt.
Citera
2019-02-23, 03:14
  #27
Medlem
Rumcajss avatar
Har ett par B&O H9i, aldrig haft ett bättre par lurar. Snygga, sköna, tekniksmarta och oerhört god kvalité!
Dock först på senare år jag börjat gilla "Fin-lir-s"musik. Äger just nu ett par CerwinVega XLS-112, ungdoms högtalare med ett mycket bra tryck men utan detaljerna.

Föräldrarna har ägt ett par Beocenter 2500 sen jag föddes, så jag har alltid haft en särskild förkärlek till B&O så kanske partisk i frågan men vill tycka att designen och ljudet sammantaget slår konkurrensen. Väldigt dyra men kvalitén håller flera år. Ljudet är klart och diskanten är väldigt vass. Man får upp ögonen för gamla låter som man älskat, liksom nya låter som ger en annan klang när man äger bra utrustning.

Finns få tillverkare som gör snyggare lurar/högtalare, även om det finns företag som ger bättre ljud. I B&Os fall handlar det om hur "vid"-öppen plånbok du vill ha.
Citera
2019-06-28, 19:11
  #28
Medlem
Skattebrotts avatar
Många märken idag har ljud som är i det närmaste perfekt. Även billiga Logitech. Köper du Bang & Olufsen betalar du för designen och fräcka tekniklösningar, men bra ljud idag behöver man inte ha de dyraste märkena för att få. Finns andra saker som kan störa t ex skallrande tavlor eller eko etc.
Dags att titta mer på vad man lyssnar på, fixa en bra downloadkälla, att ljudet följer med dig dit du vill vara och andra alternativa aspekter. Borta är 80- och 90-talets jakt enbart på bra och högt ljud.

Ta en titt på hur proffsen installerar ljud i t ex en nattklubb. De går inte till B&O-butiken utan satsar en större budget på en skicklig ljudinstallatör. Högtalarna kanske rentav köps in från Kina (enligt en exakt spec förstås).

Just nu har jag en 32” Vizio soundbar (bättre ljud än Samsungen jag hade innan) med trådlöst baksystem eftersom jag uppskattar att slippa spika upp fula kablar. Köpte den för $70 på en auktion. Vet inte om den är THX-certifierad men kan inte tänka mig att vardagsrumsljud nånsin kan bli bättre.
__________________
Senast redigerad av Skattebrott 2019-06-28 kl. 19:17.
Citera
2019-06-28, 19:31
  #29
Medlem
De märkena du radar upp är väldigt olika men bara en riktig ljudtillverkare.
Det är BO men samtidigt är prislappen extrem.
Bose är design och lite kul teknik men inte välljud.
HK är en tillverkare av budget HiFi men ger skapligt ljud för pengarna.
Har du inte pengarna så är HK ett bra val har det själv med ett par ALR jordan högtalare, är nöjd för det jag betalade.
Funderar du på de övriga 2 finns det betydligt bättre ljud för de pengarna.
Citera
2019-06-28, 19:43
  #30
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vill man ha något modernt och med bra ljud köper man SONOS.Två stereokopplade Play 5 går på 11 000kr. Och ger bra tryck. Finsmakaren köper Devialet.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback