Vinnaren i pepparkakshustävlingen!

Pepparkaksgubbar förbjuds av skola - är rasistiska

flashback.se

Lärare på Kanalskolan i Laxå har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar eller sjunga pepparkakssången i luciatåget. Orsaken är att andra elever kan känna sig kränkta.

Läs hela artikeln
2011-12-15, 10:58
  #13
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
.

Inte jag helller, bryr mig verkligen inte ett skit om luciatågen just nu utan det är bara själva poängen med att det klassas vara rasistiskt som gör mig irriterad. Jag kan aldrig tänka att mina invandrarkompisar skulle bry sig om att det stod några utklädda till pepparkakor i luciatåget. Svenska samhället håller på att gå under

Citat:
Ursprungligen postat av willbew

Får väll nästan anta att det är detta som anses rasistiskt. Föga underhållande att se tre utlänningar sjunga den.

Ärligt talat så.. visst om de sjunger att de är "bruna" vad spelar det för roll? om du då är invandrare så behöver du kanske inte ta den rollen i tåget om du känner att den kränker dig.
Citera
2011-12-15, 11:04
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Ärligt talat så.. visst om de sjunger att de är "bruna" vad spelar det för roll? om du då är invandrare så behöver du kanske inte ta den rollen i tåget om du känner att den kränker dig.
Absolut, men att först bli påtvingad att gå i något form av tåg i Jesu ära, för att sedan sjunga om att man är brun så kan det sistnämnda kännas som att "gå över gränsen". Är inte invandrare men försöker sätta mig in i deras sits. Empati <3

Googlar man på "Obligatoriskt luciatåg" så ser man relativt snabbt att många skolor har lagt upp texter i stil med Skolan startar med Luciatåg kl 8.00 i församlingshemmet. Detta är obligatoriskt för alla elever. vilket stödjer tesen om påtvingat luciatåg.

Mvh.
__________________
Senast redigerad av willbew 2011-12-15 kl. 11:11.
Citera
2011-12-15, 11:12
  #15
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Absolut, men att först bli påtvingad att gå i något form av tåg i Jesu ära, för att sedan sjunga om att man är brun så kan det sistnämnda kännas som att "gå över gränsen". Är inte invandrare men försöker sätta mig in i deras sits. Empati <3

Om man känner så om det så kan man prata med sina föräldrar om det så kan de kontakta skolan o säga att de inte behöver vara med. Tycker inte att det ska drabba de som vill klä ut sig till pepparkaksgubbar.
Kan hålla med om det du sa att det kanske inte är så jättesmart att ge just dem de rollerna. Men men
Citera
2011-12-15, 11:15
  #16
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Absolut, men att först bli påtvingad att gå i något form av tåg i Jesu ära, för att sedan sjunga om att man är brun så kan det sistnämnda kännas som att "gå över gränsen". Är inte invandrare men försöker sätta mig in i deras sits. Empati <3

Jag tycker du gör rätt i att försöka sätta dig in i deras sits. Empati är ett ord vi alla borde ta till oss. Själv försöker jag också göra det, men jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som är rasistiskt med färgen brun. Pepparkakor är bruna och det är en sång om pepparkakor. Det här är även någonting jag själv tror att invandrarna begriper sig på, men det är den svenska rädslan för att bli stämplad som rasist som börjar gå lite väl långt.

Rädslan är så pass stor att jag nästan måste fråga mig när det är dags för svenskarna att, pga. rädsla, skita vitt i kalsongerna.

Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Kan hålla med om det du sa att det kanske inte är så jättesmart att ge just dem de rollerna. Men men

Här nämner du något intressant! Personligen tror jag att det möjligen hade funnits invandrarelever på den skolan som mycket väl hade kunnat tänka sig för att klä sig i pepparkakedräkt. Som en kul grej. "Höhö, vi får sjunga att vi är bruna".

Då hade det inte varit rasistiskt över huvud taget. Det enda som skulle hända var att I&I här på Flashback skulle blåsa igång en skitstorm utan dess like. "Här kommer de och förstör våra luciatåg!".

Förbjuda invandrarna i tåget - skitstorm.
Invandrare i tåget - skitstorm.
Pepparkaksgubbar - skitstorm.
Invandrare till pepparkaksgubbar - skitstorm.
Sjunga "brun" - skitstorm.
Inte sjunga "brun" - skitstorm.

Kan inte folk bara lära sig att rycka på axlarna lite oftare?
__________________
Senast redigerad av Herrtrosa 2011-12-15 kl. 11:25.
Citera
2011-12-15, 11:27
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Jag tycker du gör rätt i att försöka sätta dig in i deras sits. Empati är ett ord vi alla borde ta till oss. Själv försöker jag också göra det, men jag kan inte för mitt liv förstå vad det är som är rasistiskt med färgen brun. Pepparkakor är bruna och det är en sång om pepparkakor. Det här är även någonting jag själv tror att invandrarna begriper sig på, men det är den svenska rädslan för att bli stämplad som rasist som börjar gå lite väl långt.

Rädslan är så pass stor att jag nästan måste fråga mig när det är dags för svenskarna att, pga. rädsla, skita vitt i kalsongerna.
Pepparkaksgubbar* Men jo, jag instämmer. Fast detta stämmer även in på genus-perspektivet i diskussionen om luciatåg. Normen för ett luciatåg är numera en manlig lucia, för att vara *busiga* och streta emot normerna och vara lite *speciella*, vilket i min mening är bisarrt. Omvända luciatåg är enligt min erfarenhet de senaste 5 åren normen..
Citera
2011-12-15, 11:32
  #18
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
På vägen vi vandra tilsammans hand i hand
Så bruna, så bruna vi äro alla tre

Korinter till ögon och hattarna på sned.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland
Till julen, till julen vi komma hand i hand
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis
De ville inte resa från vår pepparkakegris.

Får väll nästan anta att det är detta som anses rasistiskt. Föga underhållande att se tre utlänningar sjunga den.

Om man ska förbjuda allting som kan "tolkas" som rasistiskt så får man verkligen ligga i. Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha? Och vad ska man t.ex. göra med all gammal litteratur: Strindberg, Steinbeck och de där: ska vi bränna den i stort ett bokbål som på trettiotalet i Nazityskland? Vi kan ju inte ha folk som skriver ordet neger i böcker eller är kvinnofientliga, inte sant?

I slutändan är det bara pepparkakor det handlar om.

Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Ärligt talat så.. visst om de sjunger att de är "bruna" vad spelar det för roll? om du då är invandrare så behöver du kanske inte ta den rollen i tåget om du känner att den kränker dig.

Vidare kan man naturligtvis ifrågasätta varför det alltid är det absolut värsta som finns: om en utomeuropeisk utlänning känner sig kränkt eller inte. Norska barn kanske känner sig kränkta och etniskt diskriminerade av norgehistorier - men det är det ingen som har tänkt på - för de är ju trots allt inte invandrare, eller "riktiga" invandrare. Men om det fanns något liknande för muslimska barn, då vore det, det mest hitleristiskt onda, och rasistiska som överhuvudtaget förekommer i Sverige. Alla är inte lika helt enkelt, utan vissa ska behandlas särskilt: det är så Sverige fungerar idag.
__________________
Senast redigerad av zizacon 2011-12-15 kl. 11:43.
Citera
2011-12-15, 11:35
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Om man ska förbjuda allting som kan "tolkas" som rasistiskt så får man verkligen ligga i. Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha? Och vad ska man t.ex. göra med all gammal litteratur: Strindberg, Steinbeck och de där: ska vi bränna den i stort ett bokbål som på trettiotalet i Nazityskland? Vi kan ju inte ha folk som skriver ordet neger i böcker eller är kvinnofientliga, inte sant?

I slutändan är det bara pepparkakor det handlar om.
Hade du läst mina andra inlägg så ser du svart på vitt att det är påtvingat att sjunga detta, och att delta i de kristna ritualer som är obligatoriska på Svenska skolor. Jag är emot förbud, men även tvång.
Citera
2011-12-15, 11:42
  #20
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Pepparkaksgubbar* Men jo, jag instämmer. Fast detta stämmer även in på genus-perspektivet i diskussionen om luciatåg. Normen för ett luciatåg är numera en manlig lucia, för att vara *busiga* och streta emot normerna och vara lite *speciella*, vilket i min mening är bisarrt. Omvända luciatåg är enligt min erfarenhet de senaste 5 åren normen..

Har inte vaknat än.

Som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om Lucia gestaltas av en man eller om firandet mer och mer börjar likna ett skämt. Darth Vader som lucia, knattarna som pepparkaksgubbar eller om den alkoholiserade vaktmästaren gestaltade tomten - jag kunde inte bry mig mindre, helt ärligt. Firandet är endast vad man gör det till och gör det folk glada, gör då vad ni vill så länge ni blir glada och nöjda. Jag ser inget allvar i firandet och undrar därför varför alla andra verkar ta det så seriöst.

Nu börjar man dock kalla pepparkaksgubbarna (denna gång satt den!) för rasistiska och man får inte längre sjunga om färgen brun. Det är snarare häri tramset ligger, om du frågar mig. Som sagt, jag tror inte ens invandrarna själva bryr sig. Den här grejen landar snarare i den svenska rädslan och härigenom har svenskarna själva tagit något "trevligt" och "kul" till att bli något gravallvarligt.
__________________
Senast redigerad av Herrtrosa 2011-12-15 kl. 11:45.
Citera
2011-12-15, 11:44
  #21
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willbew
Hade du läst mina andra inlägg så ser du svart på vitt att det är påtvingat att sjunga detta, och att delta i de kristna ritualer som är obligatoriska på Svenska skolor. Jag är emot förbud, men även tvång.

Du menar att det är påtvingat att vara just pepparkaksgubbe om man är invandrare?
Citera
2011-12-15, 11:51
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Den här grejen landar snarare i den svenska rädslan och härigenom har svenskarna själva tagit något "trevligt" och "kul" till att bli något gravallvarligt.
Instämmer.
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Du menar att det är påtvingat att vara just pepparkaksgubbe om man är invandrare?
Nepp, och har vid min vetskap inte heller påstått det.
Citera
2011-12-15, 11:53
  #23
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa

Tror faktiskt att många invandrare tycker att det är ganska kul, som du sa, att ställa sig där och sjunga om det. Kanske inte alla men vissa säkert.

Vi kan inte förbjuda att invandrare ska delta i Luciatågen, det kan jag faktiskt erkänns skulle vara rasistiskt eller diskriminerande.
Att färgen "brun" eller "svart" klassas som rasistiskt är väldigt roligt!
Citera
2011-12-15, 11:59
  #24
Medlem
Guitarsmokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om Lucia gestaltas av en man eller om firandet mer och mer börjar likna ett skämt. Darth Vader som lucia, knattarna som pepparkaksgubbar eller om den alkoholiserade vaktmästaren gestaltade tomten - jag kunde inte bry mig mindre, helt ärligt. Firandet är endast vad man gör det till och gör det folk glada, gör då vad ni vill så länge ni blir glada och nöjda. Jag ser inget allvar i firandet och undrar därför varför alla andra verkar ta det så seriöst.

Jag instämmer helt i detta! Vill man leta efter "rasism" så hittar man det i allt. Man måste nästan vara dum på riktigt för att inte förstå att det blir ohållbart i längden. Låt Lucia vara en öppen maskerad för ungarna där de kan få vara vilka de vill, huvudsaken är ju att de har trevligt och får vara lite kreativa. De som vill ha en traditionell Lucia kan titta på TV där det alltid sänds högtidligt och traditionsenligt morgonen den 13 dec, väldigt vackert och rörande. Moralister och fundamentaltolkare behöver kan lika gärna skita i Lucia över huvud taget, tåget ser ju ändå ut som något taget ur ett KKK-möte.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback