• 9 315 online
  • 1 135 497 medlemmar
  • 58 852 524 inlägg

Pepparkaksgubbar förbjuds av skola - är rasistiska

flashback.se

Lärare på Kanalskolan i Laxå har förbjudit barnen att vara pepparkaksgubbar eller sjunga pepparkakssången i luciatåget. Orsaken är att andra elever kan känna sig kränkta.

Läs hela artikeln
2011-12-15, 10:25
Medlem
AIKDaniels avatar
Hej!

Min kompis syster kom hem från skolan igår och berättade för min kompis då att de under sitt Luciatåg inte blev tillåtna att ha Pepparkaksgubbar. Detta tyckte de var väldigt konstigt, hon är född 98a- och i den åldern kom jag ihåg att det alltid var många som slogs om dessa platser.

Skolan sa att detta skulle vara rasistiskt samt att de bytte ut flera textrader för att det skulle passa "invandrarna". Vad är det som har hänt? och ska inte vi få fira dessa högtider i Sverige? Det här borde man föra vidare då det låter väldigt konstigt..

(Menar självklart att det jag menar är att klä ut sig till pepparkaksgubbar)
Senast redigerad av AIKDaniel 2011-12-15 kl. 10:40.
Citera
2011-12-15, 10:28
Medlem
MadDog76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIKDaniel
Hej!

Min kompis syster kom hem från skolan igår och berättade för min kompis då att de under sitt Luciatåg inte blev tillåtna att ha Pepparkaksgubbar. Detta tyckte de var väldigt konstigt, hon är född 98a- och i den åldern kom jag ihåg att det alltid var många som slogs om dessa platser.

Skolan sa att detta skulle vara rasistiskt samt att de bytte ut flera textrader för att det skulle passa "invandrarna". Vad är det som har hänt? och ska inte vi få fira dessa högtider i Sverige? Det här borde man föra vidare då det låter väldigt konstigt..

Låter juh helt stört...

Hur kan ett sådant resonemang ens komma upp ?

Ska man förbjuda Spöket Labans böcker bara för att han är vit ?
Citera
2011-12-15, 10:29
Medlem
Herrtrosas avatar
Jag har väldigt svårt att tro på det här, om jag ska vara helt ärlig. Men är det sant så är det förkastligt. Vad är det här för idioti? Skippa stjärngossarna också. De påminner alltför mycket om KKK.
Citera
2011-12-15, 10:29
Avstängd
MatteSnilles avatar
fy vad hemskt att låta de stackars negrerna symbolisera godisverk...förstår verkligen att de förbjöds...herregud, det är ju rasistiskt, att din dotter inte reagerade på detta otroligt rasistika inslag ....
herregud vilken katastrof...varför gör ingen något? oooooh my good, förstår verkligen hur detta upprör dig TS. Vill du jag beställer en ambulans?
Citera
2011-12-15, 10:30
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Jag har väldigt svårt att tro på det här, om jag ska vara helt ärlig. Men är det sant så är det förkastligt. Vad är det här för idioti?

Det här är 100% sant då jag har flera kompisar som har syskon som går i den där skolan.
Skolan ligger i Sundbyberg, Stockholm. Och jag håller med, detta är helt absurt!

Det här hittade jag på en hemsida angående det där med stjärngossar:
"Den ena är att på vissa skolor i Sverige tillåts inga stjärngossar i luciatåget, detta på grund utav att dessa anses vara rasistiska emot lättkränkta "flyktingar" och icke-västerländska invandrare: http://avpixlat.info/2011/12/02/snart-ar-det-jul-eller/ "
Senast redigerad av AIKDaniel 2011-12-15 kl. 10:33.
Citera
2011-12-15, 10:30
Medlem
DoOrDoNots avatar
Detta låter mer som en myt än sanning. Tills det finns mer fakta än en random flashbackares ord så antar jag att det inte är sanning.
Citera
2011-12-15, 10:37
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76

Jag väntar bara på detta, skulle de förbjuda pippi också för att hon är rödhårig och inte mörkhårig, vem vet, flera tar säkert illa upp!

Citat:
Ursprungligen postat av MatteSnille

Ja du MatteSnillet, För det första, detta är inte min dotter utan min kompis syster, för det andra så kan du gärna få ringa skolan och fråga detta då det är flera av mina kompisars syskon som går
Ja du sluta med sarkasmen och jag undrar faktiskt varför detta sker. Hur detta upprör mig? Jag blir irriterad över att det regleras för att vissa tycker illa upp för att man klär ut sig till en pepparkaka. Snälla nästa gång så behöver du inte ens yttra dig.

Citat:
Ursprungligen postat av DoOrDoNot
Detta låter mer som en myt än sanning. Tills det finns mer fakta än en random flashbackares ord så antar jag att det inte är sanning.

Vad vill du ha? vill du ha numret till skolan så kan du ringa och fråga själv? Jag vet vilken skolan är och har själv gått där för flera år sedan.
Citera
2011-12-15, 10:42
Medlem
hollandurens avatar
Detta låter helt sjukt, vad heter skolan?
Citera
2011-12-15, 10:43
Medlem
AIKDaniels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollanduren
Detta låter helt sjukt, vad heter skolan?

Skolan heter: Ängskolan och ligger i Sundbyberg, Stockholm.
Citera
2011-12-15, 10:47
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Det här hittade jag på en hemsida angående det där med stjärngossar:
"Den ena är att på vissa skolor i Sverige tillåts inga stjärngossar i luciatåget, detta på grund utav att dessa anses vara rasistiska emot lättkränkta "flyktingar" och icke-västerländska invandrare: http://avpixlat.info/2011/12/02/snart-ar-det-jul-eller/ "

Personligen skiter jag fullständigt i luciatågen och för mig spelar det ingen roll om Lucian själv är man och heter Sepehr, eller om hon är transsexuell och vid födseln döptes till Fredrik. För mig spelar det ingen roll om tåget består av tomtar, stjärngossar, pepparkaksgubbar, troll, tärnor och särskola. Fira så mycket och länge ni vill, jag skiter i det. Tänk om alla var lika öppna som jag! Då hade vi aldrig haft sådana här diskussioner.

Men när man börjar vrida och vända på skiten, så det ser ut som att luciatåget endast består av en bunt rasister, då har det möjligtvis gått lite för långt. Personligen tror jag inte ens invandrarna själva uppfattar pepparkaksgubbarna som rasistiska. Svenskarnas rädsla för att framstå som rasister börjar bli rätt tramsig när den börjar leta sig in i traditioner som firats hur länge som helst.
Citera
2011-12-15, 10:47
Medlem
hollandurens avatar
Citat:
Skolan heter: Ängskolan och ligger i Sundbyberg, Stockholm.

Jahaja, ingen skola jag känner till.
Citera
2011-12-15, 10:54
Medlem
Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
På vägen vi vandra tilsammans hand i hand
Så bruna, så bruna vi äro alla tre

Korinter till ögon och hattarna på sned.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland
Till julen, till julen vi komma hand i hand
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis
De ville inte resa från vår pepparkakegris.

Får väll nästan anta att det är detta som anses rasistiskt. Föga underhållande att se tre utlänningar sjunga den.
Citera