Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Var maten i skolan verkligen så dålig, eller var folk bara bortskämda med hamburgare?
Jag vågar påstå att den verkligen var så dålig. Men mycket beror givetvis på vilken skola det rör sig om, och hur kompetent personal de har på skolan osv. Ofta är det kvinnor som lagar skolmaten, och dessa är inte direkt de mest kompetenta kockarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Jag gick i skolan emellan 1995 och 2008. Jag minns det nämligen som att jag verkligen inte hade något emot maten på skolan, medans de som klagade ofta var de barnen som ofta åt skräp hemma, istället för riktig mat. hamburgare, pizza, kättfärssås med en halv flaska ketchup osv.
Givetvis skiljer det sig från skola till skola, men man hör det lite överallt i landet. Samtidigt gör jag kopplingen att barn brukar vara extremt kräsna med smaker och ofta blir bortskämda med typ... potatisbullar och sylt, och att jag snarare var ett undantag som gärna utforskade nya smaker både hemma och utomlands.
Jag pluggade från tidigt 90-tal till sent 2000-tal. Första sex åren på låg- och mellanstadiet (samma skola) var ändå okej mat. Inte jättegod, men den dög (fiskbullarna var verkligen spyfärdig "mat", men har svårt att tro att det berodde så mycket på just skolmaten, utan fiskbullar är precis som surströmming, vidrig skit). Samma egentligen på högstadiet; det var okej mat, smakade inte jättebra, men dög. Sedan på gymnasiet var det dugligt på ena skolan och katastrof på andra gymnasieskolan, och sedan pluggade jag en miljölinje också (egentligen naturvetenskap, men med ett miljötema) på folkhögskolan, och där var det faktiskt rätt god mat.
Men den andra gymnasieskolan jag pluggade på hade verkligen vidrig mat, och jag droppade 10 kg på några månader (inklusive förlust i muskelmassa; gymmade redan då) pga att skolmaten var så vidrig. Jag hatade verkligen grönsaker, särskilt gröna ärtor, under hela skoltiden, men även broccoli osv. Däremot på senare år köper jag djupfrysta gröna ärtor, broccoli, brysselkål, grönkål och spenat, kokar dem och saltar lite och verkligen njuter av att äta några kilo grönsaker. Verkligen stor skillnad på grönsaker i skolan och grönsaker man köper i butikerna.
Hur som helst, om man bortser från den stundtals vidriga smaken i skolmaten, eller ja även om den ibland smakade bra, så var det inte särskilt nyttig mat. Rent näringsmässigt var det kanske inte donkendåligt, men det var mer skräpmat än bra mat. Vilket är märkligt eftersom skräpmat åtminstone smakar riktigt bra. Som vanligt misslyckas skolan med allt; skolan lyckas göra något så fascinerande och intressant som kunskap tråkigt, och mat både onyttigt och äckligt.