Flashback bygger pepparkakshus!
2019-06-28, 19:38
Medlem
Facades avatar
Nej.
Men i gymnasiet var det faktiskt helt värdelöst.
Eller rättare sagt, första året var det bra. Faktiskt utomordentligt bra. Helt otroligt hur skolmat kunde smaka som vilket bra lunch hak som helst.
Andra året fick vi ett "nytt kök" och maten blev helt oätbar. Och vi klagade, och klagade. Men ingen gehör.
Snacka också om att det blev ramaskri när vi fick veta att per portion så var detta kök också dyrare! (minns inte med hur mycket).
Då blir man ju faktiskt arg.
Trist men vi fick leva med den sunk maten resterande 2 åren
Citera
2019-06-28, 19:40
Medlem
nerdinsides avatar
De flesta skolor mat lagas väl i ett storkök som serverar till flera skolor?

Minns när jag gick i åttan och nian så fick vi åka buss till en närbelägen skola för att ha slöjd, efter att våran slöjdsal brunnit ned. Den skolans mat var AVSKYVÄRD, medans våran skola var riktigt bra faktiskt.

Visade sig att det var två olika storkök som lagade maten.
Citera
2019-06-28, 19:45
Medlem
Jag tyckte att skolmaten var helt okej. Inte så dålig som alla påstod.
Citera
2019-06-28, 20:36
Medlem
Cloecuds avatar
I låg/mellan och högstadiet så hade vi väldigt bra mat då maten lagades på plats, men i gymnasiet så var den rätt trist och centralkökifierad.
Citera
2019-06-28, 20:58
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalvstek
Skolmaten var utmärkt 1966 när jag började 1:an och ändra fram till jag slutade 9:an.
Leverbiff, Stekt fisk med skarpsås, Lappskojs, Köttbullar, Fiskbullar m m.
Grönsaker såg inte mycket av men saknades inte... Fet mjölk och inga "lätt"...
Hårt bröd och riktigt smör. Eftersom "Vi på Saltkråkan" var aktuell så lyfte vi
bordet varje lunch.

Du är förmodligen 3 år äldre än jag, men vilken trevlig lista.

Leverbiff var favoriten och den serverades med ris och champinjonsås. Mums!
Alla andra rätter du nämner är också goda.
Skulle vilja tillägga ärtsoppa, spaghetti/köttfärssås och inte minst stuvad spenat.
Glömde mandelfisk, det var också en höjdare.

Gick gymnasiet 1978-82 och där var det sämre, betydligt sämre.
Minns att potatisbullarna smakade diskmedel varje gång?
Blodkorv fick vi ofta och det är den enda maträtt jag INTE äter,
surströmming är mycket godare.

Detta utspelade sig i och runt Malmö.
Citera
2019-06-29, 22:01
Medlem
Älskade skolmaten och kan inte minnas att jag någonsin serverats något direkt äckligt. Irritationsmomenten var när det serverades hamburgare eller pizza eftersom det då fanns begränsningar på mängden mat man fick äta.

Är hantverkare och har under senare år haft flera tillfällen att för en billig peng äta skolmat, det skiljer en hel del mellan skolor men ingen skola har varit dålig. Kan säga att Blackebergs gymnasium serverar bättre mat än de flesta lunchhaken i Sthlm utan tvekan.
Citera
2019-06-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Skulle vilja tillägga ärtsoppa, spaghetti/köttfärssås och inte minst stuvad spenat.
Glömde mandelfisk, det var också en höjdare.

Börjar ärligt talat dregla... Fan vad bortskämd man var.
Citera
2019-06-29, 22:09
Medlem
När jag gick i skolan fick vi "göteburgare" istället för hamburgare.

Falukorvskiva med hamburgerbröd. hahaha
Citera
2019-06-30, 16:22
Medlem
TraXzmans avatar
Är det nån som ännu hittat receptboken för skolmaten på er skola ?

Hade ju vart kul att laga till allt från 50 tal - 90 tal nåt sånt

Antagligen finns den där ut nånstans i pdf format eller så är den kastad för evigt

https://mittkok.expressen.se/artikel/skolmat-har-ar-matratterna-vi-minns/
Senast redigerad av TraXzman 2019-06-30 kl. 16:25.
Citera
2019-06-30, 22:05
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Var maten i skolan verkligen så dålig, eller var folk bara bortskämda med hamburgare?
Jag vågar påstå att den verkligen var så dålig. Men mycket beror givetvis på vilken skola det rör sig om, och hur kompetent personal de har på skolan osv. Ofta är det kvinnor som lagar skolmaten, och dessa är inte direkt de mest kompetenta kockarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag gick i skolan emellan 1995 och 2008. Jag minns det nämligen som att jag verkligen inte hade något emot maten på skolan, medans de som klagade ofta var de barnen som ofta åt skräp hemma, istället för riktig mat. hamburgare, pizza, kättfärssås med en halv flaska ketchup osv.

Givetvis skiljer det sig från skola till skola, men man hör det lite överallt i landet. Samtidigt gör jag kopplingen att barn brukar vara extremt kräsna med smaker och ofta blir bortskämda med typ... potatisbullar och sylt, och att jag snarare var ett undantag som gärna utforskade nya smaker både hemma och utomlands.
Jag pluggade från tidigt 90-tal till sent 2000-tal. Första sex åren på låg- och mellanstadiet (samma skola) var ändå okej mat. Inte jättegod, men den dög (fiskbullarna var verkligen spyfärdig "mat", men har svårt att tro att det berodde så mycket på just skolmaten, utan fiskbullar är precis som surströmming, vidrig skit). Samma egentligen på högstadiet; det var okej mat, smakade inte jättebra, men dög. Sedan på gymnasiet var det dugligt på ena skolan och katastrof på andra gymnasieskolan, och sedan pluggade jag en miljölinje också (egentligen naturvetenskap, men med ett miljötema) på folkhögskolan, och där var det faktiskt rätt god mat.

Men den andra gymnasieskolan jag pluggade på hade verkligen vidrig mat, och jag droppade 10 kg på några månader (inklusive förlust i muskelmassa; gymmade redan då) pga att skolmaten var så vidrig. Jag hatade verkligen grönsaker, särskilt gröna ärtor, under hela skoltiden, men även broccoli osv. Däremot på senare år köper jag djupfrysta gröna ärtor, broccoli, brysselkål, grönkål och spenat, kokar dem och saltar lite och verkligen njuter av att äta några kilo grönsaker. Verkligen stor skillnad på grönsaker i skolan och grönsaker man köper i butikerna.

Hur som helst, om man bortser från den stundtals vidriga smaken i skolmaten, eller ja även om den ibland smakade bra, så var det inte särskilt nyttig mat. Rent näringsmässigt var det kanske inte donkendåligt, men det var mer skräpmat än bra mat. Vilket är märkligt eftersom skräpmat åtminstone smakar riktigt bra. Som vanligt misslyckas skolan med allt; skolan lyckas göra något så fascinerande och intressant som kunskap tråkigt, och mat både onyttigt och äckligt.
Citera
2019-07-03, 20:08
Medlem
Jag gillade till och med pölsa med rödbetor och rotmoset😊
Hade inget emot potatisbullar eller korvstroganoff med mos..
Favoriten var mandelfisk, letade i åratal efter receptet, men nu har jag det. Kryddtäcket kan man ha på många slags fiskar mums
🤗
Citera
2019-07-03, 20:12
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Frågan är om mattanterna var utplacerade på sin post just genom att de var oerhört oattraktiv .
Jag har gått i 3-4 skolor varav dessa varit en tävling i extrem oskönhet . Överviktiga är de flesta dessutom .
Fyfan pack !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in