Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-13, 20:41
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Retroaktiv uppfostran i elfte timmen...

Hon är myndig och gör vad hon vill.

Men visst, det är olämpligt av läraren.

Ja, jag här lärt mina barn att lita på en lärare, att visa respekt för en lärare och att känna sig trygga i närheten av lärare, med facit i hand var det kanske fel...faktum är att jag är inte arg eller besviken på min dotter, jag är förbannad på läraren. Att hon faller för en man som har fri tillgång till henne i 2 år, som undervisar i hennes favoritämne, som stääer upp som privat coach för att säekrställa bra examensresult etc. är kanske inte så konstigt med tanke på att hon inte har haft några förhållanden alls innan. Känner att jag glider av juridik tråden lite här...
Citera
2011-12-13, 20:44
  #38
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargen2011
Alltså, min dotters lärare som är 45 år, äldre än jag har startat ett förhållande med min dåvarande 18, nuvarande 19, åriga dotter, jag fick panik och anmälde honom för allt jag kunde komma på, nu har han anmällt mig för förtal! Hur kul är det med en 45 årig lärare som svärson!! Är det konstigt att jag reagerade?

Blir han din svärson så är det väl inget problem?
Har han bara sex med din dotter är väl det ok?
Gör han slut med henne så har hon lärt sig det. (vad nu "det" avses)
jag kan förstå att det är jobbigt, men du skall nog lägga ner detta.
Jag hade nog också blivit upprörd.
Men vafan, är det åldern eller att hon är med sin lärare du är upprörd över?

Sven-Bertil Taube gifte sig med Mikaela ryden från göteborg
SB var äldre än hennes pappa
På bröllopsmiddagen sa han
"Jag har förlorat en dotter men vunnit en far"

Dom är fortfarande ihop sedan 1976 tror jag
Citera
2011-12-13, 20:54
  #39
Medlem
Hon kanske kommer in i denna tråd snart https://www.flashback.org/t1739808 HE-HE.

ont.

Istället för att motarbeta läraren direkt direkt prova ta ett samtal med han (face 2 face)? Se hur han tycker och tänker kring saken.
Förstår att du tycker allt känns hel konstigt men när det väl kommer till kritan så kanske det bara är dina hjärnspöken som gör en värre bild i ditt huvudet än det verkligen är ?
Citera
2011-12-13, 20:57
  #40
Medlem
Ja ålderskillnaden är för stor. Det är inte socialt acceptabelt. Han har säkert gjort liknande saker tidigare. Här är en klassisk formel för er som inte känner instinktivt när det är för stor ålderskillnad.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ha...nship-rule.svg
När hon är 18 så får han vara 22 (11+7). Han är 45 alltså får han bara dejta de som är (22.5 +7 = 29.5) Ni som inte förstår det är perversa. Simple as that. Sedan kan ni rationalisera kring det hur mycket ni vill. Alla runtomkring er kommer att döma er. Trots era floskler att kärleken känner inga gränser.

Informera din dotter om att han är en loser som inte klarar av relationer med kvinnor på samma nivå. Det är så hon måste se honom. Bra om du kan hitta någon som han inledde en relation med på någon annan skola som var ännu yngre än henne. Då förstår hon hans creepyness. Förklara för henne att när hon blir självständig: får eget jobb, karriär och blir 25. Då kommer han börja leta efter nästa Lolita.
Citera
2011-12-13, 20:59
  #41
Medlem
Jobbigt läge, dock tror jag inte så mycket kan hända eftersom hon är myndig.
Citera
2011-12-13, 21:02
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bure
Ja ålderskillnaden är för stor. Det är inte socialt acceptabelt. Han har säkert gjort liknande saker tidigare. Här är en klassisk formel för er som inte känner instinktivt när det är för stor ålderskillnad.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ha...nship-rule.svg
När hon är 18 så får han vara 22 (11+7). Han är 45 alltså får han bara dejta de som är (22.5 +7 = 29.5) Ni som inte förstår det är perversa. Simple as that. Sedan kan ni rationalisera kring det hur mycket ni vill. Alla runtomkring er kommer att döma er. Trots era floskler att kärleken känner inga gränser.

Informera din dotter om att han är en loser som inte klarar av relationer med kvinnor på samma nivå. Det är så hon måste se honom. Bra om du kan hitta någon som han inledde en relation med på någon annan skola som var ännu yngre än henne. Då förstår hon hans creepyness. Förklara för henne att när hon blir självständig: får eget jobb, karriär och blir 25. Då kommer han börja leta efter nästa Lolita.

Tack!
Citera
2011-12-13, 21:08
  #43
Medlem
dannywtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargen2011
Faktum är att jag inte anklagade honom för mer än vad han gjort, utnyttjat beroendeställning, vara gubbsjuk etc. han stämmer nu mig för att jag har spridit denna information, som i sak var sann, med uppsåt att skada honom i hans yrkesroll.....

Jag förstår fullkomligt att du gjorde som du gjorde, men tyvärr var det du som gjorde fel även om läraren inte handlat moraliskt korrekt. Vill även tillägga att din dotter är 18 år och myndig, så det är ju trots allt inte ett pedofilbrott även om du känner så.
Citera
2011-12-13, 21:25
  #44
Medlem
Fast åter till juridiken, alldeles oavsett om det objektivt är sant att läraren gör fel moraliskt sett, samt även oavsett att ålderskillnaden är långt utanför det som den sociala normen stipulerar som gränsvärde, så föreligger ett stort problem för TS:

Hon kan ju inte sprida dessa uppgifter om deras relation till omgivningen i raljerande termer över olämpligheten i detta, utan att genom detta handlande ställas till ansvar för förtal.

Det är ju inte mängden moralöverträdelse eller olämligheten i hans val som sådant som styr. Utan om det är klarlagt att TS har spridit information i syfte om att utsätta läraren för missaktning. TS är ju inte skyldig att sprida denna informationen, ej heller kan det ses som försvarligt att hon spred dessa. Alldeles oavsett hur mycket skitstövel läraren i objektiv språklig mening kan anses vara, så förhindrar lagen TS att sprida denna informationen på detta sättet.

Ni som menar att TS har rätt i det moraliska förfallet, måste ju även ni inse vilka problematiska juridiska implikationer detta får. (läs: förtal)
Citera
2011-12-13, 21:36
  #45
Medlem
Claritys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vargen2011
Alltså, min dotters lärare som är 45 år, äldre än jag har startat ett förhållande med min dåvarande 18, nuvarande 19, åriga dotter, jag fick panik och anmälde honom för allt jag kunde komma på, nu har han anmällt mig för förtal! Hur kul är det med en 45 årig lärare som svärson!! Är det konstigt att jag reagerade?

Om du skriver var i Sverige hon bor så kanske jag vet vilka dem är. Har facebook-bilder där hon pratar om deras förhållande. Det är ganska så märkligt förhållande. Har även lite smaskig info om snubben!

Detta beror ju iof på om du specificerar lite mer var i Sverige, PMa om detta om du inte vill ha det offentligt!
Börjar han på S? Slöjdlärare?
Citera
2011-12-13, 21:36
  #46
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Fast åter till juridiken, alldeles oavsett om det objektivt är sant att läraren gör fel moraliskt sett, samt även oavsett att ålderskillnaden är långt utanför det som den sociala normen stipulerar som gränsvärde, så föreligger ett stort problem för TS:

Hon kan ju inte sprida dessa uppgifter om deras relation till omgivningen i raljerande termer över olämpligheten i detta, utan att genom detta handlande ställas till ansvar för förtal.

Det är ju inte mängden moralöverträdelse eller olämligheten i hans val som sådant som styr. Utan om det är klarlagt att TS har spridit information i syfte om att utsätta läraren för missaktning. TS är ju inte skyldig att sprida denna informationen, ej heller kan det ses som försvarligt att hon spred dessa. Alldeles oavsett hur mycket skitstövel läraren i objektiv språklig mening kan anses vara, så förhindrar lagen TS att sprida denna informationen på detta sättet.

Ni som menar att TS har rätt i det moraliska förfallet, måste ju även ni inse vilka problematiska juridiska implikationer detta får. (läs: förtal)
Du har rätt i detta.
hear, hear.
Jag betraktade inte den rent juridiska aspekten utan den mer sociala
Citera
2011-12-13, 22:04
  #47
Medlem
Riddarhusets avatar
vad göra frågar du?
Jag undrar om inte det bästa är att du träffar honom på en fika
talar om varför du har haft dubier och varför du är /varit tveksam till förhållandet
Utan att anklaga honom. Låt honom svara. Lär känna honom.

Du behöver inte be om ursäkt, men kan beklaga att det som har hänt har hänt.

Du skall inte säga något som ger honom mer ved på elden i en eventuell tvist.

Du kan be honom att ta tillbaka anmälan så är allt frid och fröjd.

Det jag saknar i din berättelse är vad din dotter säger.
Vad tycker hon att du skall göra?
Villen typ av förhållande anser hon att de har?


Du kan nog inte hindra dem från att göra det de vill

bjud hem honom vetja?

Jag vill inte att du får ngn dom över dig
Citera
2011-12-13, 22:35
  #48
Medlem
retardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bure
Ja ålderskillnaden är för stor. Det är inte socialt acceptabelt. Han har säkert gjort liknande saker tidigare. Här är en klassisk formel för er som inte känner instinktivt när det är för stor ålderskillnad.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ha...nship-rule.svg
När hon är 18 så får han vara 22 (11+7). Han är 45 alltså får han bara dejta de som är (22.5 +7 = 29.5) Ni som inte förstår det är perversa. Simple as that. Sedan kan ni rationalisera kring det hur mycket ni vill. Alla runtomkring er kommer att döma er. Trots era floskler att kärleken känner inga gränser.

Informera din dotter om att han är en loser som inte klarar av relationer med kvinnor på samma nivå. Det är så hon måste se honom. Bra om du kan hitta någon som han inledde en relation med på någon annan skola som var ännu yngre än henne. Då förstår hon hans creepyness. Förklara för henne att när hon blir självständig: får eget jobb, karriär och blir 25. Då kommer han börja leta efter nästa Lolita.

Finns en annan formel. Åldern>=15 så är det ok. Den står även med i lagboken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback