Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-13, 14:41
  #1
Medlem
Hallu!

Jag har en resa inbokad i Januari till Chile, enkelbiljett, med idéen av att jag vill tågluffa/bussa mig runt. Efter att ha kollat upp lite finns det risk av att inte kunna komma in i landet med en enkelbiljett då de vill veta när det är man kommer ut ur landet.

Mina frågor är dessa:
Vad har jag för alternativ?
Är det bäst att boka nya flyg till grannländer och hoppas på att inget problem dyker upp där eller köpa mig bussresor/tågresor till ett annat land och isåfall vilka?

Vad är ett måste att se? Vilka länder får jag inte missa och vad i de länderna ska man uppleva.

Vad finns det för alternativ av extremsporter och kampsport i länderna?


Jag har inte visum eller Chilienskt medborgarskap, dock är mina föräldrar chilienare och jag kan språket, åtminstonne relativt bra samt har släkt där.

Uppskattar alla svar, tack på förhand.
Citera
2011-12-14, 02:11
  #2
Medlem
luckylucazs avatar
Hur länge är du borta? Hur hade du tänkt resa hem? Vet inte hur pass god idé det var att köpa en enkelbiljett. Kommer bli dyrt att ta sig hem. Och du råkar ut för den här typen av problem.

Eventuella problem du får vid inresa är i min erfarenhet med flygbolag och inte immigrationsmyndigheter. De kan neka dig incheckning och tvinga dig att köpa en dyr utresebiljett på plats. Detta är inte bara vid första inresa; även om du flyger inom Sydamerika kan du uppleva samma problem.

Ring ditt flygbolag och se vad som gäller. Behöver du utresebiljett överhuvudtaget? Funkar en bussbiljett? Funkar flygbiljett till närliggande land? Funkar en billig biljett från t.ex. Colombia till USA (d.v.s. bevis på att du lämnar Sydamerika)?

Andra alternativ är att skaffa en avbokningsbar returbiljett eller, om du vet vad du gör, skapa en fejk elektronisk biljett som du skriver ut eller har på din telefon.

Ang. vad är ett måste... ja du, det är en hel kontinent. Mina favoriter är Colombia och Brasilien. Peru är spännande, men väldigt väldigt turistigt. Har inte varit i Chile ännu!
Citera
2011-12-14, 07:32
  #3
Medlem
Eftersom jag vill vara borta hur länge som möjligt har jag ingen direkt tanke på hur länge jag ska vara borta.. Vill var borta så länge som ett år om möjligt.
Hemresan var jag medveten om att den skulle bli lite dyrare men eftersom jag inte vet när jag vill tillbaka eller från vilket land det blir ansåg jag att det vore lättast att vänta med returbiljetten.

Allt jag verkligen hoppas är att jag inte får den typen av problem. Läst att man kan komma in om man har ett typ av bevis att man tänkt lämna landet även om det är bara utskrivna papper från en turistbyro. Jag ska ringa flygbolaget, tack för tipset! Returbiljetten låter också som en bra idé!

När det gäller länder jag inte får missa så är det just Colombia och Brasilien alla varnar mig för, iom fattigdomen, våld osv. Jag vill dit med all möjlighet trotts det och hoppas bara för det bästa.

Tack för all hjälp!
Citera
2011-12-14, 09:42
  #4
Medlem
luckylucazs avatar
Våld och brottslighet förekommer i både Brasilien och Colombia, kanske i något större utsträckning än andra länder i Sydamerika (även om Paraguay och Bolivien är fattigare). Trots det skulle jag inte oroa mig det minsta för att besöka dem (har gjort det, flera gånger). Håller du dig till turistiga områden och inte ger dig av till jungel eller getton så skall det gå fint Du ser chilensk ut antar jag, då sticker du heller inte ut så mycket. Har du svensk brytning när du pratar spanska?
Citera
2011-12-14, 23:27
  #5
Medlem
Jag ser chiliensk ut.. Dock har folk gissat på sjukaste länderna när de gissar vart jag kommer ifrån.
Det har också mycket att göra hur man klär sig och jag kommer köpa kläder där så att man smälter in bättre.

Jag hoppas på att jag inte har någon bytning i min spanska, kan hända. Den kanske inte låter chiliensk men spansk om något. Getton kommer jag undvika med all säkerhet :')

Jag blir helt hyped! Vill åka nu! Finns massor att uppleva! Tack för svaren!
Citera
2012-01-17, 13:54
  #6
Medlem
Janus-Richmonds avatar
tänkte låna tråden för ytterligare en fråga inför backpacking i SA.
Har man någon nytta av att ta med sig en tunn sovsäck? Eller räcker det om man tar med sig reselakan?
Enligt min farsa så kan filtar och sånt vara så pass ohygieniska att man bör ta med egen sovsäck. Jag är inte kräsen av mig men är det blod, skit och sperma på filtarna kan det ju vara fräscht att ha med eget.

Har man någon nytta av en tunn sovsäck rent temperaturmässigt, att det kan kännas kallt på rummen annars? tex uppe i bergen om man skall gå inkaleden i peru.

Är det en bra investering inför resan att köpa en sovsäck eller är det onödigt?

Argentina, brasilien, bolivia, peru och colombia står på schemat under 4 månader, budgetresa.
Citera
2012-01-18, 01:47
  #7
Medlem
luckylucazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janus-Richmond
tänkte låna tråden för ytterligare en fråga inför backpacking i SA.
Har man någon nytta av att ta med sig en tunn sovsäck? Eller räcker det om man tar med sig reselakan?
Enligt min farsa så kan filtar och sånt vara så pass ohygieniska att man bör ta med egen sovsäck. Jag är inte kräsen av mig men är det blod, skit och sperma på filtarna kan det ju vara fräscht att ha med eget.

Har man någon nytta av en tunn sovsäck rent temperaturmässigt, att det kan kännas kallt på rummen annars? tex uppe i bergen om man skall gå inkaleden i peru.

Är det en bra investering inför resan att köpa en sovsäck eller är det onödigt?

Argentina, brasilien, bolivia, peru och colombia står på schemat under 4 månader, budgetresa.

Så länge du stannar på hostels/gästhus är det osannolikt att du behöver sovsäck. Jag har då aldrig behövt det. Tar bara onödig plats. Tunt reselakan, alltså lakan sytt ihop till en säck, tycker jag är en god ide. Tar knappt någon plats alls, och praktiskt när det är skitigt. När jag var i Puno i Peru på 4000m höjd blev det väldigt kallt om vintern, det kröp ner mot -20 grader. Gästhuset jag bodde på löste det genom att ge mig 7 st tjocka filtar Jag sov skönt om natten. Jag brukar täcka över kudden när det är smutsigt. Tar en t-shirt bara, vänder den ut och in och använder som örngott
Citera
2012-01-18, 12:25
  #8
Medlem
Janus-Richmonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luckylucaz
Så länge du stannar på hostels/gästhus är det osannolikt att du behöver sovsäck. Jag har då aldrig behövt det. Tar bara onödig plats. Tunt reselakan, alltså lakan sytt ihop till en säck, tycker jag är en god ide. Tar knappt någon plats alls, och praktiskt när det är skitigt. När jag var i Puno i Peru på 4000m höjd blev det väldigt kallt om vintern, det kröp ner mot -20 grader. Gästhuset jag bodde på löste det genom att ge mig 7 st tjocka filtar Jag sov skönt om natten. Jag brukar täcka över kudden när det är smutsigt. Tar en t-shirt bara, vänder den ut och in och använder som örngott


Låter vettigt. Tack för bra svar.
Tar och lämnar tillbaka sovsäcken så får jag några kronor extra att roa mig med på plats
Citera
2012-12-08, 14:38
  #9
Medlem
Tips och råd om backpacking i Sydamerika sökes!

Hej!
Kom precis hem från en helt grym volontärresa i Zimbabawe där jag jobbade med lejon. Har nu fått mersmak på resandet och är lite sugen på att testa detta med backpacking. Sydamerika är det som lockar - Rio, Machu Picchu, Buenos Aires och "pärlor på vägen".

Söker massa tips då jag är HELT nybörjare inom detta ämne, har rest en hel del i mitt liv men aldrig på detta sätt och över denna kontinent. Till exempel;
- Bästa sättet att ta sig fram mellan länderna? Buss, tåg, flyg?
- Relaterat till ovanstående - Boka hemifrån eller på plats?
- Vart är det billigt... vart är det dyrt?
- Vad är det viktigaste att jag har med mig?
- Några andra platser/saker jag absolut inte får missa?
- Då jag har ett stort fotointresse... Är det dumt att släpa med min Nikon?

Är en tjej på 20 år och åker troligtvis själv då jag hittills inte hittat någon att åka med (någon som är sugen på att hänga med? - alla säger att Sydamerika "är så farligt", behöver jag vara orolig om jag är försiktig och använder sunt förnuft?

Kommer troligtvis vara borta 6 veckor, så det är ingen jättelång resa vi snackar om. Hur mycket pengar tror ni kommer gå åt? Är inte rädd för att bo mycket billiga ställetn och äta... lite.

Som sagt, alla tips och upplysningar mottages tacksamt!
Citera
2012-12-10, 11:36
  #10
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shumba
Hej!
Kom precis hem från en helt grym volontärresa i Zimbabawe där jag jobbade med lejon. Har nu fått mersmak på resandet och är lite sugen på att testa detta med backpacking. Sydamerika är det som lockar - Rio, Machu Picchu, Buenos Aires och "pärlor på vägen".

Söker massa tips då jag är HELT nybörjare inom detta ämne, har rest en hel del i mitt liv men aldrig på detta sätt och över denna kontinent. Till exempel;
- Bästa sättet att ta sig fram mellan länderna? Buss, tåg, flyg?
- Relaterat till ovanstående - Boka hemifrån eller på plats?
- Vart är det billigt... vart är det dyrt?
- Vad är det viktigaste att jag har med mig?
- Några andra platser/saker jag absolut inte får missa?
- Då jag har ett stort fotointresse... Är det dumt att släpa med min Nikon?

Är en tjej på 20 år och åker troligtvis själv då jag hittills inte hittat någon att åka med (någon som är sugen på att hänga med? - alla säger att Sydamerika "är så farligt", behöver jag vara orolig om jag är försiktig och använder sunt förnuft?

Kommer troligtvis vara borta 6 veckor, så det är ingen jättelång resa vi snackar om. Hur mycket pengar tror ni kommer gå åt? Är inte rädd för att bo mycket billiga ställetn och äta... lite.

Som sagt, alla tips och upplysningar mottages tacksamt!


- Bästa sättet att ta sig fram mellan länderna? Buss, tåg, flyg?


Buss alla gånger. Flyga i Sydamerika är dyrt, mycket dyrare än Europa, sen är ju kontinenten större å Ryanair finns inte tex. Tåg finns inte. Venezuela håller på att bygga ut sitt tågnät men de e långt kvar. I de få fall tåg finns så är det oftast från förre detta guldgruvestäder där tåget går spikrakt till närmaste hamn. Ett smart sätt för Spaniorerna att tömma länderna på guld förr i världen.



- Relaterat till ovanstående - Boka hemifrån eller på plats?


På plats. Boka per internet finns inte. Oftast ska du ta dig till busscentralerna dagen innan eller samma dag för att köpa biljett.

- Vart är det billigt... vart är det dyrt?


Chile, Argentina är dyrt brukar man säga. Bolivia å Peru är snorbilligt. Om man tänker resor, mat å hostel.

- Vad är det viktigaste att jag har med mig?


En guidebok tycker jag är bra. LoonleyPlanet är sådär bra, men deras kartor fungerar. Oftast får man bara de mest turistiga med de böckerna tyvärr. Men för att få hostel och lite hum om staden fungerar de bra. Men ha de inte som en bibel.
Adapter till all elektronik är med vettigt!
Lite spanskakunskaper. Generellt hjälper folk dig med de mesta är min uppfattning, men att kunna fråga om småsaker som vägen, priser osv. är bra. Ju mer spanska man kan ju billigare blir saker tycker jag.


- Några andra platser/saker jag absolut inte får missa?


Beror ju på vad du vill ha ut av resa. Tycker du om natur så är ju Peru å Bolivia ett bra land. Tycker du som jag att natur är skittrist så åk runt till städer. Buenos Aires är en underbar stad. Ganska Paris-inspirerad med stora avenyer och torg, småkafeér och så vidare. Santiago tyckte jag var en ganska tråkig stad. De hade en linbana (som alla andra städer i Sydamerika med lite självaktining), några fotbollslag och en del politisk historia jag tyckte om, annars var de mest sömnigt.


- Då jag har ett stort fotointresse... Är det dumt att släpa med min Nikon?

Behöver inte alls va så dumt att ha med. Var bara streetsmart. Att ha de på gatufesterna om nätterna eller på nattmarknaden i Lima är kanske inte så smart. Man känner ganska snabbt av hur man gör och rör sig. Låt de ta några dagar innan du drar med den ut. Den är såklart värd mycket pengar, men den ska ju användas med. Tycker du det går för mycket fototid förlorad så ha en liten digitalkamera i strumpan om du är osäker. Den går att ta upp å ner ganska smidigt, så har jag gjort.
Citera
2012-12-13, 10:37
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa

- Bästa sättet att ta sig fram mellan länderna? Buss, tåg, flyg?


Buss alla gånger. Flyga i Sydamerika är dyrt, mycket dyrare än Europa, sen är ju kontinenten större å Ryanair finns inte tex. Tåg finns inte. Venezuela håller på att bygga ut sitt tågnät men de e långt kvar. I de få fall tåg finns så är det oftast från förre detta guldgruvestäder där tåget går spikrakt till närmaste hamn. Ett smart sätt för Spaniorerna att tömma länderna på guld förr i världen.



- Relaterat till ovanstående - Boka hemifrån eller på plats?


På plats. Boka per internet finns inte. Oftast ska du ta dig till busscentralerna dagen innan eller samma dag för att köpa biljett.

- Vart är det billigt... vart är det dyrt?


Chile, Argentina är dyrt brukar man säga. Bolivia å Peru är snorbilligt. Om man tänker resor, mat å hostel.

- Vad är det viktigaste att jag har med mig?


En guidebok tycker jag är bra. LoonleyPlanet är sådär bra, men deras kartor fungerar. Oftast får man bara de mest turistiga med de böckerna tyvärr. Men för att få hostel och lite hum om staden fungerar de bra. Men ha de inte som en bibel.
Adapter till all elektronik är med vettigt!
Lite spanskakunskaper. Generellt hjälper folk dig med de mesta är min uppfattning, men att kunna fråga om småsaker som vägen, priser osv. är bra. Ju mer spanska man kan ju billigare blir saker tycker jag.


- Några andra platser/saker jag absolut inte får missa?


Beror ju på vad du vill ha ut av resa. Tycker du om natur så är ju Peru å Bolivia ett bra land. Tycker du som jag att natur är skittrist så åk runt till städer. Buenos Aires är en underbar stad. Ganska Paris-inspirerad med stora avenyer och torg, småkafeér och så vidare. Santiago tyckte jag var en ganska tråkig stad. De hade en linbana (som alla andra städer i Sydamerika med lite självaktining), några fotbollslag och en del politisk historia jag tyckte om, annars var de mest sömnigt.


- Då jag har ett stort fotointresse... Är det dumt att släpa med min Nikon?

Behöver inte alls va så dumt att ha med. Var bara streetsmart. Att ha de på gatufesterna om nätterna eller på nattmarknaden i Lima är kanske inte så smart. Man känner ganska snabbt av hur man gör och rör sig. Låt de ta några dagar innan du drar med den ut. Den är såklart värd mycket pengar, men den ska ju användas med. Tycker du det går för mycket fototid förlorad så ha en liten digitalkamera i strumpan om du är osäker. Den går att ta upp å ner ganska smidigt, så har jag gjort.

Tack så hemskt mycket för ditt svar! Gav mig en himla mycket mer koll på läget. Ska fundera vidare lite till jag Tack!
Citera
2012-12-13, 14:04
  #12
Medlem
Shuriks avatar
Ni som rest till Sydamerika och speciellt Buenos Aires

Hur var flygresan? Hur flög ni dit och vad betalade ni för flygbiljetten ?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1740373

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback