Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-12, 20:21
  #1
Medlem
Tjena fb

Vad har man diarienummer till?
Kan man se vad ärendet gäller på ett diarienummer?
Citera
2011-12-12, 20:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acer-keso
Vad har man diarienummer till?
Lättare hantering vid arkivering.
Citat:
Ursprungligen postat av Acer-keso
Kan man se vad ärendet gäller på ett diarienummer?
Beror totalt på vart, men eftersom det ligger i BoB så antar jag Polisen.
Stockholm söderort har dem sorterade i nummerordning, nuffran ska inte ha någon koppling med fallet att göra.

Mvh.
Citera
2011-12-12, 20:33
  #3
Medlem
Tack ! så ett diarienummer är samma sak som nu vet jag inte den korrekta termen men kan man säga ett anmälningsnummer?

Vad är BoB?
Citera
2011-12-12, 20:48
  #4
Medlem
Om det är ett diarienummer för anmälan inom polisen så är det uppdelat i 3 delar.

xxxx-kyyyy-zz

Där xxxx är myndighetskoden (som visar vilket län anmälan tillhör)
yyyy- löpnummer på anmälan (även kallat k-nummer)
zz- Året då anmälan är upprättad.
Citera
2011-12-12, 21:04
  #5
Medlem
Det här löpnumret eller k-numret är det någon kod för vad det handlar om eller bara någon sorts kronologisk ordning av anmälda fall?
Citera
2011-12-12, 21:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acer-keso
Det här löpnumret eller k-numret är det någon kod för vad det handlar om eller bara någon sorts kronologisk ordning av anmälda fall?

Det är endast ett löpnummer och har inget att göra med vad det handlar om för typ av brott.. Första anmälan varje år får nummer 1, sedan tickar det på till slutet på året.
Citera
2013-03-15, 10:37
  #7
Medlem
deMorgans avatar
Liten bump.

Diarienummer, har det nagon logisk uppbyggnad i alla lagen?

Dvs. jag skickade in ansokan om stipendium 3 dagar innan deadline. Fick diarienummer:
AAA 2013.0054

AAA = forkortning i bokstaver for stiftelsen.
2013 = aret antar jag.
0054 = kan det vara som sa att jag ar den 54de personen som skickat in ansokan?
Citera
2013-03-15, 12:36
  #8
Medlem
Caimens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Liten bump.

Diarienummer, har det nagon logisk uppbyggnad i alla lagen?

Dvs. jag skickade in ansokan om stipendium 3 dagar innan deadline. Fick diarienummer:
AAA 2013.0054

AAA = forkortning i bokstaver for stiftelsen.
2013 = aret antar jag.
0054 = kan det vara som sa att jag ar den 54de personen som skickat in ansokan?
I vart fall är det rimligen ett löpnummer för diariet, men det finns ju i regel ett ganska brett spektra av saker som registreras i en myndighets diarium. Det behöver inte betyda att alla 54 poster i diariet är ansökningar.
Citera
2013-03-15, 12:44
  #9
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
I vart fall är det rimligen ett löpnummer för diariet, men det finns ju i regel ett ganska brett spektra av saker som registreras i en myndighets diarium. Det behöver inte betyda att alla 54 poster i diariet är ansökningar.

Intressant. Jag skulle nog tippa pa att det ar nagon form av lopnummer som raknar ansokningar.

Saken ar att det har ar en stiftelse som 2 ggr/ar har deadline for sina stipendier. De gor inte mycket annat an det har. Har mailat med de tidigare, men forsta gangen jag fatt diarienummer var efter att jag skickat in ansokan som jag kan anvanda i fortsatt kommunikation ifall jag har fragor om min ansokan.

Hursomhelst, spelar inte sa stor roll egentligen. Var bara nyfiken. Kanns som att chanserna att fa stipendium ar hogre ifall jag verkligen ar nr. 54 jamfort med min forvantning om att 500-1000 skickar in.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback