Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-12, 11:39
  #1
Medlem
BaalZeBubs avatar
Några rubriker och ingresser på förstasidan (web) i dagens Dagens Nyheter illustrerar tydligt tidningens förfall. Det här var förr landets bästa, vettigaste morgontidning. Nu är det rask på väg mot...vad? Att bli Sveriges 'sleazy tabloid'?
--------------------------------------
Politiker var hemlig spermadonator
En kristen politiker hade ett hemligt liv som spermadonator till lesbiska par och drev kampanjer mot homosexuella.
--------------------------
Här jagas en naken biltjuv
Stal limousin i Kalifornien. Efter en punktering under polisjakten tvingas tjuven lämna det stulna fordonet. Då visar det sig att han är naken.
----------------------------------
Paus från hackandet för twitter och fiskpedikyr.
Hackarna tar över i finrummen
----------------------------------
Citera
2011-12-12, 12:07
  #2
Medlem
Sibiriens avatar
Även jag har uppmärksammat hur DN tappat i kvalitet och har blivit rejält besviken. DN stod alltid för en mer seriös och trovärdig journalistik än kvällspressen men som du visar med dina länkar så har ribban sänkts rejält. Droppen för mig blev saker som "DN och Expo granskar högerextremismen" och "DN granska facebook". Det har bara blivit en sådan vilsen tidning.
Citera
2011-12-12, 12:40
  #3
Medlem
TransitGlorias avatar
Finns det någon annan väg att gå för DN egentligen? Man beslöt sig för att bli den mest progressiva, genuscertifierade, kulturrelativistiska dagstidningen i Europa trots läsarnas böner att låta bli.

Man gick ut tydligt med avsikten att först och främst beskriva en verklighet man skulle vilja se, i stället för att rapportera verkligheten. Man anstälde en genusvetare för att räkna artiklar, så att det skulle bli "rättvist" fördelat mellan män och kvinnor oavsett nyhetsvärde eller innehåll.

När chocken över att svensken ännu har ett korn av kritiskt tänkande kvar kan man ju inte erkänna sitt misstag, utan kommer fram till att läsarna uppenbarligen inte förstår hur viktigt det är att måla upp en fantasivärld och att man måste anpassa sig till deras oupplysta små medvetanden.

Resultatet blev Expressen 2. Det är som att se på när en strandad val i dödsångest och förvirring kämpar sig ännu högre upp på land istället för att ta sig tillbaka till havet.
Citera
2011-12-12, 13:03
  #4
Medlem
Pörrs avatar
Jag har bara läst utdrag ur Olof Lagercrantz - Vårt sekel är reserverat åt lögnen, men säga vad man vill om nämnda Lagercrantz, men han vrider väl sig ett antal varv i sin grav när han ser vad slasktidningen DN numera innehåller för lösnummerkrängande smörja.
__________________
Senast redigerad av Pörr 2011-12-12 kl. 13:05.
Citera
2011-12-12, 18:41
  #5
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Resultatet blev Expressen 2. Det är som att se på när en strandad val i dödsångest och förvirring kämpar sig ännu högre upp på land istället för att ta sig tillbaka till havet.

Underbar metafor. Jag gråter nästan.

Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
...säga vad man vill om nämnda Lagercrantz, men han vrider väl sig ett antal varv i sin grav när han ser vad slasktidningen DN numera innehåller för lösnummerkrängande smörja.

Å andra sidan var den flugklädde maovurmaren Lagercrantz lite av kulturmarxismens gudfader i Sverige, så helt oskyldig till dagens medieutveckling är han inte.
Citera
2011-12-12, 18:45
  #6
Medlem
Å andra sidan har SvD förflackats i ännu högre grad (allt medan kvällstidningarna och övrig press i fritt fall passerat jordens medelpunkt).

DN står fortfarande (i pappersversionen) för den mest seriösa journalistiken i Sverige när det gäller dagspressen, även om det är ledsamt att notera särskilt webversionens popularisering/vulgarisering.
Citera
2011-12-12, 19:42
  #7
Medlem
Fula Gubbens avatar
...hoppas att svinet och lögnhalsen Olof Lagercrantz roterar i sin obekväma grav medan hornpelle gör revbensspjäll av honom.

Men det jag egentligen tänkte säga är att Svenska Arabbladet tagit klivet fullt ut i reklam-desperation, så att den potentielle läsaren nu möts av en gigantisk annons som måste klickas bort, när man försöker gå in på SvD. DI har haft liknande reklamupplägg, men det känns rätt mycket sunkigare när SvD har det.

På tal om DNs förfall, då.

Jag förutspådde för övrigt för några år sedan att de svenska dagstidningarnas startsidor skulle förvandlas till länksamlingar, och Aftonhoran är i stort sett där nu. Komiskt nog är detta en sorts slutning av en cirkel, eftersom länksamlingar var hur t ex Yahoo.com började för 20 år sedan...

- F.G
Citera
2011-12-12, 19:56
  #8
Medlem
HerrPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jag förutspådde för övrigt för några år sedan att de svenska dagstidningarnas startsidor skulle förvandlas till länksamlingar, och Aftonhoran är i stort sett där nu. Komiskt nog är detta en sorts slutning av en cirkel, eftersom länksamlingar var hur t ex Yahoo.com började för 20 år sedan...

- F.G

Nyheter24..?
Citera
2011-12-12, 20:50
  #9
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
...hoppas att svinet och lögnhalsen Olof Lagercrantz roterar i sin obekväma grav medan hornpelle gör revbensspjäll av honom.

Men det jag egentligen tänkte säga är att Svenska Arabbladet tagit klivet fullt ut i reklam-desperation, så att den potentielle läsaren nu möts av en gigantisk annons som måste klickas bort, när man försöker gå in på SvD. DI har haft liknande reklamupplägg, men det känns rätt mycket sunkigare när SvD har det.

På tal om DNs förfall, då.

Jag förutspådde för övrigt för några år sedan att de svenska dagstidningarnas startsidor skulle förvandlas till länksamlingar, och Aftonhoran är i stort sett där nu. Komiskt nog är detta en sorts slutning av en cirkel, eftersom länksamlingar var hur t ex Yahoo.com började för 20 år sedan...

- F.G

Jag stör mig också enormt på hur reklamen tar plats på SvD. Å andra sidan, skulle du betala för att slippa reklam när du läser tidningen på nätet?
Citera
2011-12-12, 20:55
  #10
Medlem
Nej jag tror inte jag skulle vilja betala för jude nytt. Snart skriver de väl artiklar om hur illegala invandrare inte ska kastas ut. "Papperlösa" eh?
http://www.dn.se/nyheter/politik/all...sa-kan-fa-vard
Citera
2011-12-13, 04:48
  #11
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Jag stör mig också enormt på hur reklamen tar plats på SvD. Å andra sidan, skulle du betala för att slippa reklam när du läser tidningen på nätet?
Som sagt, Firefox/Chrome + Adblock Plus, och du slipper allt. Med det sagt så råkade jag stänga av Adblock en dag för att se på en video på SvD, och... ja, jag håller med. Otroligt mycket reklam. Blev nästan chockad över att det ens går att ha så mycket reklam.
Citera
2011-12-13, 06:02
  #12
Medlem
Sibiriens avatar
Detta förfall har även för mig i alla fall rest frågan om var man då kan vända sig för att få den minst dåliga journalistiken. När Aftonbladet, Expressen, DN och SvD inte går att ta på allvar, och heller inte t.ex. avpixlat som har sin bias åt andra hållet, var vänder man sig? Jag antar att man får smälta ihop alla till en sorts avvägd bild, men det gör det inte desto mindre olidligt att acceptera att en sådan brist på respekt för sanningen får råda.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback