Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Själv vet jag att försvinnandet nämndes i en artikelserie om UFOs i Teknikens Värld någon gång under 1964 eller 1965. (Min farsa prenumererade på tidningen, och på vårt sommarställe står en lång rad inbundna och ganska sönderlästa årgångar.
På ort och ställe kan jag meddela att ifrågavarande nummer av
Teknikens Värld är 5/64. Tidningens juniorskribent, 15-årige
Staffan Hildebrand (som senare utmärkte sig i helt annorlunda sammanhang) har svarvat ihop en artikelserie om flygande tefat, där han utan överflödig källkritik (vilken 15-åring bryr sig om sånt?) återger allt från egyptiska och fornindiska krönikenotiser om flygande farkoster till
George Adamskis och andra storljugares skildringar av färder med utomjordingar. I den aktuella artikeln kan man läsa:
Citat:
Mystik i Sovjet
Sommaren 1961 fick Sovjetunionen sin beskärda del av tefatsrapporterna. Upplysningar och rapporter om tefat handhas i Sovjet av Ministervsyjv Oborony [ska antagligen vara Ministerstvo Oborony, Ördögs anm]. Nu började rapporterna hagla in till denna tefatskommission. I början av juni observerades ett tefat med fyra "ben" landa över Irkutsk, Sibirien. Dess piloter iaktogs [sic] av ett flertal människor, och fotograferades av en apotekare. Att fotona aldrig offentliggjorts behöver väl inte påpekas. Efter två veckors sökande fann man i början av juni i Tobolsk, Sibirien, ett mycket eftersökt försvunnet postflygplan. Dess värre fann man ingen av besättningen. Tio meter från maskinen fann man ett tydligt tillplattat och cirkelrunt, avbränt märke med 30 meters diameter. Av besättningen har aldrig något hörts. - - -