Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 19:25
  #2593
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Jag försöker mata in en formel från ett programspråk på engelska, tror något har gått fel i översättningen. Får enbart "NAMN?" som svar.

Så här ser originalet ut:


Så här har jag översatt:

Kan ngn säga vad jag gjort fel?

Här kan du översätta formlerna så kan du eliminera sådana fel: https://en.excel-translator.de/translator/
Citera
2018-05-22, 20:29
  #2594
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS
Jag försöker mata in en formel från ett programspråk på engelska, tror något har gått fel i översättningen. Får enbart "NAMN?" som svar.

Så här ser originalet ut:


Så här har jag översatt:

Kan ngn säga vad jag gjort fel?
Utan att ha satt mig in i vad formeln är tänkt att göra kan jag konstatera att det är fel från början:

=NORMDIST((2/4)*NORMINV(A1;0;1)+(A1/(1-A1))*NORMINV(Confidence;0;1);0;1;TRUE) där confidence skall vara ett värde.

Börja med att läsa i hjälptexterna för respektive funktion så ska du se att löser sig.
Citera
2018-05-31, 22:29
  #2595
Medlem
Jag har fått ett problem i Excel, när jag skall skriva in tal i en cell så visar den alltid datum och inte talet. Om jag skriver in siffran 10 så visas 1900-01-10 istället… Varför blir det så och hur löser man det. Jag kan ju naturligtvis bara ändra formatet på cellen, men problemet återkommer ju så fort jag skall skriva in någon annanstans eller skapar en ny flik. Använder Excel 2016.
Citera
2018-06-02, 13:50
  #2596
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bargsjeten
Jag har fått ett problem i Excel, när jag skall skriva in tal i en cell så visar den alltid datum och inte talet. Om jag skriver in siffran 10 så visas 1900-01-10 istället… Varför blir det så och hur löser man det. Jag kan ju naturligtvis bara ändra formatet på cellen, men problemet återkommer ju så fort jag skall skriva in någon annanstans eller skapar en ny flik. Använder Excel 2016.

Ett känt problem som brukar uppstå i gamla arbetsböcker. Formatet Normal har blivit ett datumformat. Det enda sättet att lösa det är att ändra tillbaka formatet normal till t.ex. Allmänt format (som är standard i Excel).

Här har du en steg-för-steg -ösning hur du fixar det:

http://andersexcel.se/vad-man-nar-ex...-blivit-datum/

Mvh
Citera
2018-06-03, 17:18
  #2597
Medlem
Räkna ja i % (Excel)

Jag sitter och funderar på vilken formel jag ska använda för att räkna ut hur många % av svaren i en kolumn som är "ja".

Jag vet hur jag får fram antalet svar som är ja, d.v.s. formeln =ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")

Hur ska jag bygga på den för att få det i %? Jag vill inte ge ja och nej en sifferkod.
Citera
2018-06-03, 17:33
  #2598
Medlem
Dividera antalet ja med antalet svar. Vad är det som är svårt?
Citera
2018-06-03, 17:38
  #2599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag sitter och funderar på vilken formel jag ska använda för att räkna ut hur många % av svaren i en kolumn som är "ja".

Jag vet hur jag får fram antalet svar som är ja, d.v.s. formeln =ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")

Hur ska jag bygga på den för att få det i %? Jag vill inte ge ja och nej en sifferkod.

Beräkna andelen genom att dividera med totala antalet celler.

Kod:
=ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")/ANTALV(I2:I7)
Citera
2018-06-03, 17:46
  #2600
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Jag sitter och funderar på vilken formel jag ska använda för att räkna ut hur många % av svaren i en kolumn som är "ja".

Jag vet hur jag får fram antalet svar som är ja, d.v.s. formeln =ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")

Hur ska jag bygga på den för att få det i %? Jag vill inte ge ja och nej en sifferkod.

(FB) Den enda tråden för enklare frågor om Microsoft Excel
Citera
2018-06-03, 17:47
  #2601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nich
Beräkna andelen genom att dividera med totala antalet celler.

Kod:
=ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")/ANTALV(I2:I7)

Tack! Jag skrev något liknande men jag måste ha missat något, för nu fungerade det! =)
Citera
2018-06-03, 17:51
  #2602
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Dividera antalet ja med antalet svar. Vad är det som är svårt?

Jag vill ha en formel som ändrar svaret automatiskt när antalet rader förändras. Det är fördelen med en formel. Vad är det som så svårt att förstå? Jag fattar väl att går att dividera manuellt, men detta är något som kan förändras över tid (rader kan läggas till) och då är det skönt att det uppdateras automatiskt.
Citera
2018-06-04, 11:29
  #2603
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Tack! Jag skrev något liknande men jag måste ha missat något, för nu fungerade det! =)

Kan lägga till en fortsättning även om du är nöjd med svaret.
En begräsning med =ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")/ANTALV(I2:I7)
Är att den inte räknar det du skriver efter rad I7.
Dessutom räknar ANTALV(I2:I7) alla celler som inte är tomma (även t.ex. rubriktext.
Om du t.ex. vill räkna antal Ja i % av antal Nej så kan man använda:

=ANTAL.OM(I:I;"Ja")/(ANTAL.OM(I:I;"Ja")+ANTAL.OM(I:I;"nej"))

Som dessutom räknar den alla celler i hela kolumnen.

mvh
Citera
2018-06-04, 15:36
  #2604
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travller
Kan lägga till en fortsättning även om du är nöjd med svaret.
En begräsning med =ANTAL.OM(I2:I7;"Ja")/ANTALV(I2:I7)
Är att den inte räknar det du skriver efter rad I7.
Dessutom räknar ANTALV(I2:I7) alla celler som inte är tomma (även t.ex. rubriktext.
Om du t.ex. vill räkna antal Ja i % av antal Nej så kan man använda:

=ANTAL.OM(I:I;"Ja")/(ANTAL.OM(I:I;"Ja")+ANTAL.OM(I:I;"nej"))

Som dessutom räknar den alla celler i hela kolumnen.

mvh

Tack, fantastiskt! Jag har inte använt mig av Excell på länge så jag uppskattar verkligen hjälpen! =)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback