Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-19, 21:52
  #2341
Medlem
Excelproblem

Hej!

Har ett litet excelproblem som säkert är superlätt att lösa, men jag hittar inget bra när jag googlar så tänkte fråga här istället.

Jag vill egentligen bara att excel ska multiplicera några nummer åt mig, men jag vill kunna ersätta alla siffror med bokstäver (se bild).

http://i.imgur.com/AIFz1ia.jpg

Hur gör jag för att i kolumn M få produkten av I-L där A=, B=2 osv osv?
Citera
2017-07-19, 22:07
  #2342
Medlem
Du beskriver som en höna och man kan inte se kolumnerna eftersom du klippt bort dom i bilden.

Går du på knark?
Citera
2017-07-19, 22:13
  #2343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Du beskriver som en höna och man kan inte se kolumnerna eftersom du klippt bort dom i bilden.

Går du på knark?

Tror faktiskt vi har den info som krävs. TS vill alltså infoga en funktion där en viss summa motsvarar en särskild bokstav.

TS! Jag har aldrig gjort detta så jag vet inte men pröva att sök "ersätt summa med bokstav" under infoga funktion. Typ.
Citera
2017-07-19, 22:21
  #2344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Tror faktiskt vi har den info som krävs. TS vill alltså infoga en funktion där en viss summa motsvarar en särskild bokstav.

TS! Jag har aldrig gjort detta så jag vet inte men pröva att sök "ersätt summa med bokstav" under infoga funktion. Typ.

Du bara gissar. "ersätt summa med bokstav" funktion? Det finns flera ersätt funktioner och inga problem att ersätta siffror med bokstäver. Men jag har svårt att tro att TS frågar om en så enkel funktion.
Citera
2017-07-19, 22:25
  #2345
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrvarTheGreat
Hej!

Har ett litet excelproblem som säkert är superlätt att lösa, men jag hittar inget bra när jag googlar så tänkte fråga här istället.

Jag vill egentligen bara att excel ska multiplicera några nummer åt mig, men jag vill kunna ersätta alla siffror med bokstäver (se bild).

http://i.imgur.com/AIFz1ia.jpg

Hur gör jag för att i kolumn M få produkten av I-L där A=, B=2 osv osv?

(FB) Den enda tråden för enklare frågor om Microsoft Excel
Citera
2017-07-19, 22:27
  #2346
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OrvarTheGreat
Hej!

Har ett litet excelproblem som säkert är superlätt att lösa, men jag hittar inget bra när jag googlar så tänkte fråga här istället.

Jag vill egentligen bara att excel ska multiplicera några nummer åt mig, men jag vill kunna ersätta alla siffror med bokstäver (se bild).

http://i.imgur.com/AIFz1ia.jpg

Hur gör jag för att i kolumn M få produkten av I-L där A=, B=2 osv osv?

Menar du A=1, B=2 osv osv?

Du verkar leta efter en OM funktion?
Citera
2017-07-19, 22:27
  #2347
Medlem
Hjälper detta?

=SUM((SUBSTITUTE(A1;"A"; B1))+(SUBSTITUTE(A2;"B"; B2)))
Citera
2017-07-19, 22:28
  #2348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Du bara gissar. "ersätt summa med bokstav" funktion? Det finns flera ersätt funktioner och inga problem att ersätta siffror med bokstäver. Men jag har svårt att tro att TS frågar om en så enkel funktion.

Klart som fan jag bara gissar. Jag skrev ju att jag aldrig gjort det? Tror dock jag skulle få till det om jag fick söka lite i stil med det jag skrev.

Eftersom du verkar veta hur man gör så skriv det istället för att tramsa.
Citera
2017-07-19, 22:31
  #2349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insertnickname
Eftersom du verkar veta hur man gör så skriv det istället för att tramsa.

Om jag bara hade begripit TS inlägg. Men det luktar som att TS söker en (eller flera) OM funktioner.
Citera
2017-07-19, 22:47
  #2350
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uffe98
Hjälper detta?

=SUM((SUBSTITUTE(A1;"A"; B1))+(SUBSTITUTE(A2;"B"; B2)))

Svensk excel och det behövs inte SUM.

=(BYT.UT(A1;"A";B1))+(BYT.UT(A2;"B";B2))
Citera
2017-07-20, 06:15
  #2351
Medlem
Hej igen. Ser att jag råkade klippa bort alla rad- och kolumn-namn, bra där.

Problemet är superlätt, jag vill kunna skriva typ a*b*d och då ska excel ersätta bokstäverna med nummer och utföra multiplikationen. Anledningen till att jag vill ha en funktion är för att underlätta för mig, jag vill inte behöva skriva långa nummer utan det är lättare att bara ersätta dem med bokstäver, så lösningen måste medföra mindre skrivande
Citera
2017-07-21, 07:57
  #2352
Medlem
Hej, jag vill att excel ska plotta ett diagram baserat på rangen för x värdena (är dynamisk) istället för den range som är längst. Går det?

Mitt diagram ser ut typ så:
x: 1 2 3
y: 8 4 2 5 4 7

I exemplet vill jag alltså bara plotta de 3 första staplarna
__________________
Senast redigerad av Hedning1390 2017-07-21 kl. 08:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback