Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 18:54
  #2245
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Du ska alltså skapa tre separata regler för samma cell(er) - större än, mindre än samt lika med noll.
Jag är med, får testa det i morgon på jobbet. Tack!
Citera
2017-03-02, 18:47
  #2246
Medlem
Couplets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Du ska alltså skapa tre separata regler för samma cell(er) - större än, mindre än samt lika med noll.
Det fungerade finfint, nu är mitt dokument ohemult bra och snyggt! Stort tack!
Citera
2017-03-05, 17:01
  #2247
Medlem
Laxons avatar
Någon som har en minsta idé om hur man skulle gå till väga för att göra två histogram i samma stapeldiagram? Google var till knapp hjälp. Programmering undanbedes.


The data:
The bin range:
Citera
2017-03-08, 00:56
  #2248
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Det fungerade finfint, nu är mitt dokument ohemult bra och snyggt! Stort tack!
Lysande, tack för återkopplingen
Citera
2017-03-08, 01:07
  #2249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxon
Någon som har en minsta idé om hur man skulle gå till väga för att göra två histogram i samma stapeldiagram? Google var till knapp hjälp. Programmering undanbedes.


The data:
The bin range:
Jag har hittat några sätt, men då utan att då använda Dataanalys.

Ett sätt kan vara:
http://excelgraphs.blogspot.se/2013/...istograms.html

Ett par andra idéer där dock inte metoden närmare beskrivs:
http://www.mrexcel.com/tip115.shtml
https://answers.yahoo.com/question/i...9103019AADqZbF

HTH
__________________
Senast redigerad av Lo 2017-03-08 kl. 01:12.
Citera
2017-03-08, 09:22
  #2250
Medlem
McLaughlins avatar
Snabb fråga från en novis som vill lära sig lite Excel.
Är en Excel-bok från 2013 som behandlar Excel 2010 kompatibel med Microsoft Excel Online?
Citera
2017-03-08, 20:06
  #2251
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Snabb fråga från en novis som vill lära sig lite Excel.
Är en Excel-bok från 2013 som behandlar Excel 2010 kompatibel med Microsoft Excel Online?

Det var en lite ospecifik fråga, men generellt har ju inte Excel ändrat sig så särskilt mycket på senare år så det mesta som står i boken kommer troligen att gälla även nyare Excelversioner.
Citera
2017-03-13, 08:20
  #2252
Medlem
FulaHundens avatar
Hej.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem som jag har.

Det jag har tänkt att göra är ett träningsprogram som baserar sig på procent.

Så min tanke är att det ska finnas en cell där man skriver in sitt max i en viss övning, t ex bänkpress.
Och därefter ska alla pass basera sig på det värde.
Ett exempel på hur jag menar.

Låt säga att mitt max i bänkpress är 100kg
Pass 1 är följande: Set 1 55% , Set 2 60%, Set 3 65 %.
Där varje set är en enskild cell så att oavsett vad man skriver som sitt max så beräknar den 55% etc.

tillexempel om ens max är 55kg så blir, 0.55*55=30.25. Eftersom det inte finns vikter så man kan träna på det måste det bli avrundat till 30.
Eller om t ex 105kg är ens max så blir 55% av det 57,75kg. Och det måste bli avrundat till 57,5 kg

Hoppas ni fattar vad jag vill komma fram till och att någon har en lösning

Så det ända man ska kunna ändra och ska behöva ändra är sitt max i en viss övning, så räknas allt ut efter det. Man kommer alltså bara kunna skriva in värde som t ex 100. 102,5. 105. 107,5. 110
T ex inom 60 kg så Kan man endast träna på . 60kg, 62,5kg, 65kg, 67,5kg
Dvs dom lägsta vikterna som vi har på gymmet är 1.25kg. Så dom minsta stegen kommer bli 2.5 eftersom det blir en viktskiva på varje sida
__________________
Senast redigerad av FulaHunden 2017-03-13 kl. 08:40.
Citera
2017-03-13, 08:23
  #2253
Medlem
wargars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulaHunden
Hej.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem som jag har.

Det jag har tänkt att göra är ett träningsprogram som baserar sig på procent.

Så min tanke är att det ska finnas en cell där man skriver in sitt max i en viss övning, t ex bänkpress.
Och därefter ska alla pass basera sig på det värde.
Ett exempel på hur jag menar.

Låt säga att mitt max i bänkpress är 100kg
Pass 1 är följande: Set 1 55% , Set 2 60%, Set 3 65 %.
Där varje set är en enskild cell så att oavsett vad man skriver som sitt max så beräknar den 55% etc.
Men det som är problemet är att den måste avrunda till närmaste 0,5.

tillexempel om ens max är 55kg så blir, 0.55*55=30.25. Eftersom det inte finns vikter så man kan träna på det måste det bli avrundat till 30.
Eller om t ex 105kg är ens max så blir 55% av det 57,75kg. Och det måste bli avrundat till 57,5 kg

Hoppas ni fattar vad jag vill komma fram till och att någon har en lösning

Så det ända man ska kunna ändra och ska behöva ändra är sitt max i en viss övning, så räknas allt ut efter det.

Har tyvarr ingen aning om hur du skulle gora detta men om du lyckas far du garna PM:a mig filen sa att jag ocksa kan anvanda den!
Citera
2017-03-14, 07:36
  #2254
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulaHunden
Hej.
Hoppas att någon kan hjälpa mig med ett problem som jag har.

Det jag har tänkt att göra är ett träningsprogram som baserar sig på procent.

Så min tanke är att det ska finnas en cell där man skriver in sitt max i en viss övning, t ex bänkpress.
Och därefter ska alla pass basera sig på det värde.
Ett exempel på hur jag menar.

Låt säga att mitt max i bänkpress är 100kg
Pass 1 är följande: Set 1 55% , Set 2 60%, Set 3 65 %.
Där varje set är en enskild cell så att oavsett vad man skriver som sitt max så beräknar den 55% etc.

tillexempel om ens max är 55kg så blir, 0.55*55=30.25. Eftersom det inte finns vikter så man kan träna på det måste det bli avrundat till 30.
Eller om t ex 105kg är ens max så blir 55% av det 57,75kg. Och det måste bli avrundat till 57,5 kg

Hoppas ni fattar vad jag vill komma fram till och att någon har en lösning

Så det ända man ska kunna ändra och ska behöva ändra är sitt max i en viss övning, så räknas allt ut efter det. Man kommer alltså bara kunna skriva in värde som t ex 100. 102,5. 105. 107,5. 110
T ex inom 60 kg så Kan man endast träna på . 60kg, 62,5kg, 65kg, 67,5kg
Dvs dom lägsta vikterna som vi har på gymmet är 1.25kg. Så dom minsta stegen kommer bli 2.5 eftersom det blir en viktskiva på varje sida

Citat:
Ursprungligen postat av wargar
Har tyvarr ingen aning om hur du skulle gora detta men om du lyckas far du garna PM:a mig filen sa att jag ocksa kan anvanda den!

Detta är ganska enkelt att uppnå. Jag antar att du redan har en uppfattning om hur du vill organisera dina maxvikter för olika övningar och även hur du ska lägga in formlerna som beräknar procentsatserna av dina maxvärden.

För att få till rätt avrundning så behöver du kombinera några funktioner. Jag kommer att utgå från att du är OK med att avrunda vikter både nedåt och uppåt, beroende på vad som är närmast. Eftersom den minsta ökningen/minskningen som finns är 2,5 kg så använder du formeln =2,5*AVRUNDA(A1/2,5;0), där du ersätter A1 med den cell där du har de framräknade procentandelarna av dina maxvikter. Skulle det sedan bli så att gymmet får tillgång till andra, mindre viktskivor så ersätter du bara de båda förekomsterna av 2,5 i formeln med det nya minsta påslaget.
Citera
2017-03-15, 09:50
  #2255
Medlem
Laxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Jag har hittat några sätt, men då utan att då använda Dataanalys.

Ett sätt kan vara:
http://excelgraphs.blogspot.se/2013/...istograms.html

Ett par andra idéer där dock inte metoden närmare beskrivs:
http://www.mrexcel.com/tip115.shtml
https://answers.yahoo.com/question/i...9103019AADqZbF

HTH

Ja... Jag hittade de länkarna också, men jag fick inte riktigt till det. Känns som att jag måste sätta mig in i det hela mer ordentligt (när jag har lite bättre tid) för att få det att funka.
Citera
2017-03-22, 15:27
  #2256
Medlem
Laxons avatar
Annars finns ju Excel for Dummies (all-in-one; 8 in 1) 2016 att hämta hem tämligen lätt som PDF. Just sayin.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback