Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-11, 10:33
  #1
Medlem
JIIRs avatar
Ja, är det någon som har något tips på hur man får tag på en betjänt eller hembiträde. Alltså en som gör det mesta åt en, typ städar och kanske lagar lite mat. 24/7-tjänst liksom. Hur mycket kan det kosta?
Citera
2011-12-11, 10:43
  #2
Medlem
mjaeltbrands avatar
Skulle satsa på att skaffa flickvän istället
Citera
2011-12-11, 10:46
  #3
Medlem
Bullsings avatar
Billigaste är väl att ta ett flyg till någonstans i Asien. Å vipps så har du ett hembiträde.
Blir en engångskostnad på 3 biljetter och några säckar ris!
Citera
2011-12-11, 10:48
  #4
Medlem
macknus avatar
Räknar du billigt (nån invandrare som knappt kan svenska och knappt kan fixa mat) så kan du kanske landa på ca 300kr/h i kostnad, det blir ca 7200kr om dagen då, ungefär 215 000 i månaden. I rutavdrag får du halva kostnaden på de första 100 000kr men det gäller bara första månaden så ska du ha 24/7 får du räkna med höga kostnader.
Du kan ju prova kontakta hemtjänsten, de brukar göra sådana tjänster då främst åt äldre och handikappade men de går även köpa deras tjänster har jag för mig eller så går det nog göra nån deal med lokalt städbolag.
Citera
2012-02-28, 15:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JIIR
Ja, är det någon som har något tips på hur man får tag på en betjänt eller hembiträde. Alltså en som gör det mesta åt en, typ städar och kanske lagar lite mat. 24/7-tjänst liksom. Hur mycket kan det kosta?

Manlig betjänt kan du nog glömma, har aldrig varit ens i närheten av vanligt i Sverige, om du inte har mycket exklusiva kontakter. Barnflicka eller hembiträdesflicka tror jag inte är hur svårt som helst att hitta. Skall hon vara inneboende?
Citera
2012-02-28, 15:45
  #6
Medlem
Chronicals avatar
Teoretiskt skulle det vara lätt att hyra en billig Asiat 24/7, som städar tvättar gör nattmacka osv, låter henne skicka hem 3000,- / mån och har i övrigt ingen lön men bor och äter gratis. Eventuellt kan hon ju kanske jobba i lakan tvätteriet i Grands källare några veckor per år när man är bortrest.
Citera
2012-02-28, 22:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Teoretiskt skulle det vara lätt att hyra en billig Asiat 24/7, som städar tvättar gör nattmacka osv, låter henne skicka hem 3000,- / mån och har i övrigt ingen lön men bor och äter gratis. Eventuellt kan hon ju kanske jobba i lakan tvätteriet i Grands källare några veckor per år när man är bortrest.

De måste väl få sova på nätterna?
Citera
2012-03-01, 10:23
  #8
Medlem
borrizs avatar
Här är ett kanske lite mer realistiskt alternativ:
http://www.instructables.com/id/Buil...-Butler-Robot/
Citera
2012-03-01, 16:25
  #9
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Räknar du billigt (nån invandrare som knappt kan svenska och knappt kan fixa mat) så kan du kanske landa på ca 300kr/h i kostnad, det blir ca 7200kr om dagen då, ungefär 215 000 i månaden. I rutavdrag får du halva kostnaden på de första 100 000kr men det gäller bara första månaden så ska du ha 24/7 får du räkna med höga kostnader.
Du kan ju prova kontakta hemtjänsten, de brukar göra sådana tjänster då främst åt äldre och handikappade men de går även köpa deras tjänster har jag för mig eller så går det nog göra nån deal med lokalt städbolag.

Nu får du väl skärpa dig, hur kom du fram till dessa fantasisummor?
Citera
2012-03-01, 18:15
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Räknar du billigt (nån invandrare som knappt kan svenska och knappt kan fixa mat) så kan du kanske landa på ca 300kr/h i kostnad, det blir ca 7200kr om dagen då, ungefär 215 000 i månaden. I rutavdrag får du halva kostnaden på de första 100 000kr men det gäller bara första månaden så ska du ha 24/7 får du räkna med höga kostnader.
Du kan ju prova kontakta hemtjänsten, de brukar göra sådana tjänster då främst åt äldre och handikappade men de går även köpa deras tjänster har jag för mig eller så går det nog göra nån deal med lokalt städbolag.


Den som tänkte betala ett öststatshembiträde ca 100000SEK i månaden vitt behöver ju knappast beskymra sig om tillgång...
Citera
2012-03-01, 20:07
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chronical
Teoretiskt skulle det vara lätt att hyra en billig Asiat 24/7, som städar tvättar gör nattmacka osv, låter henne skicka hem 3000,- / mån och har i övrigt ingen lön men bor och äter gratis. Eventuellt kan hon ju kanske jobba i lakan tvätteriet i Grands källare några veckor per år när man är bortrest.

Flickan (alltså hembiträdesflickan, barnflickan, städflickan, köksflickan eller vad det nu kallas) får väl skicka hem hur mycket hon vill om arbetsgivaren ändå står för husrum, mat och kläder?
__________________
Senast redigerad av Flashbackperson 2012-03-01 kl. 20:22.
Citera
2012-03-01, 21:55
  #12
Moderator
rotadents avatar
Nästan ingen har råd med hembiträde i dag, alltså en anställd person som bor på plats. Eller rättare sagt, i princip ingen kostar på sig det. Det är inte en lösning som funkar med modern lagstiftning.

Om man ska vara krass är nog det enklaste att skaffa en huslig flickvän. Svenska kvinnor har en tendens att vilja ha ett eget liv, men det finns väl andra nationaliteter som kanske lämpar sig bättre om man är böjd åt det hållet...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback