2010-12-15, 21:37
Medlem
h4cked4lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HagbergC
Jag blev jätteglad när jag fick ett AVI på posten! Jag fick dock inte det jag hade köpt.. Fick istället något som var värt tusentals kronor mindre.. Kan detta fortfarande polisanmälas?

Det var inte så att jag fick en falsk vara eller dylikt, utan jag fick en helt annan produkt än vad vi hade kommit överens om. Det var alltså en medvetet handling från "säljaren".

Fred

Ge min hans kontonummer så får du hans uppgifter, om du inte redan har dem? Om du har dem åk till fanskapet och lämna tillbaka varan....
Citera
2010-12-16, 15:40
Medlem
HagbergCs avatar
Bröder

Jag har nu fått tag på hans tel.nummer och adress. Borde jag ringa och begära pengarna tillbaka, och hota med att polisanmäla? Eller ska jag polisanmäla direkt?
Citera
2010-12-16, 15:48
Medlem
Mullrets avatar
Börja med ringa honom och säg a/ fel sak har skickats b/ du vill ha tlllbaks pengarna...

Funkar inte a+b så säg du får polisanmäla honom och ta det den vägen.
Citera
2010-12-16, 16:06
Medlem
cSxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Börja med ringa honom och säg a/ fel sak har skickats b/ du vill ha tlllbaks pengarna...

Funkar inte a+b så säg du får polisanmäla honom och ta det den vägen.
Låter bra.
Citera
2011-02-01, 12:15
Medlem
unknownxs avatar
Blev lurad för ett par år sen av en snubbe, köpte billig mobil och den funkade klockrent.. några dagar senare spärrades telefonen.
Ringde polisen och fick reda på att den blivit stöld anmäld av en tjej i samma stad.

Fick nr och ringde upp henne..

Hade bedragarens namn, nr, personnr, telenr och adress.. Polisen visste om det + själva anmälningen..

Jag hotade honom med polisanmälning och han åkte direkt gav mig tbx pengarna, jag orkade inte hålla på.

Polisen hörde aldrig ens av sig till mig igen.. så ja sket i allting..lät han gå :P
Citera
2011-02-01, 12:18
Bannlyst
pl
Citera
2011-02-01, 12:32
Bannlyst
Alltså hur kan någon bli lurad av bedragare på nätet? Man måste ju vara störtdum för att kunna bli det. ONT Jag vet inte alltså, MAC är väl inte så vanligt att man lurar till sig? (pengar om)
Citera
2011-02-01, 12:55
Medlem
Micromats avatar
Se till att polisen ringer tele2, det handlar om ett mobilt bredband från dem.
Be dom ta reda på vem som har ip:83.185.21.211 vid tidpunkt Wed, 10 Mar 2010 18:09:44 +01 gmt. personen ifråga är GM.
Citera
2011-07-03, 18:31
Medlem
Bedragen på blocket - Lust att hjälpa?

Hej FB. Ursäkta eventuell felplacering av tråd. Kommentarer om att jag är dum i huvudet osv undanbedes då jag redan är arg på mig själv så det räcker och blir över.

Så här ligger det till:

Jag får kontakt med en "säljare" på blocket som till mig vill sälja en vara för överenskommet pris (3600kr). För att vara helt säker på att inga bedrägerier () ska äga rum så föreslår "hon" att vi ska använda oss av "Internetgirot.se" som fungerar på så vis att köparen lägger in pengar på sidans konto. Där efter skickar säljaren varan och när kunden fått den och godkänt den så förs pengarna över.

(https://www.internetgirot.se/)

Efter att båda vi fyllt i ett formulär får jag, som enligt instruktionerna, ett mail från "svara-ej@Internetgirot.se" (vilken är den mail-adress de använder. Dock stod det "via yourhostingaccount" vilket jag inte vet vad det är). I mailet finns det uppgifter för betalning och dum som man är dubbelkollar man inte kontouppgifterna och matchar dem med de som står på hemsidan utan istället så sväljer jag betet och för över pengarna.

Efter utebliven korrespondens förstod jag att jag blivit lurad och har nu gjort allt jag kan för att få tillbaka mina pengar (polisen, bankerna, kronofogden, försäkringsbolaget, blocket, internetgirot.se etc)-

Min fråga är då om någon vänlig själ här på flashback med vissa kunskaper skulle kunna hjälpa mig att ta reda på vem denna person är
Har sparat mail osv. Är själv väldigt oinsatt i dessa frågor så vet inte ens om det är möjligt men men... man kan väl alltid chansa?

Tack på förhand för all möjlig hjälp.
Citera
2011-07-03, 18:35
Bannlyst
Har du namn/personnummer eller något?

Ska inte säga omöjligt men med enbart en mailadress kommer du inte långt om personen inte är efterbliven och registrerat sig öppet på hotmail med riktigt namn tex.
Citera
2011-07-03, 18:41
Medlem
IlDivinoCodinos avatar
Det finns trådar om detta sedan tidigare...läs där
Citera
2011-07-03, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallah
Har du namn/personnummer eller något?

Ska inte säga omöjligt men med enbart en mailadress kommer du inte långt om personen inte är efterbliven och registrerat sig öppet på hotmail med riktigt namn tex.

Har ett fake-namn och tyvärr inget personnummer heller

Jag pratade med en kontant på Swedbank som sa att "hon" verkligen inte hette det som hon kallade sig på blocket ("Emma Andersson", se upp för den *****).

Nu är jag som sagt oinsatt men går det inte att m.h.a. mail-adressen att spåra IP:n (om "hon" nu inte använder en proxy?)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in