Citat:
Ursprungligen postat av
Limma skinkbit
Att ta sig med tåg till Rödby eller Gedser och sedan lösa en enkel passagerarbiljett för färjan går inte eller?
Sist jag var ute med tåg så tog jag just vägen över Jylland och Fyn, men det är ju som du säger en omväg.
Tågen till Gedser slutade gå 2010, Rödbyhavns tågfärjestation stängdes när tågfärjorna upphörde 2019.
Se wiki:
https://da.wikipedia.org/wiki/Sydbanen
Tågen från Köpenhamn går nu som mjölkpallståg till Nyköbing/Falster och sedan får man åka buss antingen till Rödbyhavn med ett byte i Maribo på över en timme eller till Gedser direkt på 45 min. Ingen av bussavgångarna är koordinerade med färjeturerna, kanske inget jätteproblem i Rödby eftersom färjorna där går flera gånger i timmen men i Gedser går färjorna i varannantimmes trafik och en längre färjetur på två timmar så det är lite tråkigare om man precis råkar missar en färja där.
Väl på tyska sidan får du sen hitta upp egna bussturer, eftersom den gamla järnvägen Lübeck-Puttgarden är stängd och uppriven för att byggas om till Fehmarnbälttunnelns invigning tar ersättningsbussarna när de väl går två timmar för att åka nio mil till Hbf Lübeck. Och då har man inte ens kommit särskilt långt ner i Tyskland. I Rostocks hamn får man åka en buss in till stan en mil bort för att komma till Hbf Rostock, men som sagt var är det inte lika många avgångar Gedser-Rostock som över Fehmarnbält och man börjar inte heller särskilt långt ner i Tyskland.
Så nej, som det är nu skulle jag inte rekommendera någon att åka kollektivt över Rödby eller Gedser. Behållningen med tågfärjorna var att tågen gick direkt till färjelägena, körde ombord färjan och sedan på andra sidan åkte samma tåg vidare till Hamburg eller Berlin. En sådan resa nu är istället uppsplittrad på flera byten tåg/buss/färja att det som fotpassagerare inte är lönt att hålla koll på när det stjäl så mycket tid jämfört med att åka släpliften över Jylland till Hamburg eller Berlin.