2024-12-13, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Vi har funderat på alternativet att börja med solsemester i Grekland, men vi känner att det kan vara skönt att avsluta tågluffen med en lugn vecka.

Såklart vill vi väldigt gärna besöka städerna och länderna i Västeuropa, men tror vi kommer hålla oss i Centraleuropa större delen av tiden eftersom det är billigare och vi då kan vara ute på tågluff en längre tid.
Såg att ni skrev Hallsatatt - missa inte isgrottorna. Några bra vandrarhem i Alperna om ni tänker ta nån bergsvandring: Innsbruck (storstad, lite tråkigt, men många alternativ), Zell am See (sommarskidåkning), Pontresina (världens närmaste vandrarhem, 1800 möh), Lugano (nästan hotellstandard).
Citera
2025-08-02, 00:10
Medlem
SveaBaners avatar
Är det någon här som luffat under vintern? Hur var er upplevelse jämfört med sommaren? Lite intresserad av att dra en sväng till vintern men tror mycket kommer bara vara dött och eländigt. Hur känner ni?
Citera
2025-08-02, 08:02
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SveaBaner
Är det någon här som luffat under vintern? Hur var er upplevelse jämfört med sommaren? Lite intresserad av att dra en sväng till vintern men tror mycket kommer bara vara dött och eländigt. Hur känner ni?
Vintern och vintern, men iaf övergången mellan oktober och november. Det har varit jättefint! Varmare nere i Europa än i Sverige men såklart får man ha jacka, kanske mössa och ta med sig paraply.
Beror väl lite på ens intressen också. Jag är helt ointresserad av att bada och sola utan mer intresserad av olika museer, arkitektur, mat och att ströva runt i städer, så jag har haft lika trevligt på höstlovet - faktiskt nästan ännu trevligare än på sommaren, då det kan bli väldigt hett nere i Europa. Också en fördel med färre turister samtidigt som det mesta är öppet ändå. Städer går ju inte in i dvala bara för att sommaren är slut - men som sagt var: älskar man att bada och tycker om att sitta på uteserveringar et c är det kanske roligare en annan årstid.
Jag hade faktiskt planerat att åka även på årets höstlov! Har bara haft goda erfarenheter. Gamla europeiska städer så romantiska i höstlöv och dimma också - samtidigt som de brukar vara flera grader varmare än svenska städer. (I Sverige märks det ju skillnad bara mellan Stockholm och Skåne. Addera ytterligare samma sträcka söderut.)
Citera
2026-01-18, 00:23
Medlem
Jag har inte tågluffat på flera år, sist jag gjorde det var när tågfärjorna fortfarande gick på Rödby-Puttgarden när man åkte tåget Köpenhamn-Hamburg.

Tills för ca 10 år sedan var det vanligaste att från Sverige antingen åka Malmö-Berlin med nattfärja Trelleborg-Sassnitz och vara framme i Berlin tidigt på morgonen för nästa dags äventyr eller åka Köpenhamn-Hamburg med tågfärja Rödby-Puttgarden som gick hela dagen. Det gav en viss variation i reseutbudet och skulle man åka "landvägen" över Stora Bält har jag för mig att man behövde byta någonstans på Jylland (Kolding?) så det fanns 2-3 resvägar att ta.

Nu finns inget annat val för den som vill åka tåg mellan Skandinavien och Kontinentaleuropa än att åka samma "släplift" mellan Lund - Köpenhamn - Hamburg (Lund är där Västkustbanan mot Göteborg/Oslo och Södra Stambanan mot Stockholm går ihop på väg söderut). Dessutom en jäkla omväg jämfört med förr eftersom det är nästan 20 mils omväg till Hamburg om man åker över Stora Bält än om man tar färjan över Fehmarnbält. Berlintågen går den här ruskiga omvägen över Hamburg på väg till Berlin istället för den raka tågfärjelinjen som fanns förr.
Köpenhamn-Hamburg tar i dagsläget cirka fem timmar för denna omväg men lägg sedan till bytestid i Köpenhamn m.m. och det blir ändå nästan en hel/halv resdag för att komma det första steget mellan Skandinavien och Kontinentaleuropa.

Inte för att jag i sig saknar färjeturerna så mycket som att fördelen med färjerutterna var att man fick ett avbrott och variation på tågresan och att det fanns chans till bättre proviantering än tågets servering. Var man dessutom så lagd att man kunde sova ombord tåget medan färjan gick, desto bättre! Ska också understryka att jag ser fram emot den dagen när Fehmarnbälttunneln öppnar att tågresan Köpenhamn-Hamburg kan hållas på två-tvåochenhalvtimme eftersom det är en ganska lagom restid för två storstäder med 35 mils avstånd och kan skapa helt nya trafikupplägg.

Det jag undrar är hur det är att åka Jyllandsrutten Köpenhamn-Hamburg nu? Det jag får vibbar av är att tågen måste vara fullpackade (eftersom det som sagt var är enda tågrutten Skandinavien-Kontinentaleuropa kvar) och att det som erbjuds är en trist bistro/kaféavdelning som säljer slut på överprissatta sandwichar och öl/läsk/kaffe till resenärer av tristess och för att tågen är överfulla vid stora resdagar. Eftersom man inte har något val, sträckan tar en stor del av dagen och man inte heller har något färjeavbrott att se fram emot blir man ganska less på den här sträckan.

Det jag själv funderar på om jag tågluffar någon mer gång är att ta nattfärjan Karlskrona-Gdynia och sen sätta mig på morgontåget från Gdynia till Wien som är framme vid åttatiden på kvällen. Även om det tar två hela resdagar så får man både variation med färjans utbud och åka tåg, sen får jag också intrycket av att polska tåg numer är bättre skötta och har ett riktigt matutbud i serveringarna ombord än vad DSB:s och Deutsche Bahns alltför ofta nedslitna tågset med "kaféavdelning" kan erbjuda.
Även om upplägget blir dyrare känns upplägget mer prisvärt än att tvingas åka samma väg över Öresund, Danmark och norra Tyskland.

Vore intressant att höra om det finns någon som kan berätta om sina erfarenheter av detta.
OBS: jag tänker här framförallt på tåg som går året runt, inte Snälltåget som bara har vissa fredagar exempelvis.
Citera
2026-01-19, 13:58
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Jag har inte tågluffat på flera år, sist jag gjorde det var när tågfärjorna fortfarande gick på Rödby-Puttgarden när man åkte tåget Köpenhamn-Hamburg.

Att ta sig med tåg till Rödby eller Gedser och sedan lösa en enkel passagerarbiljett för färjan går inte eller?
Sist jag var ute med tåg så tog jag just vägen över Jylland och Fyn, men det är ju som du säger en omväg.
Citera
2026-01-20, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Att ta sig med tåg till Rödby eller Gedser och sedan lösa en enkel passagerarbiljett för färjan går inte eller?
Sist jag var ute med tåg så tog jag just vägen över Jylland och Fyn, men det är ju som du säger en omväg.

Tågen till Gedser slutade gå 2010, Rödbyhavns tågfärjestation stängdes när tågfärjorna upphörde 2019.
Se wiki: https://da.wikipedia.org/wiki/Sydbanen

Tågen från Köpenhamn går nu som mjölkpallståg till Nyköbing/Falster och sedan får man åka buss antingen till Rödbyhavn med ett byte i Maribo på över en timme eller till Gedser direkt på 45 min. Ingen av bussavgångarna är koordinerade med färjeturerna, kanske inget jätteproblem i Rödby eftersom färjorna där går flera gånger i timmen men i Gedser går färjorna i varannantimmes trafik och en längre färjetur på två timmar så det är lite tråkigare om man precis råkar missar en färja där.

Väl på tyska sidan får du sen hitta upp egna bussturer, eftersom den gamla järnvägen Lübeck-Puttgarden är stängd och uppriven för att byggas om till Fehmarnbälttunnelns invigning tar ersättningsbussarna när de väl går två timmar för att åka nio mil till Hbf Lübeck. Och då har man inte ens kommit särskilt långt ner i Tyskland. I Rostocks hamn får man åka en buss in till stan en mil bort för att komma till Hbf Rostock, men som sagt var är det inte lika många avgångar Gedser-Rostock som över Fehmarnbält och man börjar inte heller särskilt långt ner i Tyskland.

Så nej, som det är nu skulle jag inte rekommendera någon att åka kollektivt över Rödby eller Gedser. Behållningen med tågfärjorna var att tågen gick direkt till färjelägena, körde ombord färjan och sedan på andra sidan åkte samma tåg vidare till Hamburg eller Berlin. En sådan resa nu är istället uppsplittrad på flera byten tåg/buss/färja att det som fotpassagerare inte är lönt att hålla koll på när det stjäl så mycket tid jämfört med att åka släpliften över Jylland till Hamburg eller Berlin.
Citera
2026-01-21, 08:54
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurrit
Tågen till Gedser slutade gå 2010, Rödbyhavns tågfärjestation stängdes när tågfärjorna upphörde 2019.
Se wiki: https://da.wikipedia.org/wiki/Sydbanen

Så nej, som det är nu skulle jag inte rekommendera någon att åka kollektivt över Rödby eller Gedser.

Tack för svar. Färjorna verkar vända sig mer och mer mot bilresenärer. Det gäller även Halmstad - Grenå, tydligen. Du kan inte ens köpa en biljett för gående numera.
Citera
2026-01-23, 09:23
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagsmål
Planerade en liknande resa förra året med några polare men den blev aldrig av. Våra resmål var följande:

* Amsterdam Holland
För att, ja, vad fan gör man inte i Amsterdam? Amsterdam stavas ta mig fan 'nattliv'. Vi hade också planerat att gå på defqon festivalen när vi ändå var i Amsterdam.

* Hersonissos Grekland
Framförallt för fester/klubbar, "bargatan". Vi hade en hardstyle grabb med oss och det verkar vara mycket klubbar i den stilen.

* Paris Frankrike
Spendera en natt i Paris, vem vill inte? Vi ville framför allt dit pga de vanliga turistmålen. Tornet, bågen osv. Så ska det vara en sjukt skön stad så varför inte?

* Prag Tjeckien
Ett måste! Man ska fan inte dra på eurotrip utan att besöka Prag! Underbar stad. Billig mat, billig öl, underbar arkitektur, underbar historia.
Vi hade också kikat lite på möjligheter att leka med vapen: http://pissup.se/prag/rejser/aktiviteter/actid=8

* Rom Italien
Vin är sjukligt billigt! Plus att det ska vara en väldigt fin stad.

Vi hade såklart fler ställen att besöka men eftersom att det aldrig blev av slutade vi leta platser. Men dessa fem platser stod högst upp på våran lista.

Billiga vandrarhem går alltid att finna om man letar runt lite på internet i god tid. Vi hade också planerat på att ta med ett/flera tält så vi kunde campa mycket men eftersom ni bara ska vara iväg cirkus 20 dagar så kanske det skulle vara att ta i.

Tjeckiska tåg med bistro serverar Pilsner Urquell. Åkte från Prag till Krakow med ett sådan tåg och jävlar vad gott man mådde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in