Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-28, 18:01
  #3865
Medlem
Har vänner i olika länder. Tänkte försöka kombinera tåg och flyg. Flyga till Stuttgart, sedan tågluffa till olika platser i Schweiz (känner folk i olika städer där), och sedan till Amsterdam. För att flyga hem från Amsterdam.

Om jag bokar i tid, så kan jag exempelvis boka Stuttgart - Zurich för 20 euro, och Zurich - Amsterdam för 40 euro. Kanske går att få det billigare om jag prövar andra datum. Tycker inte att det är så dyrt. Enda nackdelen är väl att oavsett vilken schweizisk stad som jag väljer, så blir det några byten när jag ska till Amsterdam. Fördelen är dock att det går att att resa på natten, så jag slipper betala för en natts boende. Det blir en del tågresor i Schweiz när jag väl är framme också.

Är det värt att resa med tåg i denna del av Europa, eller är det bättre att ta flyget? Går dock inte när det gäller inrikes resor inom Schweiz. Är det värt att passa på att åka till någon annan stad? Är nästan sugen på att göra en dagsutflykt från Basel till Strasbourg (tar en timme och 20 minuter med tåget, enkel resa). Eller Stuttgart - Strasbourg. Typ samma restid. Samma sak med någon dagsutflykt eller liknande från Amsterdam till exempelvis Antwerpen (Belgien). Tar cirka 1 timme och 15 minuter enkel resa den sträckan. Eller andra städer kanske är mer intressanta? Tips?
__________________
Senast redigerad av wonderstarlight 2019-02-28 kl. 18:53.
Citera
2019-03-22, 14:02
  #3866
Medlem
Tågluff

Är det någon som har tågluffat och kan ge mig lite tips på ställen man inte borde missa.
Ska vara iväg 3 veckor. Tanken än så länge är Slovenien, Kroatien, Italien, Frankrike.

Vad har ni för erfarenheter från dessa land och vilka städer bör man hålla sig till?
Det jag är på jakt efter är en salig blandning av Storstadsliv/Fin natur/Sol & Bad/Historia
Citera
2019-03-22, 16:33
  #3867
Medlem
Jag har gjort detta 2 gånger. Hörliga destinationer du nämner. Du kanske borde ta nån storstad mer åt öst också om du hinner. Kanske Budapest?

Sen måste jag rekomendera Innsbruck, härlig natur du kan vandra i bergen alternativt cykla downhill. Dessutom har staden bra nattliv för att va en liten stad.
Citera
2019-03-22, 18:22
  #3868
Medlem
4yoonlys avatar
2 veckors semester. Från mitten av Sverige med tåg till Italien (närheten av Venedig typ) och tillbaka igen. Helst ingen super stress, men så billigt man kan göra det. Det blir campingplats i Italien.

Har bilat ner otaliga gånger, har flugit ett antal gånger.. Men undrar nu om tåg kanske kan vara en "ny" kul idé (vi blir 2 st).

Är Interrail kort någon idé? (Vi som åker är flexibla) Eller skall man fixa någon researrangör som beställer allt man behöver för att komma dit resmålet "pinpointat" med datum osv.

Eller är andra lösningar bättre? Hyra bil och bila ner?

Men hur som helst, är Interrail kort någon bra idé om man i princip vet vart man vill... eller är det bättre att köpa en redan färdig resa som leder dit man vill... hoppas ni förstår vad jag menar.

Resan för 2 vill jag inte överstiga (i enbart reskostnad typ tågbiljett osv) 4-5 tusen.
Citera
2019-03-23, 10:12
  #3869
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskhals179
Är det någon som har tågluffat och kan ge mig lite tips på ställen man inte borde missa.
Ska vara iväg 3 veckor. Tanken än så länge är Slovenien, Kroatien, Italien, Frankrike.

Vad har ni för erfarenheter från dessa land och vilka städer bör man hålla sig till?
Det jag är på jakt efter är en salig blandning av Storstadsliv/Fin natur/Sol & Bad/Historia

Låter som en bra plan!

Om du är i Kroatien och Split, försök komma iväg till öarna Hvar, Brac och/eller nationalparken Krka (vattenfall och sånt). Väldigt vackert! Angående öarna har Hvar bättre uteliv men jag skulle säga att Brac är ännu vackrare. En smaksak möjligen.

Söderut från Split finns väldigt vackra Dubrovnik (dock relativt dyrt), därefter efter gränsen in i Montenegro staden Kotor som ligger i en "Fjord" och därefter strandstaden Budva som kan vara rätt kul också. Men dit kanske inte restiden räcker ;)
Citera
2019-03-24, 00:08
  #3870
Medlem
Politrickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
2 veckors semester. Från mitten av Sverige med tåg till Italien (närheten av Venedig typ) och tillbaka igen. Helst ingen super stress, men så billigt man kan göra det. Det blir campingplats i Italien.

Har bilat ner otaliga gånger, har flugit ett antal gånger.. Men undrar nu om tåg kanske kan vara en "ny" kul idé (vi blir 2 st).

Är Interrail kort någon idé? (Vi som åker är flexibla) Eller skall man fixa någon researrangör som beställer allt man behöver för att komma dit resmålet "pinpointat" med datum osv.

Eller är andra lösningar bättre? Hyra bil och bila ner?

Men hur som helst, är Interrail kort någon bra idé om man i princip vet vart man vill... eller är det bättre att köpa en redan färdig resa som leder dit man vill... hoppas ni förstår vad jag menar.

Resan för 2 vill jag inte överstiga (i enbart reskostnad typ tågbiljett osv) 4-5 tusen.

Tåg är varken det billigaste eller snabbaste sättet att resa på men skulle ni klara er på tredagarsvarianten av ett Interrail-kort så skulle det kosta er 4700 kronor totalt och ni skulle således klara budgeten. Det är garanterat billigare att köpa ovanstående kort än att köpa biljetter för varje enskild sträcka och det ger er även möjlighet att åka de tyska snabbtågen utan extra kostnader eller platsreservationer.

Tyskland är på alla sätt och vis ett fantastiskt tågland och tar ni er bara till Hamburg så kan ni lätt blåsa ner till Venedig via München på en resdag och således klara det totala antalet resdagar som gäller.
__________________
Senast redigerad av Politricks 2019-03-24 kl. 00:16.
Citera
2019-03-24, 00:45
  #3871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politricks
Tåg är varken det billigaste eller snabbaste sättet att resa på men skulle ni klara er på tredagarsvarianten av ett Interrail-kort så skulle det kosta er 4700 kronor totalt och ni skulle således klara budgeten. Det är garanterat billigare att köpa ovanstående kort än att köpa biljetter för varje enskild sträcka och det ger er även möjlighet att åka de tyska snabbtågen utan extra kostnader eller platsreservationer.

Tyskland är på alla sätt och vis ett fantastiskt tågland och tar ni er bara till Hamburg så kan ni lätt blåsa ner till Venedig via München på en resdag och således klara det totala antalet resdagar som gäller.

Man får dock tänka på att det förekommer obligatoriska platsreservationer. Man ska inte ta för givet att man slipper undan dem. För övrigt behöver det inte vara billigare med interrailpass än att köpa biljetter för varje enskild sträcka. Bokar man i god tid etc, så kan man komma rätt hyfsat billigt undan.

Kolla exempelvis på följande -> https://www.bahn.com/en/view/offers/...nightjet.shtml

"Travel comfortably in your sleep for as little as EUR 29"

De har listat bland annat sträckan Munchen - Venedig, som du nämner i ditt inlägg.

Beroende på hur man tar sig till Tyskland, så varierar priserna en aning. Beroende på var i Sverige man bor, samt om man reser via Köpenhamn och Hamburg, eller om man tar nattåget till Berlin och sedan reser till Munchen. Malmö - Berlin kostar från 499 kr i delad kupe. Jag hittade sedan biljetter från 20 euro mellan Berlin - Munchen. Får man sedan tag på biljett mellan Munchen - Venedig för 29 euro, så kan man räkna ut priset. Malmö - Berlin (500 kr). Berlin - Munchen cirka 200 kr. Munchen - Venedig cirka 300 kr. 500 + 200 + 300 kr = 1000 kr. Plus resan till Malmö, om man inte bor där. Samt returresa. Säg att det kostar lika mycket på resan tillbaka till Malmö. 2000 kr tur/retur. Då har jag inte ens kollat upp priserna om man reser via Köpenhamn och Hamburg istället.
Citera
2019-03-24, 10:04
  #3872
Medlem
Politrickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderstarlight
Man får dock tänka på att det förekommer obligatoriska platsreservationer. Man ska inte ta för givet att man slipper undan dem. För övrigt behöver det inte vara billigare med interrailpass än att köpa biljetter för varje enskild sträcka. Bokar man i god tid etc, så kan man komma rätt hyfsat billigt undan.

De enda platsreservationerna man behöver med Interrail om man åker från Sverige genom Danmark, Tyskland och Österrike är just sträckan genom Sverige och Danmark, såvida man inte väljer nattåg i sovkupé.
Vad gäller priserna så får jag lägga mig platt, där tycks det uppenbarligen finnas billigare alternativ om man gör sin research och är villig att vara flexibel.
Citera
2019-03-24, 12:11
  #3873
Medlem
GormDenGamles avatar
SJ har gjort det enklare nu.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/tag-ut.../tagluffa.html
Citera
2019-05-11, 07:38
  #3874
Medlem
CalzoneItalias avatar
Planera Tågluff

Tänkte tågluffa i slutet av Augusti men undrar om ni vet någon bra interaktiv karta där man kan planera sin rutt? Google Maps är ganska ok men undrar om det finns något bättre?

Jag skall tågluffa ner till Grekland och tänkte ta vägen ner via Polen, Ungern,Rumänien ,Bulgarien , Montenegro o.s.v.

Interrailkortet är redan inhandlat och siktar på att ha en reskassa på ca 15000:- . Hur länge klarar man sig på 15000 :- som ensam resenär ? Har tänkt ta en del nattåg så där sparar man ju in en del pengar på logi. Annars har jag tänkt slagga på hostels och billiga vandrarhem och liknande. Låt säg att jag är borta och reser 18 dagar då har jag räknat ut att jag kan ha en budget på ca 800kr /dag. Klarar man sig gott och väl på det i dom länderna i Östeuropa?
Citera
2019-05-12, 13:40
  #3875
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag skall tågluffa ner till Grekland och tänkte ta vägen ner via Polen, Ungern,Rumänien ,Bulgarien , Montenegro o.s.v.

Interrailkortet är redan inhandlat och siktar på att ha en reskassa på ca 15000:- . Hur länge klarar man sig på 15000 :- som ensam resenär ? Har tänkt ta en del nattåg så där sparar man ju in en del pengar på logi. Annars har jag tänkt slagga på hostels och billiga vandrarhem och liknande. Låt säg att jag är borta och reser 18 dagar då har jag räknat ut att jag kan ha en budget på ca 800kr /dag. Klarar man sig gott och väl på det i dom länderna i Östeuropa?

800 kr per dag är inga problem. Du klarar dig på hälften i exempelvis Rumänien.
Du skriver Montenegro men för att komma till Grekland är det väl snarare (Nord-) Makedonien som ligger längs med resvägen. Vilken väg tar du hem? Flyg?
Citera
2020-04-10, 17:35
  #3876
Medlem
776s avatar
Tågluff

Tänkte tågluffa genom Europa i sommar med interrailkort i typ 1-1,5 månad (Om det nu går, annars blir de nästa sommar) Vill gärna ha tips på ställen att besöka men också allmäna tips angående prepp, packning, boende etc.

Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1737992

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback