Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-12-16, 21:05
  #1
Medlem
Mr.Lis avatar
Har tillsammans med tre av mina kamrater planerat en turné i Europa under 22 dagar (varav tio är resdagar) i juni alt. juli, hjälp oss planera en resa som innehåller dessa ingredienser:
* Vackra omgivningar
* Alkohol
* Festliv
* Inte alltför dyr

Vi vill gärna bo så billigt som möjligt så om ni av egen erfarenhet känner till några sjyssta hostels eller liknande så integrera dessa gärna i planeringen^^

Enda kraven vi har är att resan ska gå förbi Kiel då jag skall införskaffa en THW Kiel matchtröja, och att resan inte ska gå för långt österut då jag hört att det är skiftande kvalité på boplatser och tågen där!

Go FB!
__________________
Senast redigerad av ubersanta 2009-03-15 kl. 15:20.
Citera
2008-12-16, 21:37
  #2
Medlem
slagsmåls avatar
Planerade en liknande resa förra året med några polare men den blev aldrig av. Våra resmål var följande:

* Amsterdam Holland
För att, ja, vad fan gör man inte i Amsterdam? Amsterdam stavas ta mig fan 'nattliv'. Vi hade också planerat att gå på defqon festivalen när vi ändå var i Amsterdam.

* Hersonissos Grekland
Framförallt för fester/klubbar, "bargatan". Vi hade en hardstyle grabb med oss och det verkar vara mycket klubbar i den stilen.

* Paris Frankrike
Spendera en natt i Paris, vem vill inte? Vi ville framför allt dit pga de vanliga turistmålen. Tornet, bågen osv. Så ska det vara en sjukt skön stad så varför inte?

* Prag Tjeckien
Ett måste! Man ska fan inte dra på eurotrip utan att besöka Prag! Underbar stad. Billig mat, billig öl, underbar arkitektur, underbar historia.
Vi hade också kikat lite på möjligheter att leka med vapen: http://pissup.se/prag/rejser/aktiviteter/actid=8

* Rom Italien
Vin är sjukligt billigt! Plus att det ska vara en väldigt fin stad.

Vi hade såklart fler ställen att besöka men eftersom att det aldrig blev av slutade vi leta platser. Men dessa fem platser stod högst upp på våran lista.

Billiga vandrarhem går alltid att finna om man letar runt lite på internet i god tid. Vi hade också planerat på att ta med ett/flera tält så vi kunde campa mycket men eftersom ni bara ska vara iväg cirkus 20 dagar så kanske det skulle vara att ta i.
Citera
2008-12-16, 22:09
  #3
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Li
Har tillsammans med tre av mina kamrater planerat en turné i Europa under 22 dagar (varav tio är resdagar) i juni alt. juli, hjälp oss planera en resa som innehåller dessa ingredienser:
* Vackra omgivningar
* Alkohol
* Festliv
* Inte alltför dyr

Vi vill gärna bo så billigt som möjligt så om ni av egen erfarenhet känner till några sjyssta hostels eller liknande så integrera dessa gärna i planeringen^^

Enda kraven vi har är att resan ska gå förbi Kiel då jag skall införskaffa en THW Kiel matchtröja, och att resan inte ska gå för långt österut då jag hört att det är skiftande kvalité på boplatser och tågen där!

Go FB!

Tågluffade i hela Europa (17 länder) i två månader i höstas, och måste faktiskt slå ett slag för östeuropa, som är sjukt underskattat. Underbar arkitektur, skitkul uteliv och väldigt billigt. Dagsnotan (allt inkluderat) ligger under hälften av vad det hade kostat i väst.

Självklart finns det sunkiga hostel, men då betalar man heller inte mer än typ 7 euro natten. Betalar man mer kan man bo riktigt fint. Ett tips är att planera ert boende på hostelworld, där kan man se bilder och läsa intervjuer.
Det skabbigaste stället vi bodde på var faktiskt i Paris, (då valde vi det medvetet iofs för att det blev för dyrt annars), bra mycket ofräshare än ett ställe i Belgrad för 4 euro natten.

Tågen är sunkiga i de flesta länder, öst som väst, åtminstone nattågen vi oftast åkte.

Top 5 mest värda städer på vår resa:

Budapest
Krakow
Prag
Bratislava
Amsterdam

Edit: Mest ovärda stället du kan åka till är Venedig.
__________________
Senast redigerad av timvim 2008-12-16 kl. 22:17.
Citera
2008-12-16, 22:25
  #4
Medlem
Mr.Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timvim
Tågluffade i hela Europa (17 länder) i två månader i höstas, och måste faktiskt slå ett slag för östeuropa, som är sjukt underskattat. Underbar arkitektur, skitkul uteliv och väldigt billigt. Dagsnotan (allt inkluderat) ligger under hälften av vad det hade kostat i väst.

Självklart finns det sunkiga hostel, men då betalar man heller inte mer än typ 7 euro natten. Betalar man mer kan man bo riktigt fint. Ett tips är att planera ert boende på hostelworld, där kan man se bilder och läsa intervjuer.
Det skabbigaste stället vi bodde på var faktiskt i Paris, (då valde vi det medvetet iofs för att det blev för dyrt annars), bra mycket ofräshare än ett ställe i Belgrad för 4 euro natten.

Tågen är sunkiga i de flesta länder, öst som väst, åtminstone nattågen vi oftast åkte.

Top 5 mest värda städer på vår resa:

Budapest
Krakow
Prag
Bratislava
Amsterdam

Edit: Mest ovärda stället du kan åka till är Venedig.

Prag hade vi också med i tankarna då jag hört även från flera att det ska vara en av Europas billigaste städer gällande mat, alkohol, boende och festliv^^ Men vi är nog lite mer inne på Västeuropa pga sevärdheter, bad och sånt. Nån som har några tips på billiga hostels i Frankrike, Grekland, Amsterdam och dyl.? Dessutom har jag hört att München ska vara grymt underskattat gällande mat och festliv, någon som kan bekräfta?
Citera
2008-12-16, 22:47
  #5
Medlem
timvims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Li
Prag hade vi också med i tankarna då jag hört även från flera att det ska vara en av Europas billigaste städer gällande mat, alkohol, boende och festliv^^ Men vi är nog lite mer inne på Västeuropa pga sevärdheter, bad och sånt. Nån som har några tips på billiga hostels i Frankrike, Grekland, Amsterdam och dyl.? Dessutom har jag hört att München ska vara grymt underskattat gällande mat och festliv, någon som kan bekräfta?

Prag är väldigt värt, och lite mer åt västhållet trots billigheten

Ta och kika hostelworld.com för staden du är intresserad av och sortera på pris, det är väldigt smidigt. Boende i Amsterdam, är väldigt dyrt, framförallt under helgerna, men kan ju ändå vara värt det av andra anledningar Festlivet där är ju i en klass för sig!

München hade ett roligt festliv, åtminstone när vi var där under oktoberfest. Men kan tänka mig att det är riktigt kul annars också. Och München lär ni passera hur ni än åker, är ett av de störta järnvägsnaven i Europa.

Ska ni till Grekland kan jag varmt rekommendera Plakias Bay hostel på Kreta, europas sydligast belägna hostel, och med en sjukt trevlig och personlig stämning (mycket på grund av ägaren, som är sjukt trevlig och säljer billig öl). Omgivningarna är sjukt roliga att äventyra i, finns guider på hostelet om hur man bestiger berget bakom via ett vattenfall (sjukt kul var det!), och hur man hittar en dold strand där man kan hoppa från klippor och dyka i tunnlar osv.

I Paris är de billigaste boendena inte hostel utan lägenheter(ganska skabbigt som sagt, men prisvärt xp)

För bad i västeuropa rekommenderar jag Franska sydkusten (lite dyrt, men fint, och på sommaren är det nog inte några problem att sova på stranden).

En annan stad jag rekommenderar som fortfarande ligger i västeuropa är Wien, som har vackra byggnader och trevliga sevärdigheter (spanska ridskolan osv.) Vet inte hur festlivet är dock, hann aldrig med det där.
Citera
2008-12-17, 16:06
  #6
Medlem
Mr.Lis avatar
Tack för tipset på stället i Grekland Låter som ett tänkbart stopp! Nån mer som har några pärlor i Europa som ni vill dela med er av?
Citera
2008-12-17, 16:58
  #7
Medlem
Mr.Stanleys avatar
Schweiz är otroligt vackert på sommaren, särskilt de södra delarna av landet där bergen är som högst. Tyvärr är Schweiz också väldigt dyrt men som transitland är det att rekommendera. Från Basel tar det 2 h och 45 min till Geneve, 4 h och 45 min till Innsbruck, 5 timmar till Chiasso vid italienska gränsen, sedan ytterligare 2 till Milano. München - Zürich går på knappt 4 h.

Vad gäller orter att besöka så är det storstäder som gäller för min del. Mindre orter kan vara trevliga och fina men de blir ändå långtråkiga rätt fort. Det är i de större städerna det händer saker, där finns "allt" och det är där man träffar folk.

En cool storstad som har ett bra uteliv och inte är alltför dyr är Berlin.

Edit: Felstavning
Citera
2008-12-17, 19:12
  #8
Medlem
RödPartisans avatar
Tågluffa äger!
Jag och en polare var ute sommaren -07, och vilka grejer man var med om. Grejen var att vi levde på existensminimum, det är då man får uppleva sjuka grejer - så det är min första rekomendation. Visst, vi bodde på några vandrarhem, men det hände att man sov under ett bord på en uteservering i en fransk kuststad bredvid en polsk lodis som man just träffat, eller att man får bo hos folk, få en nyckel till någons jättelyxiga jobblägenhet, sova i parker osv

Hursomhelst.
Österrike - Underbart vackert land! Åk ut på landet och drick en massa öl! Det är inte ofta man får chansen att dricka öl med män i läderhosen i alpmiljö.
Polen - Speciellt södra Polen och Krakow. Billig alkohol och en massa studenter från hela världen.
Citera
2008-12-22, 15:34
  #9
Medlem
BillBoness avatar
Tack, du skapade exakt den tråden jag behövde.

Jag och 4-5 vänner har tänkt göra samma sak nu till sommaren. Resmål vi tänkt oss är Berlin, Prag, Paris, Amsterdam, Madrid/Barcelona och kanske även London, om det inte blir för jobbigt. Om jag förstått det rätt går det tåg från Frankrike till London, och som också är ändå vägen därifrån?

Annars har jag lite frågor om Interrailkortet. Hur fungerar det? Vi tänkte vara ute i tre veckor med tio resdagar, men får man resa vilka tider som helst på dygnet? Tåg med sovkupé, det borde väl kosta extra, eller?
Citera
2008-12-22, 16:05
  #10
Medlem
Spyrrans avatar
Det går snabbtåg från Paris till London. Du får därför betala en tilläggsavgift. Du kan även åka till/från London från Bryssel (via Paris, tror jag), men det är också ett snabbtåg.

Om ni väljer 10 resdagar under en period med 22 dagar så får ni endast använda 10 dagar till att åka med kortet. Åker ni efter kl. 19 så räknas det som en dag. Börjar er resa kl. 18 och det är nattåg, då betraktas det visst som två dagar. Värt att tänka på. Annars får ni resa under vilka tider som helst.

Sovkupe, reservationer och snabbtåg kostar extra.
Citera
2008-12-22, 16:40
  #11
Medlem
BillBoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Det går snabbtåg från Paris till London. Du får därför betala en tilläggsavgift. Du kan även åka till/från London från Bryssel (via Paris, tror jag), men det är också ett snabbtåg.

Om ni väljer 10 resdagar under en period med 22 dagar så får ni endast använda 10 dagar till att åka med kortet. Åker ni efter kl. 19 så räknas det som en dag. Börjar er resa kl. 18 och det är nattåg, då betraktas det visst som två dagar. Värt att tänka på. Annars får ni resa under vilka tider som helst.

Sovkupe, reservationer och snabbtåg kostar extra.

Så pass, tack för hjälpen, schysst.

Tips på resmål? Nu är vi ju mest i Västeuropa och så ska det väl egentligen stanna, mest pga mina vänner, men tips på andra städer att se som skulle gå att klämma in i resplanen?
Citera
2008-12-22, 16:53
  #12
Medlem
Spyrrans avatar
Går det bra med städer i centraleuropa också? Vet inte riktigt vad ni är ute efter, men jag kan absolut rekommendera följande städer:

Wien: Mysiga cafeer, fin stad i allmänhet (särskilt arkitektur och parker). Helt klart värt att åka dit om ni vill uppleva mycket när det gäller kultur Annars också.
Krakow: En av mina personliga favoritstäder. Ganska lik Prag på vissa sätt, speciellt med gammaldags charm och arkitektur. Det mesta här är väldigt billigt, inte bara ölen alltså
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1737992

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback