Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-10, 18:03
  #1
Medlem
lithionits avatar
Är det nån mer än jag som blivit stel på morgonen med åldern? Är bara 24 år men det har redan börjat, jävla åldrande :P

När jag ska resa mig ur sängen så knakar det lite överallt, och tar ett tag att komma igång. Som tonåring var jag aldrig stel nånsin. Kan även bli stel om jag suttit still väldigt länge vid ex. datorn.
Citera
2011-12-10, 18:16
  #2
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Det är ett klassiskt symtom på reumatisk sjukdom (det finns massor av olika). Har du svullna leder? Kan du göra armhävningar på fötterna utan att få ont i handleder, armbågar eller fingrar? Ont i andra leder?
Citera
2011-12-10, 18:37
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av .Elle.Driver.
Det är ett klassiskt symtom på reumatisk sjukdom (det finns massor av olika). Har du svullna leder? Kan du göra armhävningar på fötterna utan att få ont i handleder, armbågar eller fingrar? Ont i andra leder?

Så otroligt tradigt att läsa inlägg där folk inte har en blekaste vad de skriver om.
För det första, så sjukdomen du "försöker" beskriva som du förmodar att TS lider utav, är bechterews sjukdom. Du kan inte enbart säga reumatism. Tramsigt..

För övrigt så är detta inget TS behöver oroa sig för, med tanke på att bechterews är smärtsamt och TS skriver att han är 24, medans bechterews infaller väldigt tidigt.

Sov ordentligt så muskler och leder slappnas av, du har inget du behöver oroa dig för TS.
Citera
2011-12-10, 18:59
  #4
Avstängd
Attraktivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickerlicker
Så otroligt tradigt att läsa inlägg där folk inte har en blekaste vad de skriver om.
För det första, så sjukdomen du "försöker" beskriva som du förmodar att TS lider utav, är bechterews sjukdom. Du kan inte enbart säga reumatism. Tramsigt..

För övrigt så är detta inget TS behöver oroa sig för, med tanke på att bechterews är smärtsamt och TS skriver att han är 24, medans bechterews infaller väldigt tidigt.

Sov ordentligt så muskler och leder slappnas av, du har inget du behöver oroa dig för TS.

Men du ditt j ävla troll. Det är ju sant det han säger, stelhet på morgonen och efter stillasittande är ett av alla tecken på reumatiska sjukdomar. Sedan kommer inte smärtan bara pang boom.
Fan va soft att ha dig som läkare, ja men du är ju inte död, då kan du inte ha aids.
Bechterews kan man få i tidig vuxen ålder.

Vad är du för jävla troll. Nu blir jag fan förbannad.
Citera
2011-12-10, 19:13
  #5
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickerlicker
Så otroligt tradigt att läsa inlägg där folk inte har en blekaste vad de skriver om.
För det första, så sjukdomen du "försöker" beskriva som du förmodar att TS lider utav, är bechterews sjukdom. Du kan inte enbart säga reumatism. Tramsigt..

För övrigt så är detta inget TS behöver oroa sig för, med tanke på att bechterews är smärtsamt och TS skriver att han är 24, medans bechterews infaller väldigt tidigt.

Sov ordentligt så muskler och leder slappnas av, du har inget du behöver oroa dig för TS.


Ehh??
Jag tycker ärligt talat att jag kan en hel del om reumatiska sjukdomar. Morgonstelhet om något är väl typ det mest typiska tecknet. Problemet är att det finns massor av olika reumatiska diagnoser och vilken (om någon) TS lider av kan man bara avgöra genom att undersöka honom. Sova och slappna av funkar rätt dåligt mot reumatism. Däremot bör TS kolla upp det på (till att börja med) en vårdcentral. Behandlar man reumatism i tid slipper man söndergnagda leder, kontrakturer och livslånga besvär.
Citera
2011-12-10, 21:01
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Attraktiv
Men du ditt j ävla troll. Det är ju sant det han säger, stelhet på morgonen och efter stillasittande är ett av alla tecken på reumatiska sjukdomar. Sedan kommer inte smärtan bara pang boom.
Fan va soft att ha dig som läkare, ja men du är ju inte död, då kan du inte ha aids.
Bechterews kan man få i tidig vuxen ålder.

Vad är du för jävla troll. Nu blir jag fan förbannad.

Är du lite halvt efterbliven?

För det första, så kommer bechterews i TIDIG ålder, inte någon jävla vuxenålder. Det kan möjligtvis komma i vuxenålder, dock så är 0,1% av fallen irrelevanta, oavsett vad så är denna diskusionen irrelevant etersom TS lider inte av bechterews.
Bechterews är dessutom genetiskt.

Jag skrattar ihjäl mig, du tror att han lider av en reumatisk sjukdom pga att han är lite stel någon morgon. Hahaha, du kan verkligen inte vara seriös. Samma sak som att säga att någon med gulaktig hud lider av icterus.. Jävla trams detta...

Du baserar en reumatiskt sjukdom på en symptom, löjligt.
Citera
2011-12-11, 05:38
  #7
Avstängd
Attraktivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quickerlicker
Är du lite halvt efterbliven?

För det första, så kommer bechterews i TIDIG ålder, inte någon jävla vuxenålder. Det kan möjligtvis komma i vuxenålder, dock så är 0,1% av fallen irrelevanta, oavsett vad så är denna diskusionen irrelevant etersom TS lider inte av bechterews.
Bechterews är dessutom genetiskt.

Jag skrattar ihjäl mig, du tror att han lider av en reumatisk sjukdom pga att han är lite stel någon morgon. Hahaha, du kan verkligen inte vara seriös. Samma sak som att säga att någon med gulaktig hud lider av icterus.. Jävla trams detta...

Du baserar en reumatiskt sjukdom på en symptom, löjligt.

Fel.
Fel. Vaddå så man måste ha en släkting som har det? Annars är det fysiskt omöjligt?

Men då kanske vi ska förbjuda trådar i medicin och hälsa direkt då det omöjligt kan vara så att man har en sjukdom när man bara märker av vissa symptom.
Nej va fan han är bara stel, för något annat får vi fan hålla käften om tills han har fullt utvecklad reumatism.

jävla troll.
http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-r...ukdom/?ar=True
http://www.reumatikerforbundet.org/start.asp?sida=5881

Du kan fan inte gått ut högstadiet.
__________________
Senast redigerad av Attraktiv 2011-12-11 kl. 05:41.
Citera
2011-12-11, 06:01
  #8
Medlem
tryds avatar
det finns möjlighet att det kan vara något reumatiskt .. har du ont annars förutom morgonstelheten tex i fingrar och andra delar där det finns leder mm?

Håll dig varm .basta och gyma lite lätt om du inte gör det ..

Men självklart kan man vara något stel när man vaknar då man ligger ju ett x antal timmar

Behöver inte vara något men det skadar inte att kontrollera det .

Boka tid hos vårdcentralen om du tror att det kan vara reumatism
Citera
2011-12-11, 10:43
  #9
Medlem
Låter som någon form av reumatism. Har du fler symptom?
Citera
2012-01-05, 09:31
  #10
Medlem
Nu måste jag få flika in lite här.

För det första är det många av de ca 80 olika reumatiska sjukdomarna som är ärfliga. Därmed inte sagt att det alltid är pga av arvet som man får reumatism. För det andra så spelar det egentligen inte någon roll eftersom det inte är ovanligt att man inte vet om någon i släkten har reumatism och därav inte vet var man ärft det ifrån. Till exempel jag själv.

Bechterews trodde jag var en reumatism som främst verkar i ryggen?

Ni verkar tro att allt är så svart eller vitt när det kommer till reumatism.

Om det nu är så att TS skulle ha reumatism så varför börjar man ens nämna exakt vilken reumatism som TS kanske har. Kan herrarna kanske redogöra för varför det inte är psoriasisartrit som TS skulle ha?

TS:

Reumatism kan bara säkerställas genom att kontrollera blodvärden, inflammationer, svullnader i leder, röntgenfynd. Det du själv kan göra är att vara uppmärksam mot svullnader, vilovärk, ömma leder, trötthet. Att du blir stel även efter att suttit vid datorn är inte så bra tecken.

Men det finns massor av olika saker som kan ge stelhel. Artros är te.x. en annan sjukdom som däremot inte är reumatisk.
Citera
2012-01-05, 10:46
  #11
Medlem
Tycker nog att det görs för stor sak av det hela.

Morgonstelhet är nog något som gäller de flesta.
Och så beror det ju också på hur mycket man rör på sig. Sitter man framför TV:n eller
datorn flera timmar innan läggdags och man rör på sig alldeles för lite så blir man ju
stel i kroppen.

Testa att undvika TV och datorn timmarna innan sänggående och ta en lättare jogging-
runda med ett varmt bad efteråt så blir det kanske bättre på morgnarna.
Citera
2012-01-05, 11:11
  #12
Medlem
.Elle.Driver.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Tycker nog att det görs för stor sak av det hela.

Morgonstelhet är nog något som gäller de flesta.
Och så beror det ju också på hur mycket man rör på sig. Sitter man framför TV:n eller
datorn flera timmar innan läggdags och man rör på sig alldeles för lite så blir man ju
stel i kroppen.

Testa att undvika TV och datorn timmarna innan sänggående och ta en lättare jogging-
runda med ett varmt bad efteråt så blir det kanske bättre på morgnarna.

Jag vill faktiskt påstå att det är normalt att vara "trött" i lederna när man vaknar, men om man har "stelhet" där man på morgonen har svårt att stänga händerna, har tröga armbågar och knän, får ont när man ställer sig på fötterna då är det inte normalt. Och då bör man kolla upp det!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback