Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-10, 15:30
  #1
Medlem
8222s avatar
God kväll,
köpte en MacBook Pro i USA i höstas. Igår matade jag för första gången in en svensk DVD-rulle i den och fick upp en ruta om att byta region samt att jag hade totalt fem gånger på mig att byta innan den blev låst.
Går det att göra spelaren regionsfri? I så fall, eftersom jag antar att man bryter mot något avtal, syns det/kollar dem om man lämnar in den på service?
Citera
2011-12-10, 16:58
  #2
Medlem
galne-golems avatar
Använd VLC istället.
Citera
2011-12-10, 17:20
  #3
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galne-golem
Använd VLC istället.

Men det är väl ändå hårdvarurelaterat, eller? Det är väl själva spelaren som blir låst, inte programmet?
Citera
2011-12-10, 17:44
  #4
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8222
Men det är väl ändå hårdvarurelaterat, eller? Det är väl själva spelaren som blir låst, inte programmet?
Tydligen är det spelarens firmware som är begränsad. Det går att byta denna firmwaren men jag skulle tippa på att det bryter garantin.

http://hackthemac.blogspot.com/2010/...w-to-make.html
Citera
2011-12-10, 20:14
  #5
Medlem
Det kan ju inte vara hårdvarurelaterat, det säger ju sig själv....(Hårdvara ändrar du med en skruvmejsel)

Eftersom den frågar om du vill ändra så kan du göra det genom att klicka "ja" antagligen, och då ändrar du väll mjukvaran på DVD-läsare.

Men jag är ju tveksam om du bryter någon regel. För om det är OS X som frågar dig så är det ju en inbyggd funktion i systemet och då kan det ju inte vara emot någon regel att göra det?
Citera
2011-12-10, 20:27
  #6
Medlem
8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Br0mance
Det kan ju inte vara hårdvarurelaterat, det säger ju sig själv....(Hårdvara ändrar du med en skruvmejsel)

Eftersom den frågar om du vill ändra så kan du göra det genom att klicka "ja" antagligen, och då ändrar du väll mjukvaran på DVD-läsare.

Men jag är ju tveksam om du bryter någon regel. För om det är OS X som frågar dig så är det ju en inbyggd funktion i systemet och då kan det ju inte vara emot någon regel att göra det?

Nej, självklart är det inte hårdvarurelaterat, hjärnsläpp av mig bara Men jag menade att det knappast kan vara uppspelningsprogrammet i sig som var problemet (alltså att det inte hjälper att byta till VLC).

Och jag menade om garantin påverkas om jag ändrar i firmwaren (som Joomia tipsar om, även om jag inte hunnit kolla närmare på innehållet i länken) så att den blir regionsfri.
Citera
2011-12-25, 14:47
  #7
Medlem
Stewie_griffins avatar
Jag har själv samma problem och kan inte få det här att funka:

http://www.dmitry-dulepov.com/2011/1...dvd-drive.html

Jag får bara no such file or directory. Någon som testat och fått det att fungera?
Citera
2011-12-25, 15:44
  #8
Medlem
ganglere2s avatar
DVD-spelare som man kopplar till en tv kan man göra det på.
Det står på nätet hur man gör. Bara att söka på crack och spelarens namn och modell. Kan väl tänkas vara på samma sätt med en dvd till en dator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback