Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-12-09, 01:05
  #1
Medlem
bara undrar det som står i rubriken. För mig låter det konstigt, är det att man inte har tid på att vänta tills den blir ledigt? eller är det för att man vill samla böcker, eller vilken anledning kan man ha för att köpa böcker som man läser en gång sen sätter de på bokhyllan och låter de damma.
när jag lånar böcker brukar de oftast inte vara utlånade.
Citera
2011-12-09, 01:07
  #2
Medlem
BebbenJohanssons avatar
För det ser bra ut med böcker i en bokhylla
Citera
2011-12-09, 01:11
  #3
Medlem
born1984s avatar
Lånetiden kanske?
Citera
2011-12-09, 01:11
  #4
Medlem
prostinnans avatar
Tror det till viss del handlar om att man vill köpa sig en identitet. Böcker i din bokhylla/på ditt soffbord ger människor i din närhet associationer till vem du kan tänkas vara som person.
Citera
2011-12-09, 01:14
  #5
Medlem
CommonKnowledges avatar
Äckligt med slitna böcker som alla möjliga människor rört.
Citera
2011-12-09, 01:22
  #6
Medlem
TrenchcoatPandas avatar
Köper böcker som jag tror jag skulle vilja läsa mer gånger. Köper mest bara böcker som måste importeras så de brukar inte finnas på det lokala biblioteket.
Citera
2011-12-09, 01:24
  #7
Medlem
Skönt att garanterat ha tillgång till boken. Dessutom är många böcker bra att ha kvar som referenslitteratur.

EDIT:
Pratar vi om studentlitteratur?
Citera
2011-12-09, 01:25
  #8
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag köper en hel del böcker som jag använder som referenslitteratur i mitt arbete och då kan jag inte springa och låna dem hela tiden, har jag dem själv så har jag tillgång till dem när jag behöver dem och inte bara när jag varit på biblioteket.

Sen köper jag en del böcker direkt när de kommer ut så att jag kan läsa dem då och inte behöver vänta på att de ska bli lediga eller att jag måste lämna ifrån mig dem vid en tidpunkt (Så vida jag inte bestämmer mig för att göra mig av med dem.).

En del böcker har jag läst flera gånger och vissa böcker kan jag plocka ut ur bokhyllan bara för att läsa om ett kapitel eller två för att få med mig vad det var författaren skrev och hur denne formulerade sig, om jag skulle ha glömt det eller undrar över något.

Men jag lånar en hel del böcker också; vissa av dem köper jag sedan en egen kopia av trots att jag redan har lånat och läst dem...

Alla böcker går inte heller att låna så då blir det att köpa dem om man vill läsa dem.

Jag är uppvuxen i ett hem med riktigt mycket böcker (Min farsa hade ett eget "bibliotek" med ett gäng tusen titlar och morsan hade också en hel del böcker. Sen läser alla mina syskon väldigt mycket så de har också alltid haft en hel del böcker.) så för mig har det på sätt och vis alltid skapat en typ av trygghetskänsla (I brist på bättre ord.) att ha böcker runt omkring mig.

Varför skulle man inte köpa böcker?
Citera
2011-12-09, 01:34
  #9
Medlem
Razputins avatar
Alltså det är väldigt fint att ha en fylld bokhylla, känns sofistikerat och utstrålar en form av allmänbildning på något vis. Känner jag iaf.

Visst finns det dom som inte har tid att vänta på att de ska bli lediga i bibblan som tex studenter! Kursen väntar inte på en riktigt
Citera
2011-12-09, 01:39
  #10
Medlem
piassavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theplugg
bara undrar det som står i rubriken. För mig låter det konstigt, är det att man inte har tid på att vänta tills den blir ledigt? eller är det för att man vill samla böcker, eller vilken anledning kan man ha för att köpa böcker som man läser en gång sen sätter de på bokhyllan och låter de damma.
när jag lånar böcker brukar de oftast inte vara utlånade.

Jag tror att många vill visa upp att de läser och vad de läser.

Själv lånar jag allt på biblioteket, med undantag för vissa faktaböcker. Så min osynliga bokhylla gapar definitivt tom. Min mentala bokhylla är desto större.

Att köpa t.ex. en roman för 300 spänn som jag sedan läser ut på två timmar vore dumt, särskilt eftersom jag i 99 % av fallen aldrig mer kommer att vilja läsa den, och i enprocentsfallet vill jag kanske läsa om den om tio år.

Men någon gång kommer jag att skaffa ett bibliotek med ekskåp, slitna chesterfieldfåtöljer, tofslampa och en vidunderlig utsikt över nejden.

Och inte en j-vla pocketbok inom synhåll.
Citera
2011-12-09, 01:44
  #11
Medlem
nattbushcitys avatar
Är ju snyggt med Liza Marklund-böcker i hyllan så man ser beläst ut.
Citera
2011-12-09, 01:49
  #12
Medlem
haloklins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theplugg
bara undrar det som står i rubriken. För mig låter det konstigt, är det att man inte har tid på att vänta tills den blir ledigt? eller är det för att man vill samla böcker, eller vilken anledning kan man ha för att köpa böcker som man läser en gång sen sätter de på bokhyllan och låter de damma.
när jag lånar böcker brukar de oftast inte vara utlånade.

Det är trevligt att kunna låna böcker för påseende, men de tämligen få böcker som jag verkligen tycker om vill jag givetvis äga och ha tillgång till närhelst jag vill.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback