Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2021-05-02, 13:06
  #109
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är Duolingo bra då? Eller finns det någon liknande tjänst som du föredrar framför den?

Duolingo är riktigt bra. Men man ska inte enbart använda den. Jag brukar använda den och Memrise. Memrise är bra för att lära sig vokabulären. Duolingo är bra på att sätta orden i sitt sammanhang. Jag har även använt mig av LingoDeer, men bara hälften är gratis numera. LingoDeer är väldigt begränsad när det gäller vilka språk som man kan välja. Memrise var lättare att hantera tidigare. I appen går det bara att hitta officiella språkkurser. Tidigare kunde man även hitta vad folk själva har gjort. Det går fortfarande att hitta dem, men då måste man hitta dem via hemsidan, starta kursen och därefter kunna hitta dem i appen igen.
Citera
2021-05-02, 15:29
  #110
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Är Duolingo bra då? Eller finns det någon liknande tjänst som du föredrar framför den?

Duolingo är väldigt bra! Man lär sig både ord, uttryck och grammatik. När det gäller grammatik, är den absolut bäst av alla appar som jag har prövat. "mönstren" går in i huvudet, utan att man upplever att man PLUGGAR grammatik (vilket ju är skittråkigt, enligt mig). Jag lär mig arabiska på Duolingo nu, och där uppskattar jag att man inte kan komma undan med bara transkriberingen till latinska bokstäver, utan de nöter in det arabiska alfabetet bit för bit. Och sedan är det det som gäller!
Jag kör även repetitionslektioner i tyska på Duolingo. Är klar med tyskakursen där för länge sedan, men jag gör de lektioner som "spricker upp" allteftersom - ett bra sätt att hålla det uppe, om man inte har någon att prata tyska med.

Mondly är enkelt och snabbt, men man lär sig en del ord ändå. Bra om man inte har så mycket tid.

Memrise är bra för att nöta in ord och uttryck i långtidsminnet.

Sedan behöver man kul filmer på lagom nivå också! UTAN undertexter, naturligtvis.
Citera
2021-05-02, 15:41
  #111
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Har ni betalt för Duolingo? Är det värt stålarna? 🤑 Är appen tillräckligt bra för att man ska hålla på med den i ett år? Bör man betala för ett helår eller per månad? Frågar åt en kompis

Jag ser inte att det skulle göra någon större skillnad, faktiskt. Sedan kan man ju tycka att man borde stödja en tjänst ändå, som man använder så mycket. Jag gillar deras idé att erbjuda underprivilegierade barn världen över detta (de som överhuvudtaget har tillgång till en dator eller mobil med internet, så klart, men jag har för mig att de även ordnar med lokaler, datorer och personal på sina ställen). Det är en revolution, och jag tror på att språk är något väldigt, väldigt viktigt, både för individen, samhället och globalt!

Anledningen till att jag ändå inte betalar något till Duolingo är att det är fruktansvärt politiskt korrekt. De försöker hjärntvätta barn och unga till de typiska vänster-liberala genusfeministiska värderingarna. Man matas med meningar som "Jürgen köper en present till sin man", och det finns gulliga historier om två lesbiska tjejer som finner varandra, illustrerat med en typisk vi trulig tonårstjej och en mörkhyad tjej i slöja. Och under den första riot-vågen, så gick de ut till sina anställda med, att de borde ge ett bidrag till BLM. Detta drogs på lönen och administrerades direkt till företaget. Alla på företaget fick veta vem som hade skänkt vad, så det blev en väldig press. Det är åsiktsregistrering och påtryckning, och jag tycker att det är fruktansvärt!
Citera
2021-05-16, 17:20
  #112
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Har precis börjat (åter)använda duolingo för spanska och franska. Och satan vad mycket bättre appen blivit. Väldigt stort utbud av content och nya funktioner såsom poddar, grammatikgenomgångar, stories etc.
Citera
2022-11-05, 19:36
  #113
Medlem
swehardrockers avatar
Enbart jag som stör sig på den nya uppdateringen?
Citera
2022-11-05, 20:14
  #114
Medlem
MaxWalters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Enbart jag som stör sig på den nya uppdateringen?

Jag stör mig också på förändringar som inte gör appen bättre. Föredrar när det fungerar som jag är van vid. Men efter ett tag vänjer man sig nog vid uppdateringen.

Fortfarande en bra app,dock lite snål med grammatiska förklaringar.
Har hittills bara använt gratisversionen. Finns kanske många fler funktioner i betalversionen.
Citera
2022-12-03, 04:14
  #115
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Jag stör mig också på förändringar som inte gör appen bättre. Föredrar när det fungerar som jag är van vid. Men efter ett tag vänjer man sig nog vid uppdateringen.

Fortfarande en bra app,dock lite snål med grammatiska förklaringar.
Har hittills bara använt gratisversionen. Finns kanske många fler funktioner i betalversionen.

Nej, gratisversionen ser i princip likadan ut som betalversionen.

Vettiga grammatikförklaringar finns dock bara på ett par av de större språken.
Citera
2023-02-23, 14:56
  #116
Medlem
Dorniers avatar
Ett alternativ till Duolingo är Ling. Funkar bra också och trevligt med lite omväxling. Man kan köra båda.

https://ling-app.com/
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback