Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-07, 20:32
  #1
Medlem
Nanings avatar
Tjopp. Vet att man kan hitta jättemycket info om man använder sökfunktionen. Det har jag gjort och jag har fullkomligt drunknat i information.

Tyvärr besvarar den inte riktigt mina frågor.

Jag sitter alltså på en MBP från Early 2011. I den finns 2x2GB 1333 MHz DDR3. Ja har sen 3 simpla frågor angående uppgradering.

1. Klarar min dator 1600MHz och ger det någonting att köpa detta? Folk verkar säga olika...
2. Passar vilket 1333(el. 1600) MHz DDR3 som helst, eller måste det vara något speciellt?
3. Kan ni rekommendera några bra och prisvärda minnen? Vill uppgradera till 2x4GB.
Citera
2011-12-08, 00:08
  #2
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Tjopp. Vet att man kan hitta jättemycket info om man använder sökfunktionen. Det har jag gjort och jag har fullkomligt drunknat i information.

Tyvärr besvarar den inte riktigt mina frågor.

Jag sitter alltså på en MBP från Early 2011. I den finns 2x2GB 1333 MHz DDR3. Ja har sen 3 simpla frågor angående uppgradering.

1. Klarar min dator 1600MHz och ger det någonting att köpa detta? Folk verkar säga olika...
2. Passar vilket 1333(el. 1600) MHz DDR3 som helst, eller måste det vara något speciellt?
3. Kan ni rekommendera några bra och prisvärda minnen? Vill uppgradera till 2x4GB.
1. Beror på vilken Macbook du har. 13"-modellerna klarar inte det, inte heller "low end"-utgåvan av 15"-versionen. HE-versionen av 15" samt 17"-datorn klarar 1333MHz.

2. Finns en massa olika RAM-modeller, ungefär som att vissa fälgmärken inte passar på vissa bilar.

3. Någon med lite mer erfarenhet av att byta RAM-minnet i Macbook Pro kan nog länka en passande version. 1600MHz-minnena kostar dock snuskigt mycket mer, och det ger inte direkt en "wow"-upplevelse. För de flesta är det en mer prisvärd investering att köpa 2x8GB 1333MHz-minnen än vad det är att köpa 1600MHz 8GB.
Citera
2011-12-08, 00:42
  #3
Medlem
Nanings avatar
1. Sitter på 13". Den bättre varianten.

2. Det var det jag misstänkte.

3. Då väntar jag på att någon kommer med ett sådant förslag. 2x4 1333MHz. Eller om det är mer prisvärt 1x8. Då kan jag väl behålla 2G av de jag redan har
Citera
2011-12-08, 02:06
  #4
Medlem
koppen89s avatar
Jag köpte early 2011 13" high end nu när dom vart billiga pga nysläppet.
Köpte dessa 2x4 gb 1333 och satte i:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=632078

Funkar kalas.
Har aldrig skruvat med en dator förr, men tack vare bra beskrivning i handboken så bytte jag dom själv på 20 min, och datorn hittade på dom direkt när jag startade.

Tror inte du ska slösa mer pengar än så här på nytt ram, då det inte hjälper så mycket mer.
Huvudsaken är att du fördubblar vad du redan har.

Lycka till!
Citera
2011-12-09, 13:04
  #5
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppen89
Jag köpte early 2011 13" high end nu när dom vart billiga pga nysläppet.
Köpte dessa 2x4 gb 1333 och satte i:
http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=632078

Funkar kalas.
Har aldrig skruvat med en dator förr, men tack vare bra beskrivning i handboken så bytte jag dom själv på 20 min, och datorn hittade på dom direkt när jag startade.

Tror inte du ska slösa mer pengar än så här på nytt ram, då det inte hjälper så mycket mer.
Huvudsaken är att du fördubblar vad du redan har.

Lycka till!


Tackar !
Citera
2011-12-12, 15:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Tjopp. Vet att man kan hitta jättemycket info om man använder sökfunktionen. Det har jag gjort och jag har fullkomligt drunknat i information.

Tyvärr besvarar den inte riktigt mina frågor.

Jag sitter alltså på en MBP från Early 2011. I den finns 2x2GB 1333 MHz DDR3. Ja har sen 3 simpla frågor angående uppgradering.

1. Klarar min dator 1600MHz och ger det någonting att köpa detta? Folk verkar säga olika...
2. Passar vilket 1333(el. 1600) MHz DDR3 som helst, eller måste det vara något speciellt?
3. Kan ni rekommendera några bra och prisvärda minnen? Vill uppgradera till 2x4GB.


Jag har en mbp 13" late 2011 och jag har precis beställt 2x4gb för 359 kr! prisvärt och bra, hittade det på ett annat forum där en kille var mycket nöjd och har en annan polare som också har likadana. väntar på att det ska komma hem bara

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=632078
Citera
2011-12-27, 21:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Tjopp. Vet att man kan hitta jättemycket info om man använder sökfunktionen. Det har jag gjort och jag har fullkomligt drunknat i information.

Tyvärr besvarar den inte riktigt mina frågor.

Jag sitter alltså på en MBP från Early 2011. I den finns 2x2GB 1333 MHz DDR3. Ja har sen 3 simpla frågor angående uppgradering.

1. Klarar min dator 1600MHz och ger det någonting att köpa detta? Folk verkar säga olika...
2. Passar vilket 1333(el. 1600) MHz DDR3 som helst, eller måste det vara något speciellt?
3. Kan ni rekommendera några bra och prisvärda minnen? Vill uppgradera till 2x4GB.

om du vill ha riktgt billiga RAM-minnen så skulle jag Rekomendera Ebay. om du läser till dig precis av du behöver så finns det där till mycket lägre priser än på svenska "e-företag" gäller typ allt som man behöver men man får vänta lite extra för att få dem. men är man student som jag så är det helt okey!
Citera
2011-12-31, 22:07
  #8
Medlem
shredding-pows avatar
Jag köpte en MBP 13" för 2 dagar sen. Den har 4 GB ram. Vad skulle det göra för mig att uppgradera till 8 GB ram? Vad skulle jag märka för skillnad egentligen, och inom vilka områden?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback