• 12 919 online
  • 1 128 019 medlemmar
  • 58 533 151 inlägg
  • 1
  • 2
2011-12-07, 17:50
Medlem
Dimmigts avatar
Har tänkt lite på det här att män är allmänt bättre på fysiska sporter (fotboll, basket, innebandy etc.) än kvinnor. Men som jag har fattat det så har kvinnor andra egenskaper som är bättre än männens, t.ex. fingerfärdighet och multitasking. Det här är ju perfekt för gaming!

Det blir mer och mer jämställt i spelvärlden med fler tjejer som börjar lira hela tiden, tror ni att vi i framtiden kommer se hur tjejer dominerar e-sport scenen på samma sätt som män är överlägsna inom mer fysiska sporter?
Citera
2011-12-07, 17:54
Medlem
Sheiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmigt
Har tänkt lite på det här att män är allmänt bättre på fysiska sporter (fotboll, basket, innebandy etc.) än kvinnor. Men som jag har fattat det så har kvinnor andra egenskaper som är bättre än männens, t.ex. fingerfärdighet och multitasking. Det här är ju perfekt för gaming!

Källa?

Citat:
Det blir mer och mer jämställt i spelvärlden med fler tjejer som börjar lira hela tiden, tror ni att vi i framtiden kommer se hur tjejer dominerar e-sport scenen på samma sätt som män är överlägsna inom mer fysiska sporter?

Inte en chans. Finns inte på kartan ens.
Citera
2011-12-07, 17:54
Medlem
HappyHours avatar
Nej. Visst börjar fler och fler tjejer också med e-sport. Men det finns många tjejer som spelar diverse bollsporter också, som männen ändå är bättre på. Tror inte att kvinnor generellt skulle vara bättre på e-sport än män, tvärtom.
Citera
2011-12-07, 17:55
Medlem
Woolooloos avatar
Citat:
Men som jag har fattat det så har kvinnor andra egenskaper som är bättre än männens, t.ex. fingerfärdighet och multitasking.
OK, var fick du det ifrån? Att kvinnor skulle vara bättre på multitasking fick mig att dra på smilbanden.

Citat:
Nej.
Citera
2011-12-07, 17:56
Medlem
^Eazs avatar
Jag var polare med en tjej som var i en girl-only Quake2 klan på 90talet, de var faktiskt riktigt duktiga, har för mig de var sponsrade också (inte helt säker på detta, är trots allt typ 15 år sedan, vet dock att de hade gratis tid på Internet Cafe vid Q2 matcher för att kunna spela i samma rum, tror även att de fick prylar osv)

Problemet med tjejer och e-sport, är att rent generellt så har tjejer inte samma intresse(disclaimer nedan) som killar när det kommer till datorspel (FPS/RTS etc), men att det kommer komma duktiga tjejer vid några tillfällen råder det nog inga tvivel om, dock tror jag inte de kommer dominera.

Disclaimer: Självfallet finns det undantag, känner många tjejer som lirar olika spel, allt från FPS, MMO och RTS, dock om man ser till könsfördelningen av mina gamervänner, så är männen klart dominerande.
Citera
2011-12-07, 17:59
Medlem
rasmus110s avatar
Citat:

Har du någonsin funderat på hur det ligger till med kvinnors stresstålighet?
Citera
2011-12-07, 18:01
Medlem
G-punktens avatar
Citat:

Inte en chans. Det är MYCKET färre kvinnor som spelar datorspel jämfört med men. Generellt har kvinnor inte de intresset och det är inte så "Kvinnligt" att spela datorspel.

Därför spelar många färre kvinnor t.ex. CS och ju färre som spelar desto färre bra spelare kommer fram. Tyvärr.. Kanske på typ The Sims eller något..
Citera
2011-12-07, 18:02
Medlem
Pontus900s avatar
Varför skulle kvinnor ha fingerfärdighet och multitasking skills per automatik
Finns det några underläggande studier som stödjer det där eller?
Citera
2011-12-07, 18:03
Medlem
Dimmigts avatar
Jag har inga källor alls på det jag säger, det är bara så jag tror... Men visst har väl kvinnor egenskaper som gör upp för att dom är svagare fysiskt än män?
Och tänk er att i framtiden är det exakt lika kvinnor som män som lirar, är det inte rimligt att de skulle vara bättre än oss isåfall?
Citera
2011-12-07, 18:03
Avstängd
JoYns avatar
Nej tjejer kommer aldrig ta över epsorts världen.
Citera
2011-12-07, 18:04
Medlem
För att bli riktigt bra måste man snöa i sig på något och män har en tendens att göra det mer än kvinnor. Samma sak gäller i vetenskap. hur många kvinnor har fått nobelpriset i t.ex. Kemi och matte? Inte så många...
Citera
2011-12-07, 18:04
Medlem
Pontus900s avatar
Citat:
Jag har inga källor alls på det jag säger, det är bara så jag tror... Men visst har väl kvinnor egenskaper som gör upp för att dom är svagare fysiskt än män?
Och tänk er att i framtiden är det exakt lika kvinnor som män som lirar, är det inte rimligt att de skulle vara bättre än oss isåfall?

Den egenskapen skulle isånnafall vara att lättare krypa igenom hål
Det är ju inte så att världen har gjort allting "fair".
Citera
  • 1
  • 2